پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری تأکید کرد: مسئله‌ای که هم‌اکنون مطرح شده، بحث انتقال آرادکوه به 100کیلومتری تهران است که این انتقال تبعات زیست‌محیطی و مالی قابل توجهی را به همراه دارد و لازم است این مسئله به‌صورت جدی در طرح جامع مورد تدقیق و بررسی قرار گیرد.وی به پرس‌وجوی خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت طرح جامع مدیریت پسماند اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از حساسیت‌هایی که در میان خبرنگاران وجود دارد، خروجی طرح جامع مدیریت پسماند است که مطالعات راهبردی آن هم‌اکنون در حال انجام است. با وجود این، سطح انتظارات از این طرح باید تعدیل و مبتنی بر واقعیات شود، در جزئیات نباید غرق نشد و برای مسائل کلیدی و راهبردی باید پاسخی یافت.

شعار سال: سید آرش حسینی میلانی در بازدید کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند گفت: یکی از برنامه‌های شورای پنجم، تهیه طرح جامع مدیریت پسماند برای تهران است زیرا بدون داشتن چشم‌انداز و راهبردهای قابل تحقق بر مشکلات محیط‌زیستی شهر تهران نمی‌توان فائق شد.

وی به پرس‌وجوی خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت طرح جامع مدیریت پسماند اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از حساسیت‌هایی که در میان خبرنگاران وجود دارد، خروجی طرح جامع مدیریت پسماند است که مطالعات راهبردی آن هم‌اکنون در حال انجام است. با وجود این، سطح انتظارات از این طرح باید تعدیل و مبتنی بر واقعیات شود، در جزئیات نباید غرق نشد و برای مسائل کلیدی و راهبردی باید پاسخی یافت.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه یکی از نقاط قوت برنامه سوم، آینده‌پژوهی است که یک سرفصل مشخص آن درخصوص وضعیت پسماند شهر تهران است، تصریح کرد: مشاور طرح جامع مدیریت پسماند باید در بحث آینده‌پژوهی حداکثر توان خود را به‌کار گیرد. شرایط دینامیکی شهر تهران، وضعیت اقتصاد شهری، وضعیت آرادکوه، تغییرات اقلیمی و جایگاه زباله در بازار تولید انرژی ازجمله مباحث مطرح در این‌باره است.

حسینی میلانی با اشاره به تنگناهای اقتصادی حاکم بر شرایط کشور و شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران بدهی بر جای مانده هنگفتی بر دوش دارد و هرساله فشار زیادی به بخش خدمات شهری وارد می‌شود تا وابستگی خود را به بودجه شهری کمتر کند. به این لحاظ، باید برای سناریوهای مختلف، تبعات مالی و شرایط اقتصادی را مورد لحاظ قرار داد. رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری به وضعیت آرادکوه هم اشاره کرد و ابراز داشت: وضعیت آرادکوه هم‌اکنون مورد توجه دولت قرار گرفته و از سوی دیگر، شهرداری تهران درصدد تعیین سهم دقیق مقصد زباله درآرادکوه در محور فرودگاه بین‌المللی است؛ ولی مسئله‌ای که هم‌اکنون مطرح شده، بحث انتقال آرادکوه به 100کیلومتری تهران است که این انتقال تبعات زیست‌محیطی و مالی قابل توجهی را به همراه دارد و لازم است این مسئله به‌صورت جدی در طرح جامع مورد تدقیق و بررسی قرار گیرد.

حسینی میلانی توجه به تغییرات اقلیمی و تولید گاز متان در آرادکوه را از نکات اساسی دانست که مشاوران طرح جامع مدیریت پسماند باید به آن در تهیه سناریوها توجه داشته باشند.

وی سطح اعتماد شهروندان به شهرداری را ازجمله مباحث اساسی دانست که باید در طرح جامع مدیریت پسماند مورد لحاظ قرار داد و بیان کرد: حل مسئله اعتمادسازی کار پیچیده‌ای است. در این‌باره مشاوران باید رویکردهای ملی و بین‌المللی که در این‌باره تجربه شده است را بررسی و به شهرداری معرفی کنند.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری بحث کمی‌‌سازی شاخص‌ها و اهداف را ضروری دانست و یادآور شد: اهداف باید به‌صورت حداقلی مشخص و برای اعضای شورای شهر و همچنین افکارعمومی مشخص باشند.

این عضو شورای شهر ترجمه نتایج مطالعات بانک جهانی درخصوص حوزه پسماند را ضروری دانست و اظهار داشت: گزارش‌ بانک جهانی ازجمله گزارش‌های مهمی است که مشاور طرح جامع مدیریت پسماند باید براساس آن و سایر گزارش‌ها آسیب‌شناسی دقیق از روند گذشته انجام دهد. رویکردهایی که براساس مطالعات بانک جهانی محقق نشده‌اند را هم باید بررسی کرد و دید چه موانع و مسائلی منجر به عدم‌تحقق اهداف شده است.

وی نمونه‌برداری از وضعیت پسماند شهر تهران را به‌صورت فصلی ازجمله تکالیف مهم در برنامه سوم شهر برشمرد که نتایج آن باید به‌صورت شفاف و بهنگام در دسترس قرار گیرد.

تجربه‌های جهانی پسماند در کشورهای مختلف

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر به ضرورت اصلاح ساختار اشاره و عنوان کرد: تجربه‌های جهانی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد شهرداری‌هایی در امر پسماند موفق بوده‌اند که سازماندهی یکپارچه را در مدیریت پسماند محقق کرده‌اند. یکی از رهیافت‌های گزارش‌ بانک جهانی نیز یکپارچگی ساختاری است که در این‌باره چند گزینه را هم پیشنهاد داده است. حسینی میلانی یکپارچگی ساختاری را ازجمله نکات راهبردی در طرح جامع مدیریت پسماند برشمرد و گفت: در طرح جامع مدیریت پسماند تنها نباید به مسائل فنی و تکنولوژیک اکتفا کرد بلکه توجه به یکپارچگی ساختاری و همچنین آسیب‌های اجتماعی، اعتمادسازی و ایجاد مشارکت اجتماعی از مسائلی است که باید در طرح جامع مدیریت پسماند دیده شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 31فروردین 98، کد خبر: 53025، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین