پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
کارشناس مسایل سیاسی و روابط بین الملل گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در کوتاه مدت ممکن است قدرت چانه زنی ایران با این اتحادیه را افزایش دهد و منجر به استقلال اروپا در سیاست های خاورمیانه ای شود با این حال نباید از یاد برد که اروپا در سیاست های نظامی به آمریکا وابسته است.

شعار سال: مردم انگلیس در همه پرسی روز پنج شنبه با 51.9 درصد رای موافق در برابر 48.1 درصد رای مخالف به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. در مجموع 72 درصد واجدان شرایط حق رای در همه پرسی انگلیس شرکت کردند که بالاترین میزان مشارکت از انتخابات عمومی سال 1992 تاکنون بود.

دیاکو حسینی کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل عصرجمعه در پاسخ به این سوال که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چه تاثیری در روابط ایران با اتحادیه اروپایی خواهد داشت، اظهارداشت: این اتفاق در کوتاه مدت ممکن است قدرت چانه زنی ایران با اتحادیه را افزایش دهد و منجر به استقلال اروپا در سیاست های خاورمیانه ای اش شود با این حال نباید از یاد برد که اروپا در سیاست های نظامی به آمریکا وابسته است.
وی قدرت یابی روسیه را از پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی عنوان کرد و افزود: دربازه زمانی بلندتر تضعیف اتحادیه اروپا به قدرت گرفتن روسیه منجر می شود و در عین حال ممکن است این مسئله انتظارات ژئوپولتیک روسیه را همزمان با طیب خاطر در مرزهای غربی، در جنوب اوراسیا، شمال آفریقا و غرب آسیا افزایش دهد یا در معنای دیگرش باعث انعطاف ناپذیری روسیه در این مناطق شود.
این کارشناسی مسایل سیاسی و روابط بین الملل با بیان این که امر مطلوب برای ایران حفظ موازنه قوا در اوراسیا است، تصریح کرد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ممکن است منجر به کاهش نفوذ آمریکا در جناح شرقی اروپا شده و از سوی دیگر تضعیف اقتصادی و دموگرافیک اتحادیه اروپا در برابر روسیه را به همراه داشته باشد.
حسینی با بیان این که نتیجه این روند نرمش بیشتر اروپا بویژه آلمان در برابر روسیه خواهد بود، یادآور شد: احتمال جدایی طلبی های درون کشوری از دیگر پیامدهای محتمل این تصمیم است.
وی به تقویت جایگاه روسیه در شرق اروپا و بهره برداری کشورهای بدهکار شرق اروپا از خروج از این اتحادیه به عنوان یک اهرم مذاکراتی اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد آلمان مجبور است مسئولیت بیشتری در تحمل بار بحران بدهی ها بر عهده بگیرد تا از تکرار شدن جدایی های جدید جلوگیری کند.
کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل تاکید کرد فرانسه هم باید مابین ملحق شدن به آلمان با هدف ارتقای منزلت تضعیف شده اتحادیه اروپا و مکانیزم کنترل متقابل و یا سیاست پرریسک تر رهبری اعضای ناراضی با هدف وادار کردن آلمان به بازتنظیم مقررات پولی و مالی این اتحادیه یکی را انتخاب کند.
حسینی اضافه کرد: ممکن است این سیاست ها به تقویت احزاب ملی گرا منتهی شده و احزاب راستگرای آلمان به سمت ایجاد محور تاریخی برلین- مسکو حرکت کنند و کشورهای شرق اروپا هم به این محور اضافه شوند از سوی دیگر ممکن است شاهد دسته بندی دیگر متشکل از کشورهایی همچون فرانسه بریتانیا و ایالات متحده آمریکا باشیم .
وی در عین حال گفت: اگر فرانسه و آلمان به جبران خروج بریتانیا و در یک بازار جدید موفق به تقویت همکاری ها و کنترل بحران مالی شوند و اگر روند بی میلی ایالات متحده به تقبل بیشتر از نیمی از هزینه های ناتو ادامه داشته باشد، میزان حمایت از ایجاد ارتش اروپایی بجای ناتو افزایش خواهد یافت.
وی افزود:در این صورت روابط انگلیس، روسیه و آمریکا، ستون موازنه بخش اوراسیا خواهد شد هر چند برای رسیدن به هر کدام از این دو سناریو یک دهه زمان نیاز است.
حسینی در ادامه گفت: در مجموع کشورهایی که گرفتار خیزش احزاب محافظه کار شده اند و همینطور کشورهایی مانند هلند که بطور سنتی پیرو انگلیس هستند از این پس آسیب پذیر خواهند بود. با این وجود باید در قضاوت بسیار احتیاط کرد.
وی اضافه کرد: دو نکته مشخص خواهد کرد که آیا دومینویی خواهیم داشت یا نه. اول تاثیرات خروج بر اقتصاد، نفوذ سیاسی و جایگاه بریتانیا که با گذشت زمان به اثبات خواهد رسید و دوم، واکنش عملی و سیاستگذاری جدید رهبران اتحادیه اروپا برای مقابله با چالش ها از جمله بحران بدهی و بحران مهاجرت. در طول چند سال آینده، سرنوشت اتحادیه اروپا با پاسخ به این سوال ها به آزمون گذاشته خواهد شد.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 4 تیر 1395، کد مطلب: 82124920 (5405553):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین