پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۷۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
بازی شورایاری در شورای پنجم نگرفته است. این را می توان از ابراز نگرانی برخی از اعضای بیشتر مطلع شورای شهر دریافت، آنها مجبور شدند با وجودی که قرار بود سه شنبه هفته جاری مهلت ثبت نام شورایاران به پایان برسد، ولی مهلت دیگری برای ثبت نام تا نیمه تیرماه بدهند چون استقبال مردم دلسرد کننده است.

شعار سال: نسخه شورایاری‌ها، در هیاهوی سیاست ورزی شورای پنجم، پیچیده شده است. این را می توان ازتذکر روز یکشنبه محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی این نهاد دریافت. سالاری از شورای شهر درخواست کرد موعد ثبت نام داوطلبان حضور در شورایاری تمدید شود. این نگرانی بجایی است چون این چنین که از شواهد برمی آید تعداد صندلی های خالی شورایاری در محلات تهران، بیشتر از تعداد ثبت نامی ها در زمان نگارش این سطور (شامگاه یکشنبه نهم تیرماه) است.

البته شورایاری ها هیچ وقت آش دهان‌سوزی برای فعالان حوزه شهری نبود. از اواخر سال ۱۳۸۹ که اولین انتخابات شورایاری در محله جوانمرد قصاب (منطقه ۲۰) و پس از آن در محله حکیمیه (منطقه چهار) برگزار شد تا امروز که سال ها از آخرین انتخابات شورایاری ها می گذرد، آنها هرگز از سوی مدیریت شهری، جدی گرفته نشدند.

با وجود این، شورای دوره پنجم تهران مصوب کرد برای هر محله، نه شورایار باید انتخاب شود و آنطور که ، محمدرضا جوادی یگانه رئیس ستاد اجرایی شورایاری ها گفته است، انتخابات شورایاریها در ٣۵٢ محله در چهارم مرداد اجرایی خواهد شد، کمتر از یک ماه دیگر. با یک حساب و کتاب ساده، می توان دریافت در شرایط فعلی، ۳۱۶۸ صندلی در شورایاری ها برای شیفتگان خدمت، قرار داده شده ولی آنطور که خبرآنلاین اطلاع حاصل کرده تا این لحظه، کمتر از ۲۷۰۰ نفر برای حضور در شورایاری ها، اعلام آمادگی و ثبت نام کرده اند، یعنی صندلی بیشتر از داوطلبان است و عملا انتخاب از بین داوطلبان، معنایی ندارد. با این وجود محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در بین خبرنگاران اعلام کرد تاکنون بیش از پنج هزار نفر در انتخابات ثبت نام کرده اند، آماری که منابع خبری در درون شورای شهر، آن را تایید نمی کنند. حتی اگر این نقل قول را هم بپذیریم با توجه به غیرهمگن بودن ثبت نام در محلات مختلف، هنوز در بسیاری از محلات، رقابت وجود ندارد یا در نهایت، شانس برنده شدن، یک نفر از بین دو نفر است!

مهلت ثبت نام را تمدید کردیم

یک عضو شورای شهر تهران می گوید اعضای شورای شهر درخواست تمدید مهلت ثبت نام داوطلبان را دارند و در صورت تصویب این موضوع در ستاد شورایاری ها، انتظار می رود، تعداد داوطلبان بیشتر شود.

حجت نظری می گوید: ظاهرا تعداد شرکت کنندگان در انتخابات بیش از کرسی های موجود است و امیدواریم در روزهای آینده و تمدید که با درخواست اعضای شورای شهر و تصمیم گیری ستاد شورایاری رخ خواهد داد، تعداد داوطلبان بیشتر خواهد شد. ما معتقدیم با تقویت نهاد مدنی شورایاری ها می توان اتفاق خوبی را رقم زد. هر چند نگرانی ها درباره وضعیت فعلی جدی است، ما معمولا می دیدیم در شورایاری ها، مشارکت مردم کمتر از سایر انتخابات ها است ولی به معنی تلاش نکردن ما نیست. زحمات همکاران ما در ستاد شورایاری ها حداکثری است و دنبال این هستیم مردم در تعیین سرنوشت محلی خود بیش از گذشته مشارکت کنند.

او شورای پنجم را در سرد بودن مسئله شورایاری ها مقصر نمی داند و می گوید: مجموعا تمایل مردم به شرکت در این انتخابات کمتر از سایر انتخاب ها بوده است و نمی توان گفت این موضوع به عملکرد یک دوره مدیریت شهری مربوط بوده است، ما دنبال این هستیم با تمدید مهلت، مشارکت مردم را افزایش دهیم و امیدواریم این اتفاق رقم بخورد.

شامگاه یکشنبه هم اعلام شد مهلت ثبت نام برای شورایاری ها تا نیمه تیرماه تمدید شده است. می توان اینطور گفت شاید با تمدید مهلت ثبت نام داوطلبان، تعداد افراد ثبت نام کننده به اندازه صندلی های خالی مانده شورایاری ها برسد، ولی مشکلات دیگری به وجود می آید، اول اینکه موعد تایید صلاحیت، تبلیغات و معرفی این اشخاص به سکنه محلات کمتر خواهد شد و در نتیجه باز هم انتخابات در ابتدای مردادماه، پرشور نخواهد بود، چون نمی توان پس از پایان مهلت ثبت نام در نیمه تیرماه، مراحل تایید صلاحیت، تبلیغات و تشکیل ائتلاف نه نفره در محلات را تنها در دو هفته شاهد بود مگر اینکه بپذیریم کل این بازی، نمایش بی رنگ و لعابی از دموکراسی محلی است که کسی آن را خیلی هم جدی نمی گیرد. از طرف دیگر، در صورتی که روز انتخابات شورایاریها به تعویق بیفتد، احتمال اینکه شورای نگهبان یا وزارت کشور با برگزاری آن موافقت نکند، بسیار بالاست، زیرا با انتخابات آینده مجلس تداخل خواهد داشت و زمینه آشکاری برای تبلیغات پیش از موعد برای برخی نامزدها را رقم می زند.

چون تبلیغات ضعیف بود مردم نیامدند

یک عضو دیگر شورای شهر تهران، بی انگیزگی برای حضور در انتخابات شورایاری را ناشی از عوامل متعددی از جمله ضعف تبلیغات می داند. محمود میرلوحی معتقد است: شیپور انتخابات زده است و امیدواریم مردم فرصت را مغتنم بشمارد. محلات تهران دارای ۳ میلیون سکنه دانشگاه رفته هستند. خانه های مختلف هنر و فرهنگ و سینما و موسیقی و ... در تهران وجود دارد. چهره های پزشک، مهندس، کسبه معتمد، معلم، متخصص و دانشمند به شورایاری بروند تا خواسته ها و مطالبات محلات را به شورا منتقل کنند.

او تبلیغات ضعیف را مشکل این دوره از شورایاریها می داند و می گوید: امیدواریم در روزهای آیندهاز ثبت نام در شورایاری ها استقبال شود. ضعف تبلیغات را قبول دارم. دیشب فقط در میدان شمشیری یک پلاکارد درباره شورایاریها دیدم. به نظر می رسد تبلیغات کافی نبوده است. ما مشارکت مردم در اداره شهر و محله را طلب می کنیم. دفعه قبل هم آرا کافی نبوده و کل شرکت کنندگان انتخابات قبل ۵۰۰ هزار نفر بوده است. امیدواریم این تعداد بالای یک میلیون برسد.

بعید به نظر می رسد در شرایط فعلی و با عملکردی که مدیریت شهری دوره جدید از خود نشان داده، بیش از یک میلیون نفر از شهروندان تهران حاضر شوند در انتخابات فرمایشی برای معرفی نهاد مسلوب الاختیار دیگری پای صندوق رای حاضر شوند.

چرا یخ شورای شهر تهران در بازی شورایاری نگرفت؟

به نظر می رسد عدم تمایل مردم برای درگیر شدن در صحنه ای که اعضای شورای شهر چیده است، دلایل واضحی دارد. شاید اولین مسئله ای که در این مورد قابل بحث است، مشکلات اقتصادی در کلان کشور است که دل و دماغ مبارزه سیاسی و شوق خدمت در سطوح پایینی مانند شورایاری که عموما دستشان به جایی بند نیست و از آنها فقط در حد «سازمان رای» انتشار می رود، از بخش فعال جامعه، به خصوص جوانان و دانشجویان، گرفته است.

علل بعدی به عملکرد نامطلوب و نابسامان شورای شهر دوره پنجم تهران مربوط می شود. مسایلی مانند رها کردن امور شهر و چسبیدن به مبارزه انتخاباتی سه سال بعد از انتخابات، نمونه بارز این رویه است. رفتن به سفرهای ماموریتی خارجی به چهارگوشه دنیا از سوی برخی اعضای شورای شهر بدون رعایت ترتیبات قانونی، اعلام تبلیغاتی شفاف سازی حقوق مدیران شهرداری بدون اینکه دریافتی واقعی آنها منتشر شود، رفتارهایی است که در دوره شهردار اسبق تهران، محمدباقر قالیباف، بارها مشاهده شد و شهروندان را آزرد، هم اکنون این رفتارها به شکل دیگری از سوی اعضای شورای شهر تکرار می شود. به نهان بردن جلسات اصلی شورای شهر به بهانه «نشست هم اندیشی» و تصمیم گیری پشت درهای بسته جلسات غیرعلنی، جابجا کردن سریع شهرداران و رکوردشکنی در بی ثباتی مدیریت شهرداری و مسایلی از این دست، اعتماد عمومی را نسبت به عملکرد مدیریت شهری مخدوش کرده است.

شاید بتوان گفت مشکل پیش آمده برای محمدعلی نجفی و پرونده قتل منسوب به او، گرفتاری دیگری است که باعث می شود عملکرد شورای شهر تهران، با هاله ای از باندبازی، فامیل بازی و عزل و نصب های سیاسی همراه شود. مسایلی که مردم روی آن به شدت حساس هستند و نمی توانند بپذیرند شهرداری تهران به همان روشی اداره شود که در زمان تصدی ۱۲ ساله قالیباف اداره می شد، البته در این دوره، دیگر حداقل خبری از افتتاح ایستگاه های مترو، اتوبان سازی و ابرپروژه های شهری نیست، چون شهرداری دوره کنونی برای احداث یک پل معمولی در محله گیشا (کوی نصر) با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کند ولی برای هر محله، نه صندلی برای شورایاران کنار گذاشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ 10 تیر 98، کد مطلب: 1274879:www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین