پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
علاقه بسیاری از جوانان به قبولی در کنکور پزشکی و پولدار شدن و از سویی دیگر ظرفیت کم دانشگاه‌ها مشکل اساسی است.

شعارسال: عشق به قبولی در پزشکی، پولدار شدن، تضمین شغل و از این دست موضوعات تب پزشک شدن و رقابت در کنکور تجربی را داغ کرده است و برخی به دنبال افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته پزشکی هستند تا صف پشت کنکور پزشکی را کمی خلوت کنند.

افزایش_ ظرفیت_تهدید_سلامت، توئیتی که شنبه شب با ۵۷ هزار توئیت به هشتگ داغ تبدیل شد چرا که برخی خبری از طرحی جدید در مجلس خبر می‌دادند، گمانه زنی‌ها درست بود چرا که ۸۶ نماینده طرح دو فوریت «افزایش صد درصدی ظرفیت‌های پزشکی و انتقال به داخل دانشجویان علوم پزشکی در صورت داشتن شرایط» در صورت شرایط را امضا کردند تا در صحن علنی مطرح شود.

در توضیحات این طرح آمده است که سرانه پزشکی در ایران در مقایسه با کشور‌های منطقه و پیشرفته و ظرفیت پایین پذیرش دانشجوی پزشکی در مقایسه سایر کشور‌های دنیا از جمله دلایل مطرح شده برای این طرح دو فوریتی مطرح شده است.

هر چند به گفته برخی‌ها کلید زننده این طرح دو فوریتی یکی از مسئولان است که فرزند پشت کنکوری در رشته تجربی دارد و برای دومین سال در آزمون شرکت خواهد کرد.

البته پس از راه افتادن جریان مخالفت دانشجویان و دست اندرکاران حوزه سلامت با این طرح دو فوریتی برخی از نمایندگان اعلام کردند که امضا خود را پس خواهند گرفت و برخی نمایندگان از جمله نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت که مخالفان این طرح هستند از تلاش برای رد این طرح و برگردانندن نظر امضاکنندگان سخن گفتند و حالا کمپین پس گرفتن امضا راه افتاده است.

تعداد پزشکان بیکار کشور زیاد است

سعید نمکی وزیر بهداشت ، ضمن مخالفت صریح با طرح نمایندگان برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: ما معتقدیم که ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی و باری که بر دوش این مراکز درمانی بعد از فارغ‌التحصیلی پزشکان می‌افتد برای نظام سلامت، نظام سیاسی و نظام اجتماعی کشور مشکل آفرین است.

وی ادامه داد: مسئله کمبود پزشک ناشی از توزیع نامناسب فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در سراسر کشور است و در حاضر هم تعداد بسیار زیادی پزشک بیکار در کشور داریم.

نمکی تأکید کرد: ما باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری برای ماندگاری پزشکان مناطق محروم انجام دهیم و برنامه‌های انگیزشی بهتری را در کشور اجرا کنیم.

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت ۳۰ درصد پزشکان را بومی جذب می‌کند و تا ۲ الی ۳ سال آینده این پزشکان فارغ التحصیل خواهند شد و نیاز مناطق محروم برطرف می‌شود.

نمکی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی به نفع کشور نیست، گفت: اگر وزارت بهداشت تشخیص بدهد میزان ظرفیت پذیرش نیرو‌های بومی را افزایش خواهد داد.

کمبود متخصص در مناطق محروم دلیل افزایش ظرفیت پزشکی

میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که یکی از امضا کنندگان طرح دو فوریتی افزایش صد در صدی ظرفیت پذیرش پزشکی است ، درباره علت امضای طرح اظهار کرد: مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستند و نیاز مردم در این مناطق به پزشک متخصص به میزان کافی نیست به همین دلیل می‌توان با افزایش ظرفیت نیاز مناطق محروم را برطرف کرد.

وی درباره اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت پذیرش این میزان دانشجو را ندارند، گفت: بخش خصوصی آماده است تا در زمینه آموزش پزشکی مشارکت کند و از ظرفیت این بخش برای تربیت پزشک استفاده کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت گفت: باید آموزش پزشکی از وزارت بهداشت جدا شود و در بسیاری از کشور‌های دنیا مدل آموزشی به همین شکل است وزارت بهداشت نمی‌تواند هم زمان پزشک تربیت کند و از طرفی به وضع بهداشت و درمان کشور برسد؛ اکنون بیمارستان‌های کشور با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

شرایط ظرفیت پزشک را نداریم

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، با تاکید بر اینکه مخالف افزایش ظرفیت پزشکی هستیم، گفت: در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی این امکان فراهم نیست تا ظرفیت‌ها را افزایش دهیم و این به بدنه آموزش پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آسیب وارد می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نباید فقط به تعداد پزشکان تربیت شده فکر کنیم بلکه کارایی و توانمندی پزشکان بسیار حائز اهمیت است و این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

عجولانه نمی‌توانیم ظرفیت پزشک را زیاد کنیم

رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه موافق طرح‌های این چنینی نیستیم، گفت: در افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی باید تمام مؤلفه‌های موثر را در نظر گرفت چرا که تربیت پزشک باید مانند یک بسته کامل دیده شود.

وی تاکید کرد: تصمیم‌های آنی و عجولانه‌ای، چون این طرح نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید و افزایش ظرفیت پزشکی راهکار مناسبی برای پوشش نیاز مناطق محروم به حساب نمی‌آید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ظرفیت پزشکی به طور کمی اُفت کیفیت تحصیلی را به دنبال دارد و این اعتبار غنی و قابل توجه مسائل پزشکی جمهوری اسلامی ایران که بالاتر از کشور‌های منطقه و در سطح بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیاست با افزایش کمی اُفت می‌کند.

ذخایر غنی پزشکی با افزایش ظرفیت آسیب می‌بیند

عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: با افزایش کمی ظرفیت پذیرش دانشجو ذخیره غنی پزشکی کشور دستخوش مسائلی می‌شود که جبران آن به سادگی ممکن نخواهد بود.

رنجبرزاده گفت: باید به نحوی عمل شود که بتوان به میزان مناسب متخصص در سراسر کشور توزیع شود و باید از دولت و وزارت بهداشت بخواهیم تا با حفظ کیفیت در صورت امکان کمیت افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت تصریح کرد: اینکه برخی افراد که در این زمینه صاحب تخصص نیستند درخواست افزایش ظرفیت بدهند و این مسئله اجرایی شود آسیب رسان خواهد بود.

افزایش ظرفیت را باید همه جانبه دید

باقر لاریجانی، در پاسخ به این سوال که برخی نسبت سرانه پزشک به جمعیت را بهانه افزایش ظرفیت پزشکی می‌دانند، گفت: سرانه پزشک به جمعیت در کشور‌های مختلف متفاوت است و این سرانه به میزان درآمد و نحوه خدمت رسانی در حوزه سلامت بستگی دارد، در کشوری که نظام ارجاع وجود دارد پزشک عمومی باید بیشتر تقویت شود چرا که مردم زیادی تحت پوشش پزشکان عمومی هستند، ما باید همه جوانب را در افزایش ظرفیت پزشکی ببینیم وقتی انتظار داریم تعداد پزشکان افزوده شود باید درآمد پزشک نیز افزایش پیدا کند.‌

نمی‌توانیم به یکباره شوک افزایش ظرفیت پزشکی داشته باشیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: ما در افزایش ظرفیت پزشکی، سرانه پزشک به ازای جمعیت را نیز لحاظ کردیم و مؤلفه‌های متعددی در تربیت و رشد پزشک در نظر گرفته‌ایم که از جمله آن می‌توان به درآمد ناخالص ملی، توان تربیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی و در آمد پزشکان و سرانه به ازای جمعیت اشاره کرد و نمی‌توانیم به یکباره شوک افزایش ظرفیت پزشکی داشته باشیم و پزشکان زیادی تربیت کنیم.

لاریجانی بیان کرد: نمی‌خواهیم به یکباره آمار پزشکان را بالا ببریم و به یکباره تربیت پزشکان به حداقل برسد و طبق آمایش سرزمین و محاسبات نیروی انسانی به تدریج نیاز کشور به پزشک در مناطق مختلف کشور برطرف می‌شود.

لاریجانی با بیان آمار دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: اکنون ۴۵ دانشگاه دندانپزشکی در کشور داریم، در حالی که در اروپا تعداد دانشگاه‌های دندانپزشکی به عدد ۲۰۰ می‌رسد. طبق آمار هر کشور تقریبا ۱۰ دانشگاه دندانپزشکی دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: در ۱۰سال اخیر ۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۱۷ دانشکده علوم پزشکی، ۲۱ دانشکده دندانپزشکی، ۷ دانشکده داروسازی و ۳۸ دانشکده پرستاری تاسیس شده است.

۵۵ هزار دانشجوی پزشکی داریم

لاریجانی با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر ۷۴۴ دوره دکتری پزشکی داشتیم، گفت: تعداد رشته محل‌ها گسترش چشمگیری داشته است و اکنون در رشته پزشکی حدود ۵۵ هزار دانشجوی علوم پزشکی داریم، همچنین حدود ۱۰۰ هزار نفر پزشک در کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار دانشجوی دندانپزشکی در کشور داریم، ادامه داد: ۳۰ درصد دانشجویان پزشکی در چند سال گذشته به صورت بومی جذب شده‌اند و باید ۱۰ سال در استان‌های خود خدمت کنند. همین نسبت در دندانپزشکی نیز وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به آمار دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی ادامه داد: اکنون ۱۱ هزار دانشجوی داروسازی، ۵۰ هزار دانشجوی پرستاری و ۹ هزار دانشجوی مامایی در کشور مشغول به تحصیل هستند.

لاریجانی افزود: طی ۱۰ سال گذشته ظرفیت‌های رشته‌های پزشکی ۷۵ درصد، ظرفیت دندانپزشکی ۲۷ درصد، رشته داروسازی ۴۹ درصد، پرستاری ۱۳۷ درصد و مامایی ۱۴ درصد رشد داشته است.

وی به رشد ظرفیت در تخصص‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: در رشته ارتوپدی ظرفیت ما طی ۱۰ سال، ۱۰۵ درصد رشد داشته و در رشته اورژانس رشد ظرفیت به قدری بوده که ۸۰ درصد صندلی‌های ما در سال ۹۸ خالی مانده است.

مافیای کنکور به دنبال افزایش پذیرش ظرفیت پزشکی

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مدت هاست موضوع افزایش ظرفیت رشته‌های تحصیلی علوم پزشکی در محافل غیرتخصصی مطرح می‌شود و نوعی فضاسازی تبلیغاتی و یکسویه مشاهده می‌شود که ازین رویه خیر و برکتی برای مردم، نظام سلامت و آموزش عالی در علوم پزشکی بر نخواهد خواست.

کیانوش جهانپور افزود: ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی در کشور موضوعی نیست که صرفا با تحلیل تک عاملی مثل نیاز آنی یا موضعی و برخی برآورد‌های غیراصولی از نیاز آتی کشور قابل برآورد باشد و ده‌ها عامل نظیر امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی، سهم سلامت در تولید ناخالص داخلی، ساختار نظام سلامت، جایگاه پژوهش در تولید ناخالص داخلی، عوامل متعدد فرهنگی، نرخ رشد اقتصادی و درجه توسعه یافتگی و. در این برآورد‌ها باید مورد مداقه قرار گیرد و صرفا تمایل انبوه متقاضیان یا حتی نیاز‌های فعلی نمی‌تواند پاسخی صحیح و علمی برای آن باشد.

وی افزود: متاسفانه رویکرد ژورنالیستی افراد ناآشنا به موضوع و گردانندگان بازار کاذب کنکور، هزار و یک مشکل بی ربط را به ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تقلیل داده است.

جهانپور گفت: وزارت بهداشت بعنوان متولی آموزش پزشکی و تولیت سلامت، نمی‌تواند و نباید خود را در مسیر این امواج سرگردان قرار دهد و مبنای کلیه سیاست‌ها و تصمیم سازی‌ها در این حوزه، مدل‌های علمی مبتنی بر شواهد و مدارک و تجارب ملل خواهد بود و در حال حاضر ظرفیت اضافی برای پذیرش بیشتر در این رشته‌ها وجود ندارد و حتی در صورت وجود چنین ظرفیتی، سودمندی و مطلوبیت آن زیر سوال است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرد: سیل داوطلبان یا عدم توزیع متناسب دانش آموختگان نمی‌تواند مبنای تصمیم گیری درست در این حوزه باشد، مضافاً آنکه زیرساخت‌های آموزشی هم اقتضای پذیرش بیش ازین ندارد و رعایت حداقل‌های لازم مانع ازین خواهد که به تقاضا‌های کاذب در این خصوص پاسخ داده شود، و سوال اینجاست کدام تخت و بیمارستان آموزشی معطل مانده است که امکان افزودن بر ظرفیت فعلی را فراهم آورد.

وزارت بهداشت در پی ارایه کارنامه‌ای مملو از اعداد و ارقام نیست

وی با بیان اینکه تجربه ملل حاکیست سرانه تعداد پزشک و دندانپزشک و داروساز و ماما و پرستار و ... لزوما ارتباط مستقیمی با کیفیت خدمات سلامت و نیز تعرفه و هزینه خدمات درمانی ندارد و چه بسا از جایی این رابطه معکوس هم خواهد شد، تاکید کرد: کدام کشور از طریق افزایش نامتعارف و نامتناسب ظرفیت دانشجو و تعداد پزشک توانسته است هزینه درمان مردم و نظام سلامت را کاهش دهد، وزارت بهداشت در پی ارایه کارنامه‌ای مملو از اعداد و ارقام نیست و مصمم است که کیفیت را فدای کمیت ننماید و قدر مسلم تمایلی به تکرار برخی خطا‌ها در گسترش بی رویه آموزش عالی و دوره‌های تحصیلات تکمیلی، در این نهاد وجود ندارد، هر تصمیمی که امروز اتخاذ شود یک دهه بعد نتایج آن مشخص می‌شود، این در حالیست که ظرفیت‌های فعلی در رشته پزشکی و دندانپزشکی می‌تواند پازل نیاز‌های واقعی سال‌های آتی را بتدریج پر کند، در رشته داروسازی هم حدود ۵۰ درصد متخصصین داروسازی بیکار هستند و یا در جایگاه تخصصی خود کار نمی‌کنند و جمعیت داروسازان عمومی هم طی ده سال آینده دوبرابر می‌شود

وی در پایان تاکید کرد: بسیاری از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به حساسیت موضوع و پیامد‌های آن واقفند و با هرگونه شتابزدگی در تصمیم گیری پیرامون این مهم مخالفند، مجموعه وزارت بهداشت نیز اسناد جامعی مبتنی بر مطالعات متعدد و روشمند در این زمینه تنظیم نموده که عملا نقشه راه تربیت نیروی انسانی در حوزه علوم پزشکی است و البته کماکان هم از بحث و بررسی پیشنهادات علمی و روشمند اهل فن در این رابطه استقبال کرده و بهره خواهد گرفت.

حالا باید منتظر ماند و دید بهارستانی‌ها در خانه ملت چه سرنوشتی را برای تربیت پزشکی در کشور رقم می‌زنند و کمبود متخصص در مناطق محروم به دلیل توزیع نادرست دلیلی مناسبی برای افزایش ظرفیت پزشکی محسوب می‌شود؟ یا باید به جای باز کردن درب دانشگاه با ایجاد انگیزه و مدیریت پذیرش پزشکان را در مناطق محروم تربیت کرد تا شاهد عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی باشیم.


دكتر نوبخت :امروز از طرح افزايش دوبرابري ظرفيتها اطلاع يافتم
فردا ظهر براي بررسي ابعاد ان با كميسيون بهداشت و نمايندگان وزارت بهداشت جلسه داريم.


۷ امضا از روپوش‌سفیدهای عضو کمیسیون بهداشت مجلس در طرح خیانت‌بار دو برابر کردن پذیرش دانشجویان علوم‌پزشکی دیده می‌شود.
 احمد همتی (سمنان)، بهروز بنیادی (کاشمر)، یعقوب شیویاری (میانه)، بشیر خالقی (خلخال)، منوچهر جمالی (رودبار)، همایون یوسفی (اهواز)

 احمد همتی آنقدر برای مداخله  در سلامت مردم عجله داشت که طرح را دو بار!!! امضا کرد. (شماره‌های ۸ و ۶۱ در لیست امضاکنندگان)!!!


سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 7مرداد1398 ، کدخبر: 7018263: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین