پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
در پی حمله تروریستی مرگبار شهر نیس فرانسه، منابع پلیس این کشور از بازداشت همسر سابق عامل و مجری این حمله با هدف پی بردن به انگیزه وی از انجام این اقدام جنایتکارانه و بررسی احتمال وجود همدست در میان نزدیکان وی خبر دادند.

شعارسال: در پی حمله تروریستی مرگبار در شهر نیس فرانسه، منابع پلیس این کشور از بازداشت همسر سابق «محمد لحوائج بوهلال» عامل و مجری تونسی‌الاصل این حمله خبر دادند.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، منابع پلیس فرانسه با تأیید اخبار رسانه‌های فرانسوی اعلام کرده‌اند که تیم تحقیق پلیس قضایی فرانسه هم‌اکنون در حال بازجویی از همسر سابق عامل این حمله با هدف پی بردن به انگیزه‌های این مرد 31 ساله از انجام این حمله است.

بر اساس این گزارش، تیم تحقیق پلیس قضایی فرانسه در تلاش است با بازجویی نزدیکان عامل این حمله تروریستی مرگبار به انگیزه‌های وی در انجام این حمله و اینکه آیا وی در اجرای این حمله از کمک همدست یا همدستانی بهره برده، پی ببرد.

حمله تروریستی با کامیون مملو از اسلحه و نارنجک به مردم در شهر نیس فرانسه همزمان با سالروز جشن ملی فرانسویان دست کم 84 کشته و دهها نفر زخمی برجا گذاشته است که حال 18 نفر وخیم گزارش شده است.

فرد حمله کننده در شهر نیس فرانسه مسیری حدود دو کیلومتر را رانندگی کرده و در این مسیر تلاش کرد افراد بیشتری را زیر بگیرد.

بنابه گزارش فیگارو، مجری این عملیات تروریستی که در ارتباط با جرایمی مانند خشونت و سرقت در لیست سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی فرانسه قرار داشته، کامیون را دو روز قبل از این حادثه اجاره کرده بود.

این چندمین حمله تروریستی در فرانسه طی ماههای گذشته است. یکی از این حملات که مرگبارترین این حملات تروریستی در تاریخ فرانسه بود در 23 آبان گذشته اتفاق افتاد که در آن 127 کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند. این حادثه شامل تیراندازی در یک سالن کنسرت و در یک رستوران و همچنین انفجار بمب در یک رستوران دیگر بود که رئیس‌جمهوری فرانسه را وادار کرد حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کند.

در زیر به آخرین اخبار مربوط به این حمله تروریستی می‌پردازیم:

*آغاز روند قضایی درباره حمله نیس در سوئیس

در پی کشته شدن دو سوئیسی در جریان حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه، دادستان کل سوئیس از آغاز روند قضایی در این کشور خبر داد.

«مایکل لوبر» در اظهاراتی اعلام کرد: «این فرآیند در جریان است و به مقامات سوئیس امکان همکاری بهتر با همتایانشان در فرانسه را می‌دهد.»

وی افزود: «آنچه در حال حاضر مهم است حمایت از قربانیان است و انجام روند قضایی می‌تواند به شناسایی قربانیان کمک کند.»

*برادر بوهلال: برادرم چند روز پیش از حمله 84000 پوند پول برای خانواده‌اش در تونس فرستاده بوده

روزنامه انگلیسی دیلی‌میلی طی خبری به نقل از «جابر بوهلال» برادر محمد لحوائج بوهلال عامل تونسی‌الاصل حمله مرگبار شهر نیس اعلام کرد که برادرش چند روز پیش از وقوع این حمله 84000 پوند پول برای خانواده‌اش در تونس فرستاده بوده است.

اظهارات برادر عامل حمله نیس در حالیست که خانواده وی به رغم حمله تروریستی مرگباری که از سوی محمد الحوائج بوهلال در شهر نیس انجام شده، اصرار دارند که فرزندانشان تروریست نبوده است.

*اولاند شماری از سفرهای اروپایی خود را لغو کرد

در پی حمله تروریستی مرگبار شهر نیس فرانسه، «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه که قرار بود چهارشنبه آینده در سفری اروپایی راهی اتریش، اسلواکی و جمهوری چک شود، سفر خود به این کشورها را لغو کرد.

وی قصد داشت در سفر به این کشورهای اروپایی، با سران این کشورها درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت‌وگو کند.

لغو سفر اروپایی اولاند به اتریش، اسلواکی و جمهوری چک در حالیست که رئیس‌جمهور فرانسه قرار است روز سه‌شنبه به پرتغال سفر کند و روز پنجشنبه نیز سفری به ایرلند خواهد داشت.

*اولاند خواستار حفظ وحدت و انسجام در فرانسه شد

«استفان لوفول» سخنگوی دولت فرانسه روز شنبه در اظهاراتی اعلام کرد: «فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه امروز طی نشست وزارتی که در حمله نیس در کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) برگزار شده بود، خواستار حفظ وحدت و انسجام شد.

وی افزود: «در برابر خطر تنش‌هایی که منجر به ایجاد اختلاف در کشور می‌شود باید وحدت، انسجام و یکپارچگی کشور حول ارزش‌های آن حفظ شود.»

*وزیر کشور فرانسه: عامل حمله بسیار سریع به یک افراطی تبدیل شده

«برنار کازونوو» وزیر کشور فرانسه در اظهاراتی با اشاره به نوع جدید حمله تروریستی صورت گرفته در شهر نیس فرانسه و دشواری بسیار زیاد امر مبارزه با تروریسم اعلام کرد که به نظر می‌رسد محمد بوهلال خیلی سریع به یک فرد افراطی تبدیل شده است.

کازونوو در پایان نشست برگزار شده در کاخ الیزه، اعلام کرد که «محمد لحوائج بوهلال» تونسی‌الاصل برای سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه شناخته شده نبوده است.

*5 کودک مجروح حمله بین مرگ و زندگی قرار دارند

بنابر اعلام منابع بیمارستانی فرانسه، وضعیت 5 نفر از کودکانی که در جریان حمله تروریستی نیس مجروح شده و به بیمارستان منتقل شده بودند، وخیم است و بین مرگ و زندگی قرار دارند.

بنابر اعلام همین منابع، یکی از این پنج کودک یک پسر 8 ساله خارجی است که هویتش هنوز شناسایی نشده است.

*داعش مسئولیت حمله تروریستی نیس را بر عهده گرفت

وبسایت «اعماق» که به عنوان خبرگزاری داعش فعالیت می‌کند، مسئولیت انجام حمله مرگبار شهر نیس فرانسه توسط این گروه تروریستی را بر عهده گرفت.

وبسایت اعماق اعلام کرده که عامل عملیات در شهر نیس فرانسه یکی از عناصر و سربازان داعش بوده و این عملیات بمنظور هدف قرار دادن شهروندان کشورهایی که در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضدداعش فعالیت می‌کنند، صورت گرفته است.

*بازداشت 5 نفر در فرانسه در ارتباط با حمله نیس

منابع آگاه فرانسوی از بازداشت 5 نفر در این کشور در ارتباط با حمله نیس خبر دادند.

بنابر اعلام منابع قضایی فرانسه، در چارچوب تحقیقات مربوط به حمله نیس، 5 نفر از نزدیکان بوهلال عامل و مجری این حمله تروریستی بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار دارند.

طبق اعلام این منابع، سه نفر از این بازداشت شدگان صبح امروز شنبه در شهر نیس بازداشت شدند و یک نفر دیگر نیز جمعه شب به بازداشت پلیس درآمد و نفر پنجم نیز همسر سابق بوهلال است که صبح دیروز جمعه بازداشت شد.

*برگزاری جلسه شورای امنیتی و دفاعی فرانسه به ریاست اولاند

در پی حمله مرگبار پنجشنبه سیاه در شهر نیس فرانسه که به کشته شدن 84 تن انجامید، جلسه شورای امنیتی و دفاعی فرانسه حوالی ساعت 9 صبح امروز شنبه به وقت محلی فرانسه به ریاست فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه برگزار شد.

بنابر اعلام کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه)، ترکیب شرکت‌‌کنندگان در جلسه امروز شورای امنیتی دفاعی فرانسه همچون ترکیب این شورا در روز جمعه بوده و علاوه بر اولاند، مانوئل والس نخست‌وزیر، ژان جک اوروآ وزیر دادگستری، ژان مارک آیرو وزیر امور خارجه، ژان ایو لودریان وزیر دفاع، برنار کازونوو وزیر کشور و پییر دو ویلیه رئیس ستاد مشترک ارتش فرانسه در آن حضور داشتند.

*ناشناس ماندن جسد 16 تن از قربانیان حمله پنجشنبه سیاه

بنابر اعلام منابع بیمارستانی فرانسه، جسد 16 نفر از قربانیان حمله پنجشنبه سیاه شهر نیس فرانسه هنوز شناسایی نشده است.

*گرامیداشت یاد قربانیان حمله نیس

شماری از مردم فرانسه عصر روز جمعه با قرار دادن دسته‌‌های گل و روشن کردن شمع در محل وقوع حمله تروریستی پنجشنبه سیاه، یاد قربانیان این حمله هولناک را که منجر به کشته شدن 84 نفر شد، گرامی داشتند.

*یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حمله نیس

منابع دولتی و پارلمانی فرانسه از برقراری یک دقیقه سکوت در سراسر کشور به احترام قربانیان حمله نیس طی ظهر روز دوشنبه آینده خبر دادند.

پیش از این نیز پس از حملات تروریستی مرگبار ژانویه و نوامبر 2015 فرانسه، چنین رویدادی برای احترام به قربانیان این حملات در این کشور برقرار شده بود.

*اوباما: حمله نیس حمله علیه آزادی و صلح است

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه ضمن محکوم کردن حمله «غم‌انگیز و وحشتناک» پنجشنبه گذشته در شهر نیس در جنوب فرانسه، آن را حمله‌ علیه آزادی و صلح ارزیابی کرد.

وی با تکرار وعده نابودی داعش بر عزم خود برای تحقق این امر تأکید کرد.

*والس: عامل تروریستی حمله نیس بی‌شک با اسلام‌گرایان افراطی در ارتباط بوده

«مانوئل والس» نخست‌وزیر فرانسه در گفت‌وگو با برنامه ساعت 20 شبکه دو تلویزیون فرانسه، اعلام کرد که عامل حمله نیس بی‌شک با اسلام‌گرایان افراطی در ارتباط بوده است.

وی افزود: «ما در جنگ با تروریسم پیروز خواهیم شد.»

اظهارات نخست‌وزیر فرانسه در خصوص ارتباط بوهلال با اسلام‌گرایان افراطی در حالیست که پس از آنکه رئیس‌جمهور فرانسه و دادستان پاریس بر ارتباط عامل حمله پاریس با اسلام‌گرایان افراطی تأکید کردند، وزیر کشور فرانسه دیروز اعلام کرد که هنوز مدرکی در این خصوص پیدا نشده است.

*پلیس پاریس خواستار هشیاری و بصیرت مردم در سازماندهی تجمعات احتمالی شد

در پی حملات تروریستی مرگبار نیس، رئیس پلیس پاریس خواستار هشیاری و بصیرت مردم در سازماندهی هگونه تجمعات احتمالی با هدف عدم انحراف نیروهای امنیتی از انجام وظایف و مسئولیت خود شد.

پلیس پاریس با صدور بیانیه‌ای از بررسی دقیق درخواست‌های برگزاری تظاهرات در فرانسه خبر داد و اعلام کرد که این درخواست‌ها به دقت در حال بررسی قرار دارند و آنهایی که ضمانت کافی امنیتی در آنها دیده نمی‌شود، احتمالا لغو خواهند شد.

پلیس پاریس همچنین از عزم قاطع خود برای مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت شهروندانش خبر داد و بر تقویت هوشیاری و آماده‌باش در کشور در هماهنگی با عملیات «سانتینل» که دستور آن پس از حملات تروریستی 13 نوامبر گذشته این کشور صادر شد، به ویژه در پایتخت و حومه آن تأکید کرد.

*گفت وگوی تلفنی اولاند با مرکل، ترزا می و اوباما پس از حمله نیس

بنابر اعلام کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه)، در پی حمله نیس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «ترزا می» نخست‌وزیر جدید انگلیس و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در تماس‌هایی تلفنی با «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهور فرانسه همدردی و همسبتگی خود با فرانسه و حمایت از آن پس از حمله تروریستی پنجشنبه سیاه را اعلام کردند.

آنگلا مرکل در گفت‌وگو با اولاند از آمادگی آلمان برای ارائه کمک در صورت لزوم خبر داد و رئیس جمهور فرانسه نیز ضمن تشکر از وی به ارتباط نزدیک فرانسه و آلمان در شرایط بحران های این چنینی اشاره کرد.

بنابر اعلام الیزه، سران سیاسی فرانسه و آلمان همچنین طی این گفت‌وگوی تلفنی در خصوص اقدام مشترک علیه داعش توافق کردند.

مرکل پیشتر در حاشیه یازدهمین نشست کشورهای اروپایی و آسیایی موسوم به "آسم" (asem) اعلام کرده بود که آلمان در امر مبارزه با تروریسم در کنار فرانسه قرار دارد.

ترزا می نیز در تماس با اولاند ضمن اعلام نزدیکی و حمایت انگلیس از مردم فرانسه، خواستار همکاری مؤثرتر دو کشور در زمینه مبارزه تروریسم شد.

بنابر اعلام کاخ الیزه، اوباما نیز در گفت‌وگو با اولاند ضمن اعلام حمایت آمریکا از فرانسه بر اهمیت تبادلات و ارتباطات میان فرانسه و آمریکا برای دفاع از ارزش‌های دموکراسی و ضرورت تداوم این ارتباطات تأکید کرد.

*درخواست وزیر فرهنگ فرانسه برای تداوم رویدادها و تجمعات فرهنگی در کشور

به رغم لغو بسیاری از رویدادها در پی حمله مرگبار نیس، «اودری آزولای» وزیر فرهنگ فرانسه خواستار تداوم برگزاری جشن ها، رویدادها و تجمعات فرهنگی در فرانسه پس از این حمله تروریستی شد.

وی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «صبح روز جمعه نشست وزارتی در حاشیه شورای دفاعی تشکیل و طی آن تأیید شد که تمامی تجمعات فرهنگی در فرانسه می توانند کماکان برگزار شوند. ما هم اکنون بیش از هر زمانی باید از جایگاه فرهنگ در جامعه فرانسه دفاع کنیم. چالش کنونی ما اتحاد است و نباید در برابر هیچ چیز تسلیم شویم.»

*تیراندازی چندباره بوهلال به سه پلیس فرانسوی

«فرانسوآ مولن» دادستان پاریس اعلام کرده که بوهلال پس از زیر گرفتن مردم چندین بار به سه مأمور پلیس فرانسوی تیراندازی کرده است.

*سابقه محکومیت 6 ماهه بوهلال

«ژان جک اوروآ» وزیر دادگستری فرانسه با صدور بیانیه ای اعلام کرده که راننده کامیون عامل حمله تروریستی نیس تنها یکبار طی ماه مارس گذشته در پی یک نزاع در جریان یک تصادف رانندگی به 6 ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود.

وی همچنین اظهار داشته که بوهلال پس از محکومیت به حبس تعلیقی، از 24 مارس 2016 دیگر تحت کنترل قضایی قرار نداشته و هیچگونه سابقه بازداشتی در پرونده خود ندارد و در زمان وقوع حمله از جانب مقامات قضایی فرانسه تحت تعقیب نبوده است.

*بازداشت همسر سابق عامل حمله تروریستی نیس

در پی حمله تروریستی مرگبار در شهر نیس فرانسه، منابع پلیس این کشور از بازداشت همسر سابق «محمد لحوائج بوهلال» عامل و مجری تونسی الاصل این حمله خبر دادند.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، منابع پلیس فرانسه با تأیید اخبار رسانه های فرانسوی اعلام کرده اند که تیم تحقیق پلیس قضایی فرانسه هم اکنون در حال بازجویی از همسر سابق عامل این حمله با هدف پی بردن به انگیزه های این مرد 31 ساله از انجام این حمله است.

بر اساس این گزارش، تیم تحقیق پلیس قضایی فرانسه در تلاش است با بازجویی نزدیکان عامل این حمله تروریستی مرگبار به انگیزه های وی در انجام این حمله و اینکه آیا وی در اجرای این حمله از کمک همدست یا همدستانی بهره برده، پی ببرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 26تیر1395، کدخبر: 13950426000301: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین