پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام یکسری گام‌های مثبت در زمینه تحریم‌زدایی در حوزه بازگشت سرمایه‌ها و اموال ایران، مبادلات نفتی و میعانات گازی، انواع بیمه همچون بیمه نفت‌کش‌ها و غیره دارد که باید از آن به عنوان جنبه‌های مثبت گزارش یاد کرد.

شعار سال: حشمت‌اله فلاحت پیشه در ارزیابی از گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام گفت: در این گزارش جزییات مقداری بیشتر شده ولی باز هم جا دارد وزارت خارجه گزارش روشن‌تری ارائه کند، انتظار می‌رود آقای ظریف که با اقتدار با طرف‌های خارجی مذاکره می‌کند، با اقتدار نیز گزارش دهد و ملاحظه دستگاهی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه با عنایت به گزارش سه ماهه دوم باید ملاحظاتی در گزارش سه ماهه سوم لحاظ کرد، گفت: اولین ملاحظه این است که گزارش بعدی، گزارشی مصداقی و جزیی باشد و چون در این گزارش کلیات بر جزییات غلبه پیدا کرده، لازم است در گزارش بعدی جزییات کامل ارائه شود.

فلاحت پیشه به آخرین بند گزارش در مورد چالش‌های موجود در پروسه اجرای برجام اشاره و اظهار کرد: در این گزارش از یکسری موسسات کوچک و بزرگ داخلی که از رانت‌های تحریمی استفاده می‌کنند، به عنوان موانع داخلی تحریم یاد شده‌ و حتی تاکید شده این موسسات به رانت‌های تحریمی عادت کرده‌اند، به اعتقاد بنده باید نام این موسسات اعلام شود چون اگر دولت اسامی این موسسات را اعلام نکند و مجلس نیز به وظیفه خود در پیگیری پایان دادن به این رانت‌ها عمل نکند، عملا باید گفت که بخشی از موانع شکست تحریم به داخل برمی‌گردد.

وی به بخش مرتبط با گشایش‌های مالی حاصل از اجرای برجام در گزارش سه ماهه دوم اشاره و خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه در این گزارش تاکید شده که چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران بازگشته و حدود سه و شش میلیارد دلار قرارداد جذب سرمایه گذاری و حدود ۶۰ میلیارد دلار قرارداد ال سی یا خط اعتباری حاصل شده است، سوال این است که چرا این ارقام در زندگی محسوس مردم و در مقابله با شرایطی مثل رکود اقتصادی اثر نگذاشته است؟ آیا حوزه مدیریت کشور با شرایط پسا برجام همخوانی ندارد؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نگرانی دیگر در این گزارش در مورد پی ام دی است، گفت: با وجودی که در گزارش آمده که پی ام دی یعنی ابعاد احتمالی نظامی دیگر نامعتبر است اما به شدت تلاش می‌کنند که در مورد مسائلی مثل مسائل موشکی ایران با طرح ادعای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، مجددا پی ام دی را احیا کنند، موضوعی که وزارت خارجه با توجه دقیق به آن باید راه‌های آن را مسدود کند.

وی در پایان گفت: از طرف دیگر تا زمانی که پرونده ایران در ذیل معاونت مقابله با تروریسم و گردش مالی تروریسم و معاونت خزانه داری آمریکا قرار دارد کماکان با نوسانات در اجرای برجام مواجه هستیم که این موضوع باید مورد مذاکره جدی آقای ظریف و طرف آمریکایی قرار گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا»، تاریخ انتشار 3 مرداد 95 ، کد مطلب: 95050101195: www.isna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین