پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۰۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
نمایندگان موافق حذف تنوع مدارس معتقدند در سایه تنوع، مدارس پولدارها و بی‌پول‌ها ایجاد شده است و به دلیل نبود نظارت، مدارس خاص هر میزان که می‌خواهند از خانواده‌ها شهریه می‌گیرند.
شعار سال:نمایندگان موافق حذف تنوع مدارس معتقدند در سایه تنوع، مدارس پولدارها و بی‌پول‌ها ایجاد شده است و به دلیل نبود نظارت، مدارس خاص هر میزان که می‌خواهند از خانواده‌ها شهریه می‌گیرند.

حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  درباره مصوبه مجلس برای حذف تنوع مدارس و اینکه حذف برخی مدارس مانند شبانه‌روزی‌ها و نمونه‌دولتی‌ها که خاستگاه عدالت اجتماعی دارند، چگونه در مسیر عدالت آموزشی تعریف می‌شود؟ اظهار‌کرد: در مصوبه مجلس تصریح شده است که دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشیم و مدارس شبانه‌روزی، روستایی، عشایری، بزرگسالان و آموزش از راه دور که ذیل مدارس دولتی فعالیت می‌کنند به حیات خود ادامه می‌دهند و در طول تاریخ آموزش‌وپرورش چنین مدارسی بوده‌اند.

وی افزود: بحث اصلی درباره مدارسی است که به بهانه‌های مختلف از خانواده‌ها پول می‌گیرند و نظام آموزشی را طبقاتی کرده‌اند، آیا هر دانش‌آموزی می‌تواند به مدارس سمپاد یا نمونه‌دولتی برود؟

مدارس پولدارها و بی‌پول‌ها در سایه تنوع مدارس

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش " مدارس سمپاد هم مصداقی از عدالت آموزشی تعبیر می‌شوند و در شرایط فعلی مدارس دولتی آمادگی لازم برای پذیرش دانش‌آموزان تیزهوش را ندارند" گفت: اعتقادی به تفکیک دانش‌آموزان و مدارس براساس بهره‌هوشی نداریم، دانش‌آموزان تیزهوش هم باید در کنار  سایر دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند و دسته‌بندی‌های مختلف که منجر به کیفیت بالا و پایین در انواع مختلف مدارس دولتی شده است، باید حذف و تمام مدارس دولتی یکدست شوند.

میرزاده بیان‌کرد:‌ تنوع مدارس کشور را گرفتار خود کرده و باعث شده است، پولدارها در مدارس خاص و بی‌پول‌ها در مدارس دولتی عادی باشند و هیچ کجای دنیا بیش از دو نوع مدرسه نداریم، هر سال در فصل ثبت‌نام مدارس خانواده‌ها گرفتار این هستند که فرزند خود را در مدرسه شاهد، نمونه‌دولتی یا هیئت امنایی ثبت‌نام کنند.

80 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در سیستان‌وبلوچستان ترک تحصیل می‌کنند!
قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده پیشنهاد‌دهنده طرح حذف تنوع مدارس در این رابطه گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و اعلام کرد، تعداد و انواع مدارس باید مشخص باشد، امروز مدارس دولتی به استناد قانون اساسی و آنچه هویت اصلی انقلاب اسلامی است یعنی حمایت از مستضعفان، جایگاهی برای مستضعفان ندارند و همین روند باعث می‌شود فردی که در مدرسه خاص تحصیل کرده است در کنکور سراسری حتماً قبول شود این یعنی اجرای مصوبه حذف تنوع مدارس باعث ریشه‌کنی بی‌عدالتی آموزشی در ایران اسلامی می‌شود.

وی افزود‌: مطابق آخرین آمار در استان سیستان و بلوچستان در دوره متوسطه دوم بیش از 80 درصد دانش‌آموزان ترک تحصیل کردند، علت آن چیست؟ چون جایگاهی ندارند؛ در مصوبه مجلس، مدارس استثنایی ویژه دانش‌آموزان استثنایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما سایر مدارس دولتی باید یکدست شوند، مدارس خاص نباید وجود داشته باشند و فقط در ایران این سبک از مدارس را باب کرده ایم، برای فعالیت مدارس سه بخش یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش‌وپرورش و مجلس مجوز می‌دهند و براساس مجوز مجلس فقط باید دو نوع مدارس  دولتی و غیردولتی داشته باشیم.

مدرسه را بنگاه اقتصادی می‌بینند!

محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی نیز از موافقان حذف تنوع مدارس است، او در این رابطه در صحن علنی مجلس گفت: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که تا 24 نوع مدرسه داشته باشیم این شرایط باعث شده است، هدف تعلیم و تربیت فراموش شده و هدف مدارس جمع‌کردن پول و تجاری‌سازی آموزش باشد به گونه‌ای که با مدرسه و آموزش‌وپرورش مانند یک بنگاه اقتصادی معامله می‌کنند.

 انواع مختلف مدارس تا می‌توانند از مردم پول می‌گیرند، نظارتی هم نیست

وی افزود: به مدارس بروید تا ببینید هر مدرسه‌ای به هر میزانی که می‌خواهد از خانواده‌ها پول می‌گیرد، مدارس هیئت‌امنایی، سمپاد، شاهد، نمونه‌دولتی، سما هر کدام به میزانی که می‌خواهند شهریه می‌گیرند  آن هم در چه وزارتخانه‌ای، وزارت آموزش‌وپرورش که نظارتی در این جا وجود ندارد!

این نماینده مجلس گفت: بسیاری از مسئولان، خودشان سهام‌دار هستند و این مدارس را اداره می‌کنند یعنی ناظر و مجری در آموزش‌وپرورش یکی است و ببینید چه بر سر دانش‌آموزان می‌‌آورند، آموزش و پرورش نظارت را رها کرده و شاهد فاجعه هستیم به گونه‌‌ای که هر مدرسه‌ای به هر نحوی که می‌تواند از خانواده‌ها پول می‌گیرد آن هم به بهانه‌هایی همچون آوردن فلان معلم.

صباغیان با اشاره به اینکه "نام‌گذاری‌های مختلف مدارس پدر دانش‌آموز را درآورده است و او را نابود می‌کند" افزود:  بهترین مدارس و امکانات در اختیار عده‌ای است که پول و ثروت دارند و سایر مردم درمدارس عادی ساماندهی می‌شوند و بدتر از اینکه برخی از مدارس فامیلی شده‌اند، یکبار که شده باید این معضل را حل کنیم و تمام مدارس دولتی باشند،‌متأسفانه هم‌اکنون برخی که انواع و اقسام  تنوع مدارس را می‌گذارند برای استفاده خودشان است.

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:29مهر1398،کد خبر: 2123600،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین