پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
عضو هیأت‌مدیره انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران گفت: با اجرای طرح سامان‌دهی عطاری‌ها زمینه ورود بیشتر داروهای گیاهی قاچاق و تغییر آیین‌نامه‌ها فراهم خواهد شد.

شعار سال:

کامران حاجی‌نبی در حاشیه نشست انجمن داروسازان ایران در ارتباط با طرح تاسیس داروخانه‌های گیاهی گفت: هدف اصلی وزارت بهداشت از اجرای این طرح سامان‌دهی عطاری‌ها در سراسر کشور است؛ چراکه وزارت بهداشت به دلیل وظایف حاکمیتی خود متولی و مسئول سلامت مردم است و ما با سامان‌دهی عطاری‌ها و نظارت بر نوع محصولی که عطاری‌ها به مردم ارائه می‌کنند مخالفتی نداریم، اما مشکل اصلی نوع اجرای این طرح است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم تحقیقات افزود: وزارت بهداشت استدلال می‌کند که با تأسیس داروخانه‌های گیاهی عطاری‌ها را متمایل به ارائه خدمات در داروخانه‌های گیاهی تحت نظارت یک داروساز خواهند شد؛ این طرح در ظاهر قابل توجیه است اما اجرای این طرح مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد که مانع رسیدن این آن به هدف اصلی می‌شود.

وی ادامه داد: ما ازلحاظ اقتصاد سلامت ظرفیت محدودی داریم و بخش سلامت کشور ازلحاظ اقتصادی بیمار است و با توجه به‌اضافه شدن تعداد داروخانه جدید به این بازار، سؤال پیش می‌آید که این بازار ظرفیت کافی برای مهمانان جدید خواهد داشت یا خیر؟

حاجی نبی افزود: داروخانه‌ای که بیش از 50 درصد آن داروهای گیاهی و 50 درصد دیگر آن اقلام آرایشی و شیمیایی است از لحاظ اقتصادی بیمار است و حال چگونه می‌شود بدون در نظر گرفتن هزینه برای افزایش کیفیت، کیفیت را افزایش داد؟ و سؤال اساسی این است که این هزینه و سرمایه‌گذاری قرار است از چه بخشی تأمین شود؟

وی با انتقاد از این طرح گفت: یکی از دلایل اجرای این طرح ممنوع کردن ورود کالای قاچاق به عطاری‌ها است با توجه به این‌که بیمه‌های ما هزینه‌های داروخانه را به‌صورت چندماهه تأمین می‌کنند چگونه می‌شود یک مجموعه داروی گیاهی به این داروخانه اضافه کرد، با توجه به کمبود بودجه داروخانه و وفور قاچاق در کشور زمینه ورود داروهای گیاهی قاچاق به این داروخانه‌ها فراهم می‌شود و من معتقدم داروخانه‌ها گرفتار بازار قاچاق خواهند شد.

وی در خصوص معایب این طرح عنوان کرد: اگر این داروخانه‌ها تأسیس شوند و فروش داروی گیاهی نتواند درآمد کافی برای داروخانه داشته باشد داروخانه مجبور است برای تأمین اقتصادی خود آیین‌نامه‌ها را تغییر دهد و با اجرای این طرح داروی گیاهی هم در این داروخانه‌ها یافت نخواهد شد؛ جایگزین شدن تابلوی داروخانه گیاهی به‌جای عطاری یکی دیگر از مشکلات این طرح این است و عطاری‌ها با یک تعویض تابلو راه گذشته را ادامه خواهند داد، به این دلیل معتقدم این‌یک طرح بسیار خام است و تأسیس داروخانه گیاهی پاسخی به سیاست‌های مدنظر مقام معظم رهبری نیست چون وسیله اجرای این طرح به‌اشتباه انتخاب‌شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از معایب این طرح دسترسی سخت‌تر مردم به دارو است و بیمار نمی‌داند برای تهیه دارو به کدام داروخانه مراجعه کند همچنین بحث پاسخگویی داروخانه و داروسازها نیز از مسائل مهم این طرح است؛ هدف وزارت بهداشت از اجرای این طرح نظم دادن به عرضه و تقاضای داروهای گیاهی است و معتقد است باید عرضه داروهای گیاهی از عطاری گرفته شود که این امر ازلحاظ تخصص دارویی و مؤلفه‌های اقتصاد بهداشت غلط است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 16 مرداد 95 ، کد مطلب:13950516000338: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین