پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۹۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
با گران شدن و سهمیه‌بندی بنزین، نگرانی‌هایی درباره کم‌فروشی و تقلب در بنزینِ توزیع‌ شده در کشور به‌وجود آمده است. برخی از افزایش تعداد دفعات سوخت‌گیری و برخی دیگر از وجود آب و هوا در بنزین و کم‌فروشی جایگاه‌ها گلایه داشتند. مواردی از این کم‌فروشی توسط سازمان ملی استاندارد شناسایی و با آن برخورد شد.
شعارسال: «آب و هوا را نمی‌توان به بنزین اضافه کرد»؛ این موضوعی است که مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به شایعات موجود درباره کم‌فروشی بنزین بیان کرد.
 
با گران شدن و سهمیه‌بندی بنزین، نگرانی‌هایی درباره کم‌فروشی و تقلب در بنزینِ توزیع‌ شده در کشور به‌وجود آمده است. برخی از افزایش تعداد دفعات سوخت‌گیری و برخی دیگر از وجود آب و هوا در بنزین و کم‌فروشی جایگاه‌ها گلایه داشتند. مواردی از این کم‌فروشی توسط سازمان ملی استاندارد شناسایی و با آن برخورد شد.
 
نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در یک نشست خبری از پلمپ نازل‌هایی که کم‌فروشی داشتند، خبر داد. بر این اساس در آذرماه، ۴۹۷۸ نازل بررسی شدند که ۱۶۳ مورد از آنها به دلیل کم‌فروشی توسط کارشناسان سازمان استاندارد و وزارت نفت پلمپ شدند. وی درباره آلایندگی بنزین تولید داخل گفت: مطابق آزمایش‌ها، تا کنون کیفیت بنزین تولیدی هیچ مشکلی نداشته و استانداردهای لازم را پاس می‌کند.
 
کرامت ویس‌کرمی، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با ایرناپلاس با رد امکان اضافه کردن آب و هوا به بنزین از نظر فنی توضیح داد: در تمام جایگاه‌ها، پمپی که بنزین یا گازوئیل را به سمت نازل ارسال می‎‌کند، غرق در بنزین و شناور است و تقریباً ۲۰ سانتی‌متر بالاتر از کف مخزن قرار دارد. بنابراین امکان اینکه هوایی به سمت نازل ارسال شود از نظر فنی وجود ندارد. درباره آب هم باید گفت آب نمی‌تواند در مخزن قرار گیرد و توسط خودرو سوزانده شود.
 
جایگاه‌ها ماهانه حداقل پنج بار بازرسی می‌شوند
 
ویس‌کرمی افزود: کارشناسان کنترل کیفی ماهانه حداقل پنج بار در تمام کشور به تمام جایگاه‌های عرضه سوخت، مراجعه می‌کنند و نمونه بنزین و گازوئیل مخازن و خروجی نازل‌ها را مورد نظارت کیفی قرار می‌دهند و این اطمینان را می‌دهیم که سوخت از بُعد کمی و کیفی، شدیداً تحت نظارت ما و سایر سازمان‌های نظارتی قرار دارد.
 
وی درباره کیفیت سوخت توزیع‌شده در کشور گفت: ما به تکلیفی که در بُعد توزیع و کیفیت سوخت به عهده داریم عمل می‌کنیم و کنترل مستمر شرکت پخش و سازمان‌های نظارتی بیرونی نیز انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: تکلیف قانونی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت این است که سوخت توزیعی در کلان‌شهرهای مصوب و در شهرها و جاده‌های مواصلاتی را مطابق با استاندارد یورو توزیع کند و بر این اساس، تمام بنزین و نفت گاز توزیعی مطابق با استاندارد یورو۴ است. این سوخت، شاخصه‌های زیست‌محیطی را دارد و به‌صورت مستمر توسط شرکت پخش، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.
 
بنزین تولید داخل مطابق استاندارد است
 
ویس‌کرمی درباره نظارت بر سوخت تولیدی پالایشگاه‌های داخلی گفت: پالایشگاه، بنزین را تولید و شرکت ملی پخش آن را ذخیره و توزیع می‌کند. کیفیت بنزین دقیقاً مطابق با استانداردی است که برای ما تعریف شده و تکلیف به توزیع آن داریم.
 
مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن تأیید کیفیت سوخت توزیعی گفت: نظارت مستمر شرکت پخش و از آن مهم‌تر، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست که از نظر قانونی ارزیابی و انطباق با استاندارد را انجام می‌دهند، توزیع بنزین و نفت گاز یورو۴ را تأیید می‌کند.
 
وی درباره این سازوکار نظارتی توضیح داد: شرکت پخش، ماهی یک‌بار تمامی نازل‌های عرضه بنزین و گازوئیل سطح کشور را به‌وسیله پیمانه‌های معیار و استاندارد و روش و دستورالعمل موجود، مورد آزمایش کمّی قرار می‌دهد و نازلی که سوخت را عرضه می‌کند به لحاظ کمّی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
نازل‌ها برچسب کنترل کیفیت دارند
 
ویس‌کرمی در ادامه گفت: سازمان ملی استاندارد نیز وظیفه دارد نازل‌های عرضه سوخت را مورد ارزیابی و انطباق قرار دهد و این سازمان نیز تمام جایگاه‌های عرضه سوخت را در سراسر کشور بر مبنای روش و دستورالعملی که دارد مورد سنجش و آزمون قرار می‌دهد و روی پمپ‌هایی که نازل‌هایشان آزمون را پاس می‌کنند، برچسبی نصب می‌شود که تاریخ بازرسی در آن ذکر شده است.
 
وی درباره امکان تقلب و کم‌فروشی در جایگاه‌ها گفت: در خود پمپ‌ها و تلمبه‌های عرضه بنزین و نفت گاز، تجهیزات و بخش‌هایی وجود دارد که پلمپ‌های مختص به شرکت ملی پخش را دارند و مورد بازدید و نظارت هستند. اطمینان می‌دهیم که در همه جایگاه‌های عرضه سوخت در کل کشور، این نظارت‌ها وجود دارد تا از نظر کمّی، مشکلی وجود نداشته باشد.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری    ایرنا ،تاریخ انتشار:  4 دی   1398،کدخبر  : 83606912  ،www.plus.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین