پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
در یکی از تحقیقاتی که توسط مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت، مشخص شد که مدت زمان توجه انسان‌ها به‌طور میانگین، حدود ۸ ثانیه است؛ یعنی به‌عبارت دیگر، من احتمالا کمتر از ۳ ثانیه دیگر وقت دارم تا شما را برای خواندن ادامه این مقاله متقاعد کنم، در غیر این صورت شما توجهتان را به عامل دیگری منعطف خواهید کرد!

شعار سال: این زمان ۸ ثانیه، در مقایسه با میانگین ۱۲ ثانیه در سال ۲۰۰۰، نشان‌دهنده کاهش روزافزون مدت توجه افراد است. ما همواره با کمبود تمرکز سروکله می‌زنیم و حواسمان دائما از یک مورد به مورد دیگر معطوف می‌شود؛ در حالی که تمرکز یکی از کلیدی‌ترین عوامل بازدهی بالا است.

در این مقاله، ابتدا به تعدادی از عوامل کاهش توجه اشاره کرده و راه‌هایی را برای مقابله با این مشکل مطرح خواهیم کرد.

ابزار‌های حواس‌پرتی

در حال حاضر، ما بخش زیادی از زمان روزانه خود را به پاسخ دادن پیام‌ها و ایمیل‌ها اختصاص می‌دهیم. در یکی از گزارش‌های ادوبی در زمینه صرف زمان، مشخص شده است که یک کارمند عادی زمانی بیش از شش ساعت در روز را صرف ارسال و خواندن ایمیل می‌کند.

اما عوامل حواس‌پرتی‌های روزانه تنها پیام‌های تلگرام و ایمیل نیستند؛ امروزه، با رشد وابستگی به تلفن همراه و ابزار‌های الکترونیکی، تعداد عواملی که به توجه ما احتیاج دارند بیش‌ازحد افزایش پیدا کرده است.

شاید این نکته برای شما بسیار ساده به نظر بیاید: تلفن همراه از قدرت تمرکز شما می‌کاهد.

ولی این اتفاق تنها به استفاده از تلفن همراه یا زنگ‌خوردن آن محدود نمی‌شود؛ حتی وجود فیزیکی تلفن همراه شما بر روی میز کار می‌تواند بر تمرکز شما تاثیر بگذارد.

یکی از تحقیقات انجام‌شده توسط پروفسور بیل تورنتون در دانشگاه مین نشان داد در هنگام انجام پروژه‌هایی که به توجه کامل فرد نیاز است، حتی وجود فیزیکی یک تلفن همراه (حتی تلفن فردی غیر از عامل مورد بررسی) باعث ایجاد حواس‌پرتی و در نتیجه عملکرد بدتر می‌شود.

دنیل گولمن، یکی از محققان معروف بحث هوش هیجانی، حواس‌پرتی را به دو نوع تقسیم می‌کند:

  • حواس‌پرتی حسی: ناشی از اتفاقاتی که اطراف شما رخ می‌‌دهند.
  • حواس‌پرتی هیجانی: ناشی از عملکرد ذهن، مانند مکالمات ذهنی فرد با خود یا فکر کردن به اتفاقات زندگی.

در این مقاله، بیشتر بر روی نوع اول حواس‌پرتی تمرکز خواهیم کرد. همچنین لازم به ذکر است که در مقاله‌های دیگری مانند «بررسی خصوصیت کسری توجه»، پیش از این به بحث حواس‌پرتی‌های هیجانی نیز پرداخته‌ایم.

با توجه به روند رشد تکنولوژی و وابستگی روزافزون به ابزارهای الکترونیک، در اختیار داشتن مهارت‌های کنترل تمرکز و توجه به یک مهارت اساسی و پرفایده تبدیل می‌شوند؛ برای مثال، کال نیوپورت در کتاب خود به نام «کار عمیق»، توانایی حفظ تمرکز را به‌عنوان ضریب هوشی قرن بیست‌ویک مطرح می‌کند.

طبیعی است هر زمانی که تلفن شما زنگ خورده، نور نوتیفیکیشن آن روشن شده یا به حالت لرزش دربیاید، توانایی تمرکز شما نیز دچار مشکل شود. در چنین مواقعی، شما تمرکز خود را از دست داده و پروسه ذهنی شما باید از ابتدا شروع شود؛ با اینکه می‌دانید در نهایت کار را به پایان خواهید رساند، اما انجام‌دادن آن بسیار بیشتر طول می‌کشد.

نوتیفیکیشن

هر کدام از این نوتیفیکیشن‌ها این حس را به ما داده که از اخبار و اطلاعات روز عقب مانده‌ایم.

به این ترتیب شما می‌توانید چند ساعت زودتر به محل کار خود بروید و در پایان نیز دیرتر به خانه برگردید؛ اما اگر توانایی کنترل تمرکز خود را در اختیار نداشته باشید، هیچ‌گاه بازدهی کافی برای انجام‌دادن کار‌های خود را نخواهید داشت.

پیام‌های تلفن شما و نوتیفیکیشن‌های مربوط به آن، طوری طراحی شده‌اند که توجه شما را جلب کرده و نوعی حس اضطراری بودن را القا کنند؛ اما در چند درصد مواقع، این اختلال‌ها واقعا ضروری هستند؟ تقریبا هیچ‌وقت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1398، کدخبر: 427022، www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین