پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با گلایه از تاخیر در برخی تصمیم‌گیری‌های دوپهلو و محافظه‌کارانه که به کشور آسیب می‌زند گفت: کاش کسی مسئولیت تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها را قبول می‌کرد. اختلاف نظرها در مجمع تشخیص تنها بر سر لایحه CFT است و رئیس‌جمهوری بعد از انتظار یک‌ساله، می‌تواند لایحه پالرمو را برای اجرا ابلاغ کند.

شعار سال: اوایل بهمن‌ماه بود که برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کردند لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم (CFT) نیز به سرنوشت لایحه پالرمو دچار شده و با گذشت یک سال از طرح آن در مجمع تشخیص مصلحت، از دستور این مجمع خارج شده است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفتم بهمن از تایید نظر شورای نگهبان درباره لوایح پالرمو و CFT خبر داد و گفت: «زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده، لذا نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است.» با این اظهارنظر، نگرانی رد لوایح FATF بین کارشناسان و نمایندگان مجلس موافق تصویب لوایح چهارگانه FATF تشدید شد، چراکه معتقدند در صورت نپیوستن ایران به کنوانسیون‌‌های بین‌المللی و قرار گرفتن در لیست سیاه، مراودات پولی و بانکی ما با کشورهای دوست هم قطع خواهد شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره اتمام مهلت یک‌ساله مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی لوایح FATF گفت: در موضوع FATF بررسی 2 کنوانسیون در مجمع تشخیص مصلحت مطرح است. درباره یکی از آنها یعنی CFT ایرادات شورای نگهبان به حدی جدی است که تفسیر به رأی می‌شود، اما در مورد پذیرفتن پالرمو ایرادی وجود ندارد.

 

مجمع تشخیص با وجود اتمام مهلت قانونی‌ هنوز نظری درباره FATF نداده است

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با تمام موارد مثبت و منفی‌ای که درباره پیوستن یا نپیوستن به FATF مطرح است، هنوز مجمع تشخیص مصلحت نظام با وجود اتمام مهلت قانونی، نظر نهایی‌اش را در این باره اعلام نکرده است.

فلاحت‌پیشه توضیح داد: یک‌ سال است که رئیس‌جمهوری برای ابلاغ یا عدم ابلاغ پالرمو از برخی دستگاه‌ها نظرخواهی کرده ‌است که در این باره چه کاری انجام دهند، ولی این دستگاه‌ها نظرات محافظه‌کارانه و دوپهلویی داده‌اند.

نماینده دور دهم مجلس تاکید کرد: نیازی به این همه احتیاط نیست و رئیس‌جمهوری می‌توانسته پالرمو را برای اجرا ابلاغ کند. مشکلات کشور ما از همین دوپهلوگویی‌هاست که انرژی کشور را می‌گیرد.

 

درباره ابلاغ یا عدم ابلاغ پالرمو هنوز پاسخی به رئیس‌جمهوری نداده‌اند

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس‌ دهم توضیح داد: دستگاه‌هایی مثل بانک‌ مرکزی و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری هنوز پاسخ مناسبی به نظرخواهی رئیس‌جمهوری درباره ابلاغ یا عدم ابلاغ پالرمو نداده‌اند.

 

رفتارهای سیاسی در تصمیمات FATF تاثیرگذارند، اما فضای فنی هم بی‌تاثیر نیست

او ادامه داد: درست است که رفتارهای سیاسی در تصمیمات FATF تاثیرگذارند، اما فضای فنی هم بی تاثیر نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: چنین رفتارهایی بدعت بدی است، هرچند در این شرایط مسئولیت تصمیم‌گیری وجود دارد، اما مسئولیت تاخیر در تصمیمات را کسی نمی‌پذیرد. امیدواریم پذیرفتن مسئولیت تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها هم در کشور مرسوم شود؛ چراکه بسیاری از مسائل کشور به خاطر همین تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها متوقف شده است.

این نماینده دور دهم مجلس در جواب این پرسش که با توجه به فضای فعلی و تعلل در پیوستن ایران به FATF آیا وارد لیست سیاه می‌شویم گفت: گروه ویژه اقدام مالی (FATF) باید در این باره تصمیم بگیرند، ولی بعید است به راحتی فضا را ببندند،‌ چون مذاکرات و لابی‌های غیرمستقیمی وجود دارد که امیدواریم تاثیرگذار باشد.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: متاسفانه به نحو غیرقابل توجیهی FATF با همه مسائل سیاسی ایران ارتباط پیدا کرده که این شرایط را سخت می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1398، کدخبر: 381731، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین