پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه کرونا بیشتر شهرهای این کشور را فرا گرفته، هشدار داد که پیک این بیماری در هفته‌های آینده خواهد بود.

شعار سال: ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران  ضمن اشاره به علل ابتلای مقامات و سیاستمداران این کشور به ویروس کرونا هشدار داد که پیک اصلی این بیماری در هفته‌های آینده خواهد بود.

وی در ادامه درباره آمار واقعی مبتلایان به کرونا در ایران افزود: نسبت به دیروز و پریروز تعداد بیماران افزایش یافته و تعداد خیلی زیادی از بیماران نیز ثبت نمی‌شوند و تحت آزمایش قرار نمی‌گیرند یا بین مردم تردد می‌کنند و یا در خانه خود را قرنطینه کرده‌اند و در آمار رسمی مبتلایان جای داده نشده‌اند.

خسرونیا در خصوص ابتلای مقامات و سیاستمداران ایرانی به ویروس کرونا گفت: مسئولین زیاد به این بیماری اعتقاد ندارند و بی محابا وارد جمعیت‌های مختلف شده و گرفتار بیماری می‌شوند، باید اعتقاد داشت که این بیماری فوق‌العاده مسری است و باید اصول بهداشتی را رعایت کرد.

وی ادامه داد: عملا در ایران می‌بینیم شخصیت‌های مهم سیاسی به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی گرفتار این بیماری شده‌اند.

- آمار مبتلایان به کرونا احتمالا بالاست

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در خصوص آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور که گفته می‌شود «واقعی» نیست، اظهار داشت: بسیاری از آنها که به کرونا مبتلا هستند آزمایش نمی‌شوند و جزو آمار مثبت‌ها ارائه نمی‌شوند و تعدادی از بیماران به خانه فرستاده می‌شوند تا در خانه استراحت کرده و تحت درمان قرار گیرند بنابراین این افراد جزو بیماران محسوب نمی‌شوند.

خسرونیا در ادامه تاکید کرد که با توجه به این موضوع احتمالا تعداد بیماران بالاست.

- بسیاری از شهرها از جمله تهران آلوده به ویروس کرونا است

خسرونیا در ارزیابی اظهارات اخیر مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت ایران که گفت در تشخیص کرونا دیر عمل کردیم، اظهار داشت: بله همینطور است. این مساله را خیلی جدی نمی‌گیرند و متاسفانه فکر می‌کنند بیماری برای دیگران است و برای خودشان نیست و به این دلیل اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ممکن است این مشکل روز به روز بدتر شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از شهرهای ما از جمله تهران آلوده به ویروس کرونا است.

وی افزود: این در حالیست که وسایل لازم جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا از جمله ماسک، الکل و مواد ضد عفونی کننده کمتر در دسترس مردم است و در حقیقت در پیشگیری این بیماری مشکل داریم.

خسرونیا در عین حال این نکته را نیز اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی و برخی کشورها در این رابطه کمک‌هایی کرده‌اند ولی منتها ما 80 میلیون نفر جمعیت داریم و از آنجا که باید هر چند یک ساعت ماسک را تعویض کنیم روزانه احتیاج به میلیون‌ها ماسک خواهیم داشت که مانند سایر کشورها با کمبود روبرو شده‌ایم.

- علت شیوع کرونا از ایران به کشورهای دیگر نبستن مرزها بود

وی درباره سرایت ویروس کرونا از طریق مسافران ایرانی به کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه نظیر عراق، لبنان، بحرین و کویت اظهار داشت: به دلیل اینکه مرزها بسته نشدند و تعدادی مسافر هم بودند که رفتند و این بیماری شیوع پیدا کرد. ولی در کشورهای دیگر هم این بیماری بود و این یک بیماری بین‌المللی است و نمی‌توانیم یک کشور را مقصر بدانیم. اگر بخواهیم یک مقصر معرفی کنیم که چین را باید نام ببریم که این بیماری در آن کشور شیوع پیدا کرد ولی مساله این است که به هرحال به کشورهای دیگر نیز سرایت کرد.

خسرونیا در ادامه گفت: این تازه شروع مساله است بنظر می‌رسد تا چند روز آینده بیشتر کشورها درگیر کرونا شوند.

وی درباره پیش‌بینی‌ها از تداوم ابتلا به کرونا گفت: در این رابطه نمی‌توان پیش‌بینی کرد چون ممکن است در برخی کشورها تعداد مبتلایان کاهش و یا افزایش یابد، در ایران ممکن است خرداد ماه کم شود اما در کشورهای همجوار ما در عراق، عربستان سعودی و سوریه روزبرو تعداد مبتلایان بیشتر خواهد شد و مجددا پیک به خود ایران باز خواهد گشت. چون مطالعات نشان می‌دهد که افراد ممکن است دو بار هم به این ویروس مبتلا شوند و کسانی که کرونا نگرفته‌اند ممکن است به آن مبتلا شوند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران خاطرنشان کرد: ویروس کرونا مثل آنفلوآنزا رفته رفته بومی می‌شود و تعداد زیادی از مردم به آن گرفتار خواهند شد.

خسرونیا در ادامه به موضوع رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم اشاره و بر رعایت اصول بهداشتی توسط مردم تاکید کرد. موضوعی که علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران در این رابطه گفته است هنوز مردم به طور جدی ملاحظات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

- در قبر متوفیان بیماری‌های عفونی آهک می‌ریزند که ویروس به بیرون منتشر نشود

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران درباره نحوه کفن و دفن متوفیان کرونا در این کشور که درباره آن بسیار بحث می‌شود نیز گفت: در کشور چین متوفیان کرونا را می‌سوزانند و از بین می‌برند. منتها از گذشته‌های دور رسم بوده که قبرهای جان باختگان بر اثر بیماری‌های عفونی گودتر بوده و آهک نیز می‌ریزند که ویروس به بیرون نشر پیدا نکند چون ممکن است ویروس تا مدتها در بدن مرده باقی مانده و منتشر شود.

خسرونیا در خصوص لزوم قرنطینه شهر قم به عنوان کانون شیوع ویروس کرونا در ایران که مسعود پزشکیان، وزیر سابق بهداشت این کشور نیز بر آن تاکید دارد، تصریح کرد: مشکلات سیاسی و اقتصادی و مسائل زیادی درباره قرنطینه شهر قم وجود دارد که با توجه به این مسائل دولت اقدام به قرنطینه این شهر نکرد.

موضوعی که فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه نیز به آن تاکید داشته و درباره علت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در قبال ایران و بستن گذرگاه‌های مرزی این کشور در پی شیوع ویروس کرونا گفت: مشاهده موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران از شهر قم شروع شد. در گفت‌وگو با سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران درخواست کردم که شهر قم نیز مانند شهر ووهان چین قرنطینه شود. اگر این شهر قرنطینه می‌شد، دیگر نیازی به اتخاذ تدابیر دیگر و بستن مرزها نبود.

گفتنی است بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران 2922 نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و 92 نفر نیز جان‌ باخته‌اند. طبق آمار رسمی، در حال حاضر 30 استان از 31 استان ایران درگیر کرونا شده‌اند. ایران روز چهارشنبه 30 بهمن 1398 رسما با شناسایی دو مبتلا به کرونا در شهر قم، بروز این ویروس را تایید کرد. گیلان، مرکزی و تهران اولین استان‌هایی بودند که ویروس کرونا در آنها شیوع پیدا کرد.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازخبرگزاری آناتولی، تاریخ انتشار: 16اسفند1398 ، کدخبر: 1755269: www.aa.com.tr

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین