پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۶۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
آن‌طور که براساس خبر‌های غیررسمی به نظر می‌رسد، نظر مدیران سایپا برای جایگزین پراید، دیگر خودرو‌های در ‏حال تولید این شرکت همچون مدل‌های فعلی تیبا و ساینا است. از سوی دیگر ایران خودرو نیز که انتظار می‌رفت جایگزین‌های جدیدی ‏برای ٤٠٥ داشته باشد کماکان بر نظر پیشین خود است و آن‌طور که پیشتر هم برخی مدیران این شرکت اعلام کرده بودند سه محصول در ‏دست تولید این شرکت ازجمله رانا،‌ پارس و گروه سمند با محصول پژو ٤٠٥ جی.ال.ايكس بنزينی جایگزین می‌شود.

شعار سال: در امتداد توقف تولید محصولات سایپا بالاخره بعد از سایپا ١٣٢، ابتدای هفته مدیرعامل این خودروساز داخلی گفت که پنجشنبه پیشین ‏تولید پراید ١١١ نیز متوقف شد و تیرماه نیز تولید پراید ١٣١ ‏‎ ‎به آخر خط می‌رسد؛ در کنار اینها و آن‌طور که مدیرعامل ایران‌خودرو ‏نیز هفته گذشته گفت، ٤٠٥ نیز تابستان‌سال جاری دیگر تولید نخواهد شد. حال بسیاری می‌پرسند با خروج این خودرو‌های پر مخاطب ‏داخلی  از گردونه تولید که به علت قیمت پایین خود مشتریان بسیاری دارند، جایگزین‌های آنها چه محصولاتی هستند. از سوی دیگر ‏برخی نیز از سرنوشت قیمتی این خودرو‌ها بعد از توقف تولیدشان می‌پرسند و اینکه خودرو‌های به‌صرفه بازار داخل برای قشر متوسط و ‏بیش از آن قشر کم‌برخوردار، آیا بعد از تولید نشدن‌شان کماکان به‌صرفه باقی خواهد ماند یا خیر؟

 

کدام‌ محصولات می‌روند و کدام‌ها در انتظار آمدن‌اند؟
مدت‌هاست بازار خودرو ایران منتظر است دو شرکت خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا تولید خودرو‌های قدیمی ‏خود را متوقف کنند و در مقابل جایگزین‌های مناسبی به لحاظ قیمتی و کیفیتی در مقابل آنها ارایه دهند. موضوعی که بخش نخست آن به ‏تدریج درحال وقوع است و بر این اساس محصول پراید ١٣٢ شرکت خودروسازی سایپا دی ماه‌سال ٩٨ از گردونه تولید کنار رفت. ‏همچنین آن‌طور که روز گذشته مدیرعامل این خودروسازی گفت آخرین تولید پراید ١١١ این شرکت پنجشنبه گذشته صورت گرفت و ‏بنا به گفته او پراید ١٣١ نیز دیگر از تیرماه‌سال جاری تولید نخواهد شد. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران‌خودرو نیز ‏هفته گذشته گفت که محصول پژو ٤٠٥ این شرکت نیز در تابستان‌سال جاری از مدار تولید خارج خواهد شد، هرچند پیش از این ‏قرار بود توقف تولید این خودرو در خرداد‌سال جاری انجام شود، اما مدیرعامل این خودروساز داخلی در آخرین اظهارات خود تنها به ‏گفتن تابستان بسنده و از دادن تاریخ دقیق‌تری برای این موضوع امتناع کرده است.‏
اینها همه البته بخش نخست مسأله توقف تولید خودرو‌های پرمخاطب داخلی است که به نظر دارد رخ می‌دهد اما روی دیگر سکه، ‏تولید جایگزین‌های مناسب برای آنهاست. جایگزین‌هایی که نه‌تنها باید به لحاظ روز‌آمدی و کیفیت با محصولات پیشین این شرکت‌‏های خودروساز تفاوت کند بلکه باید به لحاظ قیمتی نیز جایگزین‌های مناسبی برای خودرو‌هایی همچون پراید و نسل‌های قدیمی پژو ‏باشد که به سبب قیمت نازل خود خیل عظیمی از مشتریان خودرو‌های داخلی را به داشتن‌شان ترغیب کرده بود.‏
آن‌طور که مسئولان این دو خودروساز بزرگ داخلی نیمه دوم‌سال گذشته و همچنین روز‌های رفته از‌سال جدید خبر داده‌اند ‏محصولات جدیدی با آرم این شرکت‌ها روانه بازار می‌شود. خودرو‌هایی که البته به نظر نمی‌رسد الزاما جایگزین‌های خودرو‌های از رده ‏خارج شده این شرکت‌ها باشد، زیرا همگی آنها به لحاظ قیمتی بیش از قیمت حال حاضر خودرو‌های قدیمی‌ خواهد بود و ‏مخاطبان خودرو‌های قدیمی این خودرو‌سازان را حداقل از لحاظ قیمت مجاب به خرید نمی‌کنند.‏ آن‌طور که براساس خبر‌های غیررسمی به نظر می‌رسد، نظر مدیران سایپا برای جایگزین پراید، دیگر خودرو‌های در ‏حال تولید این شرکت همچون مدل‌های فعلی تیبا و ساینا است. از سوی دیگر ایران خودرو نیز که انتظار می‌رفت جایگزین‌های جدیدی ‏برای ٤٠٥ داشته باشد کماکان بر نظر پیشین خود است و آن‌طور که پیشتر هم برخی مدیران این شرکت اعلام کرده بودند سه محصول در ‏دست تولید این شرکت ازجمله رانا،‌ پارس و گروه سمند با محصول پژو ٤٠٥ جي.ال.ايكس بنزينی جایگزین می‌شود. محصولاتی که ‏همگی به لحاظ قیمتی گران‌تر از پژوی قدیمی ایران خودرو هستند و به لحاظ کیفیت هم اگر هم‌تراز نباشند چندان تفاوت کیفی ‏محسوسی ندارند و انتظار‌ مخاطبان بازار از تحول تولید و ارایه خودرو روز‌آمد و خوش‌قیمت بعد از توقف تولید ٤٠٥ را برآورده نمی‌کنند.‏البته این بدان معنی نیست که این خودرو سازان محصولات جدیدی را روانه بازار نمی‌کنند، چه آنکه براساس آخرین خبر‌های سایپا و ‏ایران خودرو از نیمه دوم‌سال گذشته تا به حال، سایپا٥ محصول جدید و ایران خودرو ٧ محصول جدیدی را به‌زودی روانه بازار ‏خواهند کرد. محصولاتی مانند ‏k‏١٣٢، سورن پلاس، رانا پلاس، ٢٠٧ پانوراما با گیربکس اتوماتیک، ٢٠٧ پانوراما با گیربکس دستی و ‏سمند بهینه‌شده ازجمله خودروهای جدید شرکت ایران خودرو به بازار خواهد بود که غیر از خودرو  ‏k‏١٣٢ که براساس پلتفرم ‏جدید تولید خواهد شد، مابقی از محصولات درحال تولید است که تغییراتی روی آن اعمال شده است. همچنین سایپا شاهین،  سایپا ‏SP‏١٠٠ کراس اوور، خانواده‎ X‏٢٠٠‏‎ ‎مدل ۹۹ همچون کوییک ٩٩، ساینا ٩٩ و تیبا ٩٩ خودرو‌های جدید شرکت سایپا برای ‌سال‌جاری ‏هستند.‏تولید تمامی این خودرو‌های جدید در شرایطی که اغلب آنها قیمت‌های بسیار متفاوتی از خودرو‌های قدیمی این خودرو‌ساز‌ها دارند و ‏انتظار بازار جایگزین‌های مناسب برای خودرو‌های کنار گذاشته‌شده حداقل به لحاظ قیمتی‌، موضوعی است که به نظر خودرو‌سازان ‏نتوانسته یا نخواسته‌اند به آن جامه عمل بپوشانند.‏

 

روند قیمت خودرو‌های قدیمی چگونه می‌شود؟
با توجه به آنکه اختلاف قیمت میان محصولات قدیمی و جدید این خودروسازان بسیار است، برخی از مشتریان بازار کماکان به ‏خودرو‌های قدیمی این خودرو‌سازان اقبال نشان می‌دهند، اما آنها با توقف روند تولید این خودرو‌ها نگران افزایش قیمت آنها نیز هستند. ‏در همین رابطه فیروز نادری، فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به اینکه قیمت خودرو‌های قدیمی سایپا و ایران‌خودرو ‏تقریبا هر روزه درحال بالا‌رفتن است، می‌گوید:   «در حال حاضر و از زمستان قیمت انواع پراید و پژو ٤٠٥ با شیبی مشخص درحال ‏افزایش است و به نظر این روند با توقف تولید پراید ١٣١ و پژو ٤٠٥ در تابستان بیش از پیش اوج بگیرد.» ‏ او همچنین درباره جایگزین‌های مدنظر مدیران این دو خودرو‌ساز برای خودرو‌های قدیمی معتقد است: «خودرو‌هایی که مدیران ‏سایپا و ایران‌خودرو به‌عنوان جایگزین‌های خانواده پراید و پژو٤٠٥ عنوان می‌کنند شاید به لحاظ کیفیت کمی از خودرو‌های قدیمی ‏بهتر باشند، اما به لحاظ قیمتی فاصله بسیاری با آنها دارند، به همین سبب بخشی از بازار حتی با افزایش قیمت خودرو‌های قدیمی اما ‏کماکان آنها را انتخاب می‌کنند، هرچند بخشی دیگر به هر ترتیب حالا هم می‌بینیم که به جایگزین‌ها روی آورده‌اند.»‏ این فعال بازار خودرو در انتها خاطرنشان می‌کند: «به‌طور مثال درحال حاضر خانواده پراید حدود ٧٠‌میلیون تومان در بازار آزاد ‏مبادله می‌شود و در همین زمان خودرو تیبا صندوق‌دار بیش از ١٤‌میلیون تومان با پراید اختلاف قیمت دارد. این وضع شرایطی را ‏ایجاد می‌کند تا دلالان ترغیب شوند هرچه بیشتر قیمت خودرو‌های قدیمی را بالا ببرند. موارد اینچنینی نشان می‌دهد برای ‏جایگزین‌های محصولات قدیمی این خودروساز‌ها باید موضوع قیمت در کنار دیگر موضوعات مورد توجه ویژه قرار گیرد.»‏

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند، تاریخ 7 اردیبهشت 99، شماره: 1955: www.shahrvand-newspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
0
اتفاق خوبیه در هر صورت نبودن این ماشین هتای تاریخ مصرف گذشته در بازار
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین