پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
تولیدکنندگان داخلی ظرف ۱.۵ ماه آینده نیاز کشور به ۱.۵ میلیون کیت تشخیص کرونا را تامین خواهند کرد و کیت های تولیدی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. در حوزه کیت‌های سرولوژی تولید کننده ای نداشتیم و اکنون یک تولید کننده داریم که می‌تواند علاوه‌بر تامین نیاز داخل، به سایر کشورها هم صادرات داشته باشد.

شعار سال:سیدحسین صفوی مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو  در ویدیو کنفرانس خبری اظهار کرد: شیوع کرونا در جهان آسیب‌پذیری کشورهای مختلف در حوزه تامین تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی را به وضوح نشان داد. ایران در شرایط تحریم که در تامین اقلام بشردوستانه از نظر حمل و نقل و پرداخت ارز دچار مشکل هستیم، عملکرد خوبی در زمینه کنترل بیماری و تامین اقلام پزشکی داشت که نشانگر جایگاه مثال‌زدنی ایران است.

دستگاه های UV  ضد کرونا نیستند

صفوی  در خصوص استفاده از دستگاه های UV در مطب‌ها برای ضدعفونی کردن محیط و از بین بردن ویروس کرونا  اظهار کرد: بعضی از اقلام کالاهایی هستند که بعد از شیوع کرونا در دنیا ارائه شدند و از جمله این موارد  می توان به دستگاه UV به عنوان استریل کننده هوا یا کالاهایی مثل مه پاش اشاره کرد.

او ادامه داد: استفاده از این کالاها برای ضدعفونی تایید نشدند و هیچ رگولاتی ای دستگاه ها را برای از بین بردن کرونا تایید نکردند، چرا که اثربخشی این دستگاه ها با توجه به فضایی که پوشش می‌دهند و گردش هوا متفاوت است، باید توجه داشت که این دستگاه ها اثر ثابتی در همه محیط‌ها ندارند و تاکنون تاییدیه خاصی از سوی وزارت بهداشت مبنی‌ بر اینکه دستگاه های ضدعفونی کننده در فضای خاصی می‌توانند اثربخش و ضد کرونا باشند، صادر نشده است و اگر فردی  از این دستگاه ها استفاده می‌کند، مسئولیت آن به عهده شخص است یا اگر در مرکزی از این دستگاه ها استفاده شود مسئولیت به عهده مسئول مرکز خواهد بود.

به زودی؛ صادرات ونتیلاتور به سایر کشورها

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو  در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ظرفیت تولید اقلام بهداشتی ضد کرونا مثل ماسک، کیت تشخیص کرونا، ونتیلاتور و صادرات این اقلام به سایر کشورها گفت: داروی خاصی برای درمان کرونا در هیچ جای دنیا کشف نشده است لذا پس از شیوع کرونا تمرکزها به سمت پیشگیری رفت و به همین دلیل در چند ماه گذشته تمرکز خود را روی تولید تجهیزات پزشکی مرتبط با کرونا قرار دادیم.

او ادامه داد: پس از شیوع کرونا استفاده از وسایل کمک تنفسی در بیمارستان‌ها مورد توجه قرار و تقاضای زیادی برای این تجهیزات در دنیا شکل گرفت، تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف برای تولید اقلام بهداشتی کار می‌کردند. در این ۳ ماه از ظرفیت این تولید کنندگان استفاده کردیم و تیراژ تولید را افزایش دادیم. پیش از شیوع کرونا توان تولید ۱۰ دستگاه ونتیلاتور در روز را داشتیم که اکنون این رقم به ۴۰ دستگاه در روز رسیده است. تولیدکنندگان داخلی اکنون مازاد تولید دارند که به آنها اجازه دادیم، این مازاد را صادر کنند.

تولید کیت های تشخیص کرونا در سه شرکت دانش بنیان

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حوزه کیت‌های تشخیص کرونا قبل از شیوع کرونا هیچ تولید کننده‌ای در این حوزه نداشتیم اما اکنون ۳ شرکت دانش‌بنیان دارای تاییدیه از اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو هستند و تیراژ تولید آنها در حدی است که ظرف ۱.۵ ماه آینده مقرر شده است تا نیاز وزارت بهداشت و مراکز تشخیصی به ۱.۵ میلیون کیت تشخیص مولکولی کرونا را تامین کنند و کیت های تولیدی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. در حوزه کیت‌های سرولوژی تولید کننده ای نداشتیم و اکنون یک تولید کننده داریم که می‌تواند علاوه‌بر تامین نیاز داخل، به سایر کشورها هم صادرات داشته باشد. 

تولید روزانه ۲.۵ میلیون ماسک در کشور

صفوی درباره ظرفیت تولید ماسک در کشور افزود: تیراژ تولید ماسک ۶۰۰ هزار عدد در روز بود که با کمک بخش خصوصی و دولتی، در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک به صورت صنعتی در خطوط تولید می‌توانیم روزانه تحویل مراکز درمانی دهیم. مصرف مراکز درمانی در خصوص ماسک N۹۵ نداشتیم و ۱۵ هزار تولید روزانه داشتیم که در صنعت استفاده می‌شد. امروز بیش از ۱۵۰ هزار ماسک N۹۵ در روز تولید می‌شود که این ماسک ها برای مصرف روزانه مراکز درمانی و دپوی وزارت بهداشت است.

او ادامه داد: به دنبال افزایش نیاز به استفاده از ماسک، گروه های جهادی و کارگاه های صنعتی هم به زنجیره تولید اضافه شدند و این ماسک ها تولید، بسته بندی و ضدعفونی می شوند و در اختیار داروخانه ها قرار می گیرند و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک را از این طریق تامین می کنیم.

صفوی گفت: ما اکنون این ظرفیت را داریم تا با تکنولوژی تولید محصولات بهداشتی ضد کرونا و به کمک تولیدکنندگان داخلی نیاز کشور برای پیک های بعدی را تامین کنیم و همکاران من در بخش مهندسی پزشکی عملکرد خوبی در نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها داشتند.

صادرات ۲ محموله کیت‌های سرولوژی به آلمان و ترکیه

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره صادرات کیت های سرولوژی به آلمان و ترکیه بیان کرد: در ۲ هفته گذشته ۲ محموله کیت‌های سرولوژی بعد از دریافت تاییدیه از کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو،  به آلمان و ترکیه صادر شد. در حوزه کیت‌های PCR کرونا فعلا صادرات نداریم، چون تولید مازاد نیاز نداشتیم. در خصوص بحث واردات کیت‌ها، ما تولید کننده کیت نبودیم. در ابتدا بخشی از کیت‌ها به کمک سازمان بهداشت جهانی و بخشی هم از چین تامین شد.

او گفت: باید توجه داشت در خیلی از کشورها واردات به صورت متمرکز و مثل کشور ما نیست که هر محموله را وزارت بهداشت مجوز ورود بدهد اما در خیلی کشورها مثل آمریکا ممکن است کالا وارد شود و دستگاه دولتی مطلع نشود. مستندات صادارت کیت ها در وزارت بهداشت موجود است.

موافقت با صادرات روزانه ۹ هزار کیت سرولوژی

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره حجم صادرات کیت های ایرانی افزود: تولید کننده داخلی کیت های سرولوژی از وزارت بهداشت خواسته است که اجازه صادرات روزانه ۹ هزار کیت سرولوژیک را داشته باشد که موافقت کرده ایم البته باید بازاریابی کنند و اگر کالای آنها مشتری داشته باشد اجازه خروج از کشور و صادرات را دارند.

صفوی گفت: ما توانستیم در مدت بسیار کوتاهی نیازهای اصلی را از طریق تولیدات داخل تامین کنیم. یکی از این اتفاقات خوب در بحران کرونا تولید کیت‌های تشخیص طبی کرونا بود و در تولید ماسک به سرعت توانستیم نیاز کشور را تامین کنیم و حتی مجوزهایی که برای واردات داده شد، تقاضایی برای مصرف آنها وجود ندارد و نیاز کشور از تولید داخل تامین می شود، در مقایسه با کشورهای منطقه وضعیت بسیار بهتری نسبت به تامین اقلام داریم و برخی از کشورهای اروپایی درخواست اقلام بهداشتی از ایران دارند.

او افزود: بخشی از نیازهای کشور به تست کرونا هم بعد از تایید کیفیت کیت ها از سوی انستیتو پاستور از چین یا اروپا تامین شد، باید توجه داشت که نمونه کیت ها به دقت از سوی انستیتو پاستور بررسی شد و بعد از تایید آنها مجوز واردات و ترخیص کیت های وارد شده را  صادر کردیم و همه کیت های واردات شده کیفیت دارند.

صفوی درباره برخی ادعاها مبنی بر بی کیفیت بودن کیت های چینی کرونا گفت: در مورد اینکه کیفیت واردات کیت های چینی یا وارداتی مشکل داشته باشد، گزارشی نداشته ایم. اگر گزارشی باشد بررسی می کنیم اما ممکن است این کیت ها در حمل و نقل یا در انبار دمای استاندارد را از دست بدهند و قابلیت استفاده نداشته باشند اگر مجوز واردات داده باشند. تردیدی نیست که کیفیت لازم را دارند و  در کیفیت کیت های دارای مجوز واردات و تولید داخل دقت لازم صورت می گیرد.

عملکرد خوب ایران در تامین اقلام بهداشتی ضد کرونا

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو بیان کرد: پس از شیوع کرونا خیلی از کشورهایی که تولید کننده اصلی ونتیلاتور هستند و ما از این کشورها ونتیلاتو وارد می کردیم، نیازمند واردات از کشورهای دیگر شدند و برندهای ناشناخته‌ای را از کشورهای دیگر وارد کردند، باید توجه داشت ما با اینکه پیش‌بینی‌ می‌کردیم که شاید لازم باشد نیاز به ونتیلاتور را از طریق واردات تامین کنیم، اما با تلاش بخش خصوصی و شرکت‌های تولیدی، به نحوی وضعیت را مدیریت کردیم و حتی یک ونتیلاتور را هم وارد نکردیم و نیاز مراکز درمانی را تا امروز از طریق تولیدات داخل تهیه کردیم و برنامه ریزی برای توسعه تخت های ویژه هم صورت گرفته است و نیازها را پاسخگو هستیم و دپوی خوبی خواهیم داشت و با توجه به تحریم ها عملکرد ایران در تامین اقلام بهداشتی ضد کرونا را خوب می توان ارزیابی کرد.

صفوی در رابطه با تولید اقلام بهداشتی ضد کرونا تاکید کرد: پس از شیوع کرونا اتفاقات بزرگی در کشور رقم خورد که مثال زدنی و باعث افتخار کشور هستند، پس از شیوع کرونا به بسیاری از محصولات در مراقبت و محافظت پرسنل و بیماران نیاز داشتیم و در بسیاری از محصولات وارد کننده بودیم و وقتی کرونا وارد ایران شد، هیچ کیتی تولید نمی کردیم و امروز با تلاش شرکت های دانش بنیان تولیداتی که در کشور هستند، نه تنها کفاف نیاز کشور را می دهند، بلکه کیفیت و تیراژ به سطحی رسیده است که می توانیم کیت ها را صادر کنیم و سه شرکت تولیدکننده کیت مولکولی در کشور داریم و یک شرکت در زمینه تولید کیت های سرولوژی کرونا فعال می کند و شرکت های بسیاری در صف تولید قرار دارند.

رتبه بندی تجهیزات پزشکی در دستور کار

صفوی درباره قیمت گذاری تجهیزات پزشکی بر اساس کیفیت گفت:  ما اعلام کردیم که برای ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت در سطح تولیدات داخلی می‌خواهیم طرح رتبه بندی را اجرا کنیم، از موضوعات در دستور کار  اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، رتبه‌بندی محصولات و تولیدات داخل براساس کیفیت بود.

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو بیان کرد: محصولات پزشکی بسیار متنوع هستند. برای رتبه بندی تجهیزات پزشکی از ظرفیت اتحادیه‌ها و انجمن‌ها استفاده و چارچوب کلی را مشخص کردیم و مقرر شد بر اساس چارچوب های اعلامی تجهیزات پزشکی رتبه بندی شوند و ما در حوزه باند و گاز این اقدام را انجام دادیم و تولیدکنندگانی که محصولشان رتبه پایین تری داشت تلاش کردند تا کیفیت محصول خود را افزایش دهند و این به عرضه محصولات با کیفیت در بازار کمک خواهد کرد.

رقم صادرات تجهیزات پزشکی در سال ۹۸ 

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: سال ۹۸ تقریبا حدود ۲۵ میلیون دلار تجهیزات پزشکی صادرات داشتیم، البته تصور من این است که امسال با توجه به اضافه شدن محصولات جدید به سبد صادراتی، افزایش نسبی صادرات داشته باشیم.

توزیع ۲۵۰ میلیون دستکش معاینه

صفوی درباره تامین اقلام بهداشتی برای مطب ها گفت: باید توجه داشت تیراژ تولید داخل تکافوی نیاز داخلی را می دهد و با اطمینان می گوییم که مراکز درمانی نباید هیچ کمبودی داشته باشند و ما با توجه به اینکه می خواستیم موجودی را نظام یافته به دست مراکز درمانی برسانیم از تولیدکنندگان خواستیم که تولیدات را با حواله های صادر شده اداره کل تجهیزات پزشکی در اختیار مراکز درمانی قرار دهند و تاکنون حدود ۲۵۰ میلیون دستکش معاینه بین مراکز درمانی دولتی، خصوصی، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی با قیمت های مناسب توزیع شده است.

او ادامه داد: توزیع اقلام بهداشتی را دانشگاه های علوم پزشکی به عهده دارند و در تامین اجتماعی با معاونت درمان هماهنگی ها صورت گرفت و در بخش خصوصی برای اینکه مجموعه متمرکز نداشتیم، سعی کردیم به طور مستقیم با مراکز درمانی کار کنیم و اگر مراکز درمانی بخش خصوصی با مشکل تامین اقلام بهداشتی مواجه هستند می توانند با اعلام موضوع به ما کالای مورد نیاز خود را تامین کنند.

صفوی بیان گرد: ما با هماهنگی سازمان نظام پزشکی بخشی از تولیدات داخل را در اختیار مطب ها قرار دادیم تا بتوانند خدمات خوبی به مردم بدهند و در رابطه با مطب های دندانپزشکی هم مکانیسم توزیع در نظر گرفتیم و سه شرکت توزیع کننده مشخص شدند و اقلام حفاظتی از این طریق در اختیار دندانپزشکان قرار می گیرد.

صف طولانی ارز برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا  دارو  درباره تبعیض در اختصاص ارز دولتی به شرکت های تجهیزات پزشکی گفت: بله ما تبعیص قائل می شویم و در تمام جداول ارسالی به بانک مرکزی به مواد اولیه  مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی اولویت بیشتری می دهیم  البته در اختصاص ارز، در چند ماه اخیر به خاطر محدودیت های تامین  و تخصیص در حوزه تجهیزات پزشکی با کندی مواجه هستیم و صف نوبت تخصیص ارز طولانی تر شده است که امیدواریم با همکاری بانک مرکزی این مشکل بر طرف شود ودر حال پیگیری هستیم کههر چه سریع تر این مشکل بر طرف شود.

صفوی درباره واردات و تامین پانسمان بیماران پروانه ای گفت: در مورد پانسمان های ای بی به خاطر تحریم ها و همکاری نکردن شرکت تامین کننده اصلی سوئدی در مقاطعی با مشکلات مواجه شدیم  البته از طریق چند شرکت فوریتی این کالا را تامین کردیم. بخشی هم در چند هفته اخیر به کمک یونیسف وارد کشور و ترخیص شد. موجودی برای پانسمان ای بی اکنون در کشور مطلوب است و نگرانی نداریم. تلاش می کنیم نیاز آتی را برای ماه های بعد تامین کنیم.

ماسک در مترو ایمن نیست

مدیر کل تجهیزات پزشکی  سازمان غذا  دارو  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ماسک های سه لایه برای استفاده از مترو قابل اطمینان هست؟ گفت: هیچ کدام از اقلام حفاظتی ایمنی ۱۰۰ درصدی ندارند بنابراین فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود. در غیر این صورت ماسک ها و سایر اقلام حفاظتی ایمن نیستند و در مقابل انتقال ویروس نمی توان به آنها اطمینان کرد.

او درباه فروش ماسک های بدون تایید و غیرمجاز اظهار کرد: در چند ماه اخیر بسیاری از واحدهای تولیدی محصولاتی را تولید و وارد بازار کردند و برای اینکه بدانید چه محصولاتی دارای مجوز هستند، می توانید به سایت اداره کل تجهیزات پزشکی به نشانی اینترنتی imed.ir مراجعه کنید، ماسک ها باید دارای لیبل باشند و شماره تولیدکننده  و کد دریافتی از وزارت بهداشت روی محصول درج شده باشد و باید توجه داشت در حال حاضر تولیدات صنعتی در مراکز درمانی عرضه می شوند و هنوز این محصولات در داروخانه ها توزیع نشده اند.

قیمت ماسک سه لایه و N۹۵ در بازار

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا دارو بیان کرد: سازمان غذا دارو قیمت ماسک سه لایه جراحی برای مصرف کننده را ۱۶۰۰ تومان اعلام کرده و قیمت ماسک N۹۵ تولید داخل بین ۷ هزار تا ۱۶ هزار تومان است، البته ماسک‌های N۹۵ وارداتی ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان قیمت گذاری شده اند و ماسک به صورت قاچاق وارد کشور نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره فروش ماسک‌های لاکچری ۲۰۰ هزار تومانی گفت: به تازگی چنین گزارشی نداشته ایم البته اوایل شروع کرونا در کشور به علت کمبود ماسک در کشور، چنین مواردی را داشتیم و ماسک‌های ۲۰۰ هزار تومانی هم در بازار به فروش رسید و بیشتر ماسک‌های N۹۵ خاصی بودند که فیلتر‌های بلند مدت داشتند البته با مجوز وزارت بهداشت وارد نشده بودند، اما اکنون چنین گزارشی‌هایی را نداریم.

صفوی افزود: در گذشته ماسک‌های N۹۵ بیشتر در بخش صنعت کاربرد داشت، اما اکنون با توجه به نیاز بخش درمان، تولید این ماسک‌ها به حدی رسیده است که این ماسک ها در بازار موجود است و قیمت محصول در بازار به نفع تولید کنندگان داخلی با قیمت‌های مصوب تغییر کرده است و وارد کنندگان خاص این کالا‌ها با قیمت‌های نا متعارف ضرر می‌کنند.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، ، تاریخ 27 اردیبهشت 1399،کدخبر:7356536،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین