پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
جا دارد ایوبی از میان مطالبات رهبر انقلاب به این سوالات پاسخ دهند که چرا از ساخت برخی فیلم‌ها که تیشه به ریشه اسلام می‌زند احساس خطر نکردید؟ برخی فیلم های اکران شده در سال ۹۵ مسئله سیاسی و ... نداشتن بلکه شریعت اسلام را با لحنی تمسخر وار مورد هجمه قرار داده بودند، سازمان سینمایی در قبال این آثار چه کرد؟

شعارسال:

محمدجواد طالبی: سال 95 به میانه رسیده است، با بازخوانی فرمایشات رهبر انقلاب در ابتدای سال در حرم مطهر رضوی و رهنمودهای ایشان برای اهالی فرهنگ و هنر و علی الخصوص سینما می‌توانیم با رصد فعالیت‌های انجام شده دریابیم تا چه حد مدیران فرهنگی بر انجام دغدغه‌های رهبری اهتمام داشته‌اند.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی فرمودند: مسائل فرهنگی بسیار مهم است و اهمیت بسیار زیادی می دهم. مجموعه های خودجوش مردمی که کار فرهنگی می کنند که در سراسر کشوری هزاران مجموعه خودجوش مردمی است که دارند کار می کنند و فکر می کنند و کار فرهنگی می کنند باید روز به روز توسعه پیدا کنند و دستگاه های دولتی به این ها کمک کنند و به جای اینکه اغوش خود را به روی کسانی که نظام و ارزش های اسلامی را قبول ندارند باز کنند به روی بچه های حزب‌اللهی و انقلابی باز کنند. کار های فرهنگی با ارزش دارد انجام می گیرد و در تمام زمینه ها می توانند جوانان انقلابی کار کنند، امروز و فردا برای جوانان است»

با تعریف رهبر انقلاب از گروه های خودجوش فرهنگی و شاخصه سازی برای آن بخش مهمی از کار مسئولان فرهنگی انجام شده بود و نهادهای فرهنگی هنری نیازی به تعریف و شاخصه سازی برای حمایت از این گروه‌ها نداشتند و بنظر می‌رسید این امر با شتاب خوبی در سال 95 پیش خواهد رفت اما این روزها و با گذشت نیمی از سال در ارشاد خبری مبنی بر حمایت از جناح مومن انقلابی و گروه‌های خودجوش مردمی در حوزه فرهنگ و هنر به گوش نمی‌رسد.

در سینما جوانان زیادی در قالب گروه های کوچک در حال تجربه و اقدام و عمل هستند اما بزرگترین مشکل آنان عدم حمایت است، موسسات مردم نهاد دیگری بجز معاونت سینمایی ارشاد وجود دارند که هدف گزاری خود را بر حمایت از جوانان گذاشته اند که باشگاه فیلم سوره، خانه مستند و مدرسه سینمایی عمار از جمله آنهاست و بعضا با چتر حمایتی سازمانی اقدام به فعالیت می کنند اما در این میان خبری از حمایت ایوبی و معاونانش در حمایت از گروه های خودجوش فرهنگی با در نظر گرفتن معیار انقلابی بودن دیده نمی‌شود.

عدم حمایت‌ها تا جایی است که وقتی جشنواره عمار پس از مرارت‌های بسیار و با حمایت مردم خود را به مسئولان فرهنگی تحمیل کرد و نشان داد که یک جوان روستایی هم می‌تواند به حلقه سینماگران وارد شود و با ایده و سوژه‌های بکر در مقابل اهالی سینما خودنمایی کند و سینمای تکراری برخی‌ها را به چالش بکشد بازهم حاضر نشد از میان بودجه‌هایی که برای روشنفکران این صنعت بذل و بخشش می‌کند را به جشنواره عمار اختصاص دهد و حمایت نمایندگان مجلس نیز باعث نشد تا بودجه‌ای در نظر گرفته شود و ایوبی تنها به بازدید چندساعته از جشنواره عمار بسنده کرد.

رئیس سازمان سینمایی تا پیش از این در مراسمات مختلف در سال جاری به فراخور به ارائه بیلان کار خود پرداخته اما تا امروز نکته‌ای در انجام فرمایشات رهبری حتی در حرف های ایوبی نیز دیده نمی شود.

چندی پیش رهبر انقلاب به مناسبت هفته دولت در دیدار با مسئولان دولتی با برشمردن اهمیت مسائل فرهنگی فرمودند: حالا فرض کنیم یک تئاتری یا یک فیلمی تولید بشود که تیشه به ریشه‌ی ایمان این جوانها بزند؛ این خوب است؟ این چیزی نیست که انسان از آن احساس خطر بکند؟ دو مقوله است، مقوله‌ی آفند و پدآفند؛ ما در زمینه‌ی فرهنگ، هم در مورد آفند ضعیف عمل میکنیم، هم در مورد پدافند ضعیف عمل میکنیم؛ به نظر من بایست در این زمینه‌ها کار کرد. فرهنگ با جوهر دین، با جوهر انقلاب، اساس کارهای ما است که بایستی واقعاً به آن بپردازیم. محصولات فرهنگی، کتاب، سینما، تئاتر، شعر، مطبوعات و نیز شخصیّت‌های فرهنگی؛ فرض کنید که یک شخصیّت فرهنگی هست که همه‌ی عمر خودش را در راه انقلاب گذاشته، یک شخصیّت فرهنگی هم هست که هر وقت توانسته به انقلاب نیش زده؛ شما رفتارتان با این دو نفر چه‌جور است؟ ... آن کسی که عمرش را در خدمت انقلاب و در خدمت دین بوده، آیا این [طور] است که مورد تکریم و ترجیح شما باشد، نسبت به آن کسی که در همه‌ی عمرش حالا یک قدم [هم] در راه دین و انقلاب که برنداشته، گاهی اوقات ضربه هم زده، نیش هم زده؟ خب، اینها مهم است، اینها نکاتی است که باید به آنها توجّه داشت. ما اگر به این نکات توجّه نکنیم و بر اثر جوّزدگی برویم سراغ مثلاً فرض کنید که فلان کسی که از بنِ دندان با انقلاب اسلامی و با حکومت اسلامی و با نظام اسلامی مخالف است، خب این خلاف یک حرکت فرهنگی عاقلانه است. بنابراین من، هم معتقدم روحیّه‌ی آزاداندیشی وجود داشته باشد، [هم] برنامه‌ریزی عادلانه باید وجود داشته باشد. نه بی‌برنامه‌گی و ولنگاری فرهنگی، نه جزم اندیشی و تحجّر و استبداد فرهنگی؛ هیچ کدام از این دو طرف قضیّه را بنده قبول ندارم. راه صحیح این است که برنامه‌ریزی کنیم، هدایت کنیم، کمک کنیم به رویش‌های خوب، و جلوی ضربه‌ها و حملات و مانند اینها را بگیریم؛ یعنی هم آفند، هم پدآفند.

رهبر انقلاب بار دیگر با دقت و ریزبینی در مسائل و موضوعات فرهنگی و هنری بجای مدیران به آسیب شناسی وضعیت موجود پرداختند و پس از آن با طرح چند سوال و در ادامه ارائه راهکار تمام آنچه یک مدیر فرهنگی باید انجام می‌داد را ترسیم نمودند. البته این اولین بار نیست که معظم له برای دغدغه‌های فرهنگی موجود وارد میدان می‌شوند و راهکار ارائه می‌کنند اما در آن سو مدیر فرهنگی ما حتی به اندازه یک مدیر اجرایی متوسط نیز قادر به انجام نقشه‌راه ترسیم شده از سوی ایشان نیستند.

حال سوال اینجاست که اگر مدیر فرهنگی و هنری به اندازه یک مدیری اجرایی میانی هم اثربخشی ندارد اگر ولنگار نیست پس چه هست؟

جا دارد ایوبی از میان مطالبات رهبر انقلاب به این سوالات پاسخ دهند که چرا از ساخت برخی فیلم‌ها که تیشه به ریشه اسلام می‌زند احساس خطر نکردید؟ برخی فیلم های اکران شده در سال 95 مسئله سیاسی و ... نداشتن بلکه شریعت اسلام را با لحنی تمسخر وار مورد هجمه قرار داده بودند، شما در قبال این آثار چه کردید؟

شما در فارابی که در زمینه حمایت از آثار سینمایی قدم بر می‌دارد چگونه عمل کرده‌اید؟ از کدام آثار حمایت کردید و به کدام فیلم‌ها وام داده‌اید؟ آیا هنرمندان انقلابی در اولویت بوده‌اند یا آنها که هرجا توانسته‌اند نیش زده‌اند در لیست آثار حمایتی شما دیده می‌شوند؟آفند و پدافند شما در سینما چگونه بوده است؟

آقای ایوبی وقتی در انتهای سال کارنامه سال جاری را ارائه خواهید کرد چند درصد آثار سینمایی با مدیریت شما بر اساس جوهر دینی و انقلابی خواهد بود؟ یا تا امروز کاری در این زمینه انجام داده‌اید؟ چقدر از گروه‌های خودجوش فرهنگی که دغدغه دین و انقلاب دارند در چتر حمایتی شما قرار گرفته‌اند، لطفا در این زمینه گزارش عملکرد ارائه نمائید.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 13شهریور 1395، کد مطلب:13950610001348:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین