پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۷۷۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
یک نویسنده گفت: در کشورهای دیگر دنیا به مقوله مطالعه کتاب در مدارس توجه جدی می شود اما ما در مدارس کشورمان زنگ مطالعه هم نداریم.

شعار سال: برنامه " گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفتگو ویژه هفته کتاب با موضوع کتاب کودک و فضای آموزشی با حضور رفیع افتخار نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی به روی آنتن رفت.

این پژوهشگر و منتقد ادبی در ابتدای مطلب بیان داشت: ریشه کتابخوانی در مدارس کشور و هویت آموزش و پرورش ما باید از شیوه آموزشی تغییر پیدا کند.

وی با تاکید بر لزوم آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان توسط آموزش و پرورش افزود: آنچه که باعث خاموش نشدن ذهن فعال بچه‌ها می‌شود داشتن ذهن نقاد و به کارگیری ادبیات نقادانه و خلاقانه است که آن‌ها را برای زندگی آینده آماده می‌کند.

افتخار با انتقاد از رویکرد کلاسیک و تعلیمی و تربیتی آموزش و پرورش مطرح کرد: این نگاه باعث می‌شود همه مسائل بر مبنای محفوظات شکل بگیرد و در هنگام فارغ التحصیلی از مدرسه بسیاری از محفوظات به کار فرد نمی‌آید.

این پژوهشگر و منتقد ادبی در ادامه مطلب گفت: در کشور‌های دیگر دنیا به مقوله مطالعه کتاب در مدارس توجه جدی می‌شود، اما ما در مدارس کشورمان زنگ مطالعه هم نداریم.

افتخار در ادامه، ادبیات را از جمله مولفه‌های گسترش فرهنگ خواند و افزود: در این صورت باید نقش آموزش و پرورش ما از حالت تعلیم و تربیتی خارج شود.

این پژوهشگر و منتقد ادبی در مصاحبه با رادیو گفتگو اظهار داشت: ما نویسندگان برای رسیدن به شرایط مطلوب ابزار‌هایی مانند مصاحبه و گفتگو را داریم. بخش سخت افزاری کار به گونه‌ای شده که باید رسانه‌های دلسوزی همچون رادیو گفتگو و روزنامه‌های کودک و نوجوان مانند دوچرخه و نیز نویسنده‌های دلسوز در این حوزه تولیدات بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه این برنامه فرهنگی گفت: هرچه میزان شوق نوشتن بیشتر باشد نویسندگان هم بیشتر می‌نویسند و هرچه قدر که این فضا، فضای یأس و ناامیدی باشد ما پسرفت خواهیم داشت.

افتخار با انتقاد از اینکه کلیت نویسندگان کشور ما اهتمامی به امر کتابخوانی ندارند عنوان کرد: البته نویسندگان حرفه‌ای حتما نسبت به این امر دغدغه‌مند هستند، اما نویسندگانی هم وجود دارند که دغدغه‌مند نبوده و بنابراین خوانده شدن کتاب هم برایشان اهمیتی ندارد.

این پژوهشگر و منتقد ادبی در خاتمه گفت: در هفته کتاب با مشارکت خانه کتاب و انجمن نویسندگان فرصتی مهیا می‌شود تا نویسندگان به مدارس بروند. بعد از اینکه هر نویسنده‌ای برنامه خود را اجرا کرد در یگ گروه تجارب و اتفاقات خود را می‌نویسد و متاسفانه همان مدارسی که با آن‌ها هماهنگ شده نویسنده را در هفته کتاب راه نمی‌دهند. مستندات این موضوع اتفاقات است که نویسنده به مدرسه رفته، اما مدیران مدرسه منکر هماهنگی این قضیه شده اند و او را راه نداده اند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری رادیو گفتگو ، تاریخ انتشار 30 آبان 97 ، کد خبر:    339278، www.radiogoftogoo.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین