پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۱۲۷۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از برگزاری گردهمایی ۳ هزار مربی تربیتی شهر تهران در آستانه هفته تربیت اسلامی خبر داد.

شعارسال: علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نهاد مقدس امور تربیتی، شجره طیبه‌ای است که به وسیله شهیدان رجایی و باهنر خلق شد و از همان ابتدای انقلاب، شریان و جریان ارزش‌های انقلاب از این مسیر در دل آموزش و پرورش جاری شد و تا امروز منشأ تحولات شگرفی در نظام تعلیم و تربیت به رغم وجود چالش‌ها، بوده است.

وی افزود: دفاع از ارزش‌های انقلاب و رشد شخصیت فراگیران و توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بسترسازی برای رشد و شکوفایی استعدادهای فرهنگی، هنری و قرآنی از جمله سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی است.

کاظمی با بیان اینکه بسیاری از سرمایه‌های دینی، فرهنگی و هنری در بستر فعالیت‌های آموزش و پرورش رشد یافتند، گفت: وزارت آموزش و پرورش مأموریت دارد با تأکید بر شایستگی‌های پایه، زمینه دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به صورت نظام‌مند، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد؛ منظور از حیات طبیه، زندگی خوب دنیوی و اخروی است.

وی با اشاره اینکه هفته تربیت اسلامی از روز سه‌شنبه 8 اسفند آغاز می شود، شعار هفته تربیت اسلامی را «تعلیم و تربیت تمام ساحتی، کیفیت و عدالت» عنوان کرد و افزود: روز شمار این هفته شامل سه‌شنبه 8 اسفند ماه روز «امور تربیتی و تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان رجایی، باهنر و شهدای امور تربیتی، تجلیل از پیشتازان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت، پیشکسوتان امور تربیتی»، چهارشنبه 9 اسفند ماه روز «بزرگداشت تربیت اسلامی، رشد و پویایی علمی و اعتلای فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی با محوریت ساحت تربیت علمی و فناوری»، پنج‌شنبه 10 اسفند ماه روز «بزرگداشت تربیت اسلامی، تبیین ارزش‌های علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی با محوریت ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جمعه 11 اسفند ماه روز «بزرگداشت تربیت اسلامی، ترویج بصیرت دینی، انقلابی، تبیین و حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی با محوریت ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی»، شنبه 12 اسفند ماه روز «بزرگداشت تربیت اسلامی، تبیین و ترویج بهداشت و سلامت جسمی و روانی با محوریت ساحت تربیت زیستی و بدنی»، یکشنبه 13 اسفند ماه روز «بزرگداشت تربیت اسلامی، ترویج فرهنگ و تربیت اسلامی ـ ایرانی در قالب هنر و رسانه از منظر ساحت هنری و زیباشناختی» و دوشنبه 14 اسفند ماه روز «بزرگداشت تربیت اسلامی، ترویج تربیت اصیل اسلامی بر مبنای قرآن و عترت وتبیین نقش الگویی حضرت فاطمه زهرا(س) با محوریت ساحت تربیت اعتقادی، عبادی، عبادی و اخلاقی» نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه در آستانه هفته تربیت اسلامی، اجتماع و گردهمایی 3 هزار مربی تربیتی شهر تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: این برنامه فردا با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

* برگزاری جشن «سپاس مربی»/ تقدیر از «یاوران مربیان مدرسه»

کاظمی ادامه داد: برگزاری جشن «سپاس مربی» توسط پیشتازان سازمان دانش‌‌آموزی در استان‌ها، سخنرانی مدیران کل در نماز جمعه در خصوص اهمیت امور تربیتی، تجدید میثاق با شهیدان، ضبط و پخش برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع تربیت اسلامی، اجرای سرود همگانی و تبیین و شناخت مقام مربی برای دانش‌آموزان، تقدیر از «یاور مربیان مدرسه» از برنامه های دیگر این هفته است.

وی با اشاره به سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، گفت: گفتمان سازی و تبیین برنامه‌های حوزه معاونت فرهنگی پرورشی و استفاده از ساختارهای تشکیل شده در قالب «هیأت‌های اندیشه‌ورز» به شکلی که هرکدام از ادارات کل این معاونت، هیأت‌های اندیشه‌وزی را تشکیل داده‌اند تا سیاست‌ها را به برنامه تبدیل کنند.

کاظمی با اشاره به سیاست‌های کلی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود:‌ اولین سیاست، توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و گسترش انس با قرآن و عترت است که این مهم‌ترین اولویت راهبردی این معاونت بوده است؛ ضمن اینکه توسعه و ترویج آرا و افکار و اندیشه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب از جمله سیاست‌های این معاونت است.

وی ادامه داد: توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با تقویت اردوهای راهیان نور، تقویت نهضت کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در دانش‌آموزان، ارتقای تربیت عقلانی، تدوین نظام جامع راهنمایی و مشاوره که به زودی برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه خواهد شد، ایجاد بستر رشد و شکوفایی استعدادهای هنری،‌ فرهنگی و قرآنی با تمرکز به مسابقات استانی و منطقه‌ای و محدودسازی مسابقات در جهت کاهش بار مربیان تربیتی در مدارس از جمله سیاست‌های این معاونت است.

*کاهش حجم فعالیت‌های مربیان تربیتی در دستور کار است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، کاهش حجم فعالیت‌های مربیان تربیتی، حذف گزارشات آماری و تمرکز بر برنامه‌هایی در جهت افزایش خلاقیت و ابتکارات دانش‌آموزان را از برنامه‌های این معاونت ذکر کرد و گفت: تقویت و حمایت از تشکل‌های دانش‌آموزی مانند سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و بسیج دانش‌آموزی و همچنین تقویت همکاری با ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، از جمله دیگر برنامه‌های درنظر گرفته شده است.

*اجرای برنامه های مربوط به ایجاد نشاط در مدارس از سال 97

کاظمی با تأکید بر برنامه‌ریزی برای ایجاد نشاط و شادابی در مدارس و ایجاد روحیه امید در بین دانش‌آموزان، افزود: در حال تدوین برنامه‌های مربوط به ایجاد نشاط و شادابی در مدارس هستیم که از مهر سال 97 آن را اجرا می‌‌کنیم.

وی یادآور شد:‌ کیفیت‌بخشی برنامه‌ها با ایجاد کمیته کیفیت‌بخشی، بهره‌وری در منابع موجود، بهره‌وری در منابع انسانی و امکانات و تجهیزات از جمله سیاست‌های دیگر است که این کار با ایجاد کمیته اقتصادی و بهره‌وری شکل گرفته و ادامه پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه حرکت در مدار برنامه‌محوری با تبیین برنامه‌های عملیاتی از سطح ستاد تا صف از جمله مهم‌ترین راهبردهای ماست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد:‌ سه سیاست به عنوان اولویت برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش قرار دارد که اولین سیاست، ترویج فرهنگ نماز،‌ قرآن و عترت است، توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان و فعالیت‌های اخلاق‌محور و ایجاد روحیه و نشاط در فضای مدرسه از جمله اولویت‌های مهم این معاونت است.

* عمومی سازی برنامه‌ها در مدارس از برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی

کاظمی با اشاره بر رویکردهای حاکم بر برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بیان داشت:‌ مدرسه‌محوری و تمرکز بر مدرسه به عنوان مهم‌ترین کانون تحقق تربیت، فراگیری و عمومی سازی فعالیت‌ها، چرخش از رویکرد نخبه‌پروری به سمت عمومی‌سازی فعالیت‌های تربیتی و مشارکت‌پذیری و دانش‌آموزمحوری، از رویکردهای مهم این معاونت است؛ ضمن اینکه جریان‌ساز بودن فرهنگی و تربیتی برنامه‌ها و اثربخشی مطلوب، عدالت‌محوری و کاهش فعالیت‌های رقابتی از رویکردهای دیگر این معاونت است.

وی با اشاره به طراحی برنامه نهضت ملی حفظ و انس با قرآن کریم، ابراز داشت: احیای صبحگاه مدارس و کیفیت‌بخشی کردن این برنامه‌ها، توسعه هیأت‌های مذهبی دانش‌آموزی، طرح مصباح‌الهدی، توسعه کمی و کیفی نماز جماعت در مدارس، اجرای طرح آموزش عملی نماز در تمام مدارس کشور، طرح پیوند مدرسه با مسجد و نمازهای جمعه و تقویت700 دارالقرآن کشور و توسعه اردوهای زیارت‌اولی از جمله برنامه‌های دیگر این معاونت است.

*فعالیت 2036 مدرسه قرآن در کشور

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت 2036 مدرسه قرآنی در کشور تصریح کرد:‌ توسعه و ترویج نهضت کتابخوانی و تمرکز بر کتابخانه‌های کلاسی و دسترسی آسان دانش‌آموزان به کتاب، برگزاری جُنگ‌های شادی با استفاده از تئاترهای مدرسه‌ای، توجه مشارکت دانش‌آموزان، توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقای سواد رسانه‌ای در دانش‌آموزان و کیفیت‌بخشی و توسعه کمّی فضاهای اردویی از جمله محورهای برنامه‌های مهم معاونت پرورشی و فرهنگی است.

کاظمی با اشاره به تهیه سبدهای اردویی و تمرکز به اردوهای استانی، متذکر شد: توجه به اردوهای راهیان نور و تمرکز بر فعالیت‌های مهارت‌محور دانش‌آموزان، برگزاری نمایشگاه‌های درون‌مدرسه‌ای و کانون‌ها و همکاری با پلیس در بخش پلیس‌یاران و همیاران پلیس از محورهای دیگر برنامه‌هاست؛ ضمن اینکه توسعه و تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی و ایجاد مجامع مشورتی دانش‌آموزی منطقه‌ای و استانی از جمله برنامه‌های طراحی‌ شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره‌کل مشاوره و امور تربیتی، خاطرنشان کرد:‌ تدوین نظام جامع راهنمایی و مشاوره تحصیلی که پیش‌نویس آن آماده شده است و برگزاری آزمون‌های رغبت و توانایی دانش‌آموزان برای دستیابی به هدایت تحصیلی مطلوب، یکی دیگر از برنامه‌هاست که در این خصوص،‌ این آزمون‌ها بین 900 هزار دانش‌آموز انجام شده و روزهای آخر خود را پشت سر می‌گذارد؛ ضمن اینکه در حال برنامه‌ریزی یک بسته فرهنگی هستیم تا دانش‌آموزان از پایه اول ابتدایی در مسیر هدایت تحصیلی و شغلی قرار گیرند.

*برگزاری آزمون سلامت روان در پایه های هفتم و هشتم

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، برگزاری آزمون سلامت روان دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم را از جمله اقدامات دیگر این معاونت عنوان کرد و گفت: این کار برای تبیین نقشه خطرپذیری آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان است؛ ضمن اینکه تقویت و توسعه هسته‌های مشاوره در آموزش و پرورش از جمله برنامه‌های مهم ماست.

* تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره‌ای دانش‌آموزان

کاظمی با بیان اینکه تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره‌ای دانش‌آموزان در دستورکار است، بیان داشت:‌ از سال 97 تمام دانش‌آموزان صاحب پرونده الکتروینکی مشاور‌ا‌ی خواهند شد که نقش مهمی در ایمن‌سازی آنها در برابر آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی با اشاره به اهمیت کار مربیان پرورشی در مدارس، یادآور شد: توانمندسازی و تولید محتوا برای مربیان پرورشی مورد توجه است؛ در نتیجه تا حال حاضر 6 میلیون و 600 هزار نفرساعت دوره‌های آموزش ضمن خدمت برای مربیان برگزار شده است.

*توزیع 6 میلیون کتاب در حوزه قرآنی و امام شناسی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در معاونت قرآن، عترت و نماز ابراز داشت:‌ کسب رتبه اول مسابقات قرآن در بین وزارتخانه‌ها و نیز کسب رتبه اول در نشر اقامه نماز در دستگاه‌ها و برگزاری موفق مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، تولید 6 میلیون کتاب دانش‌آموزی در قالب 63 عنوان شامل امام‌شناسی، تفسیر، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و احکام از جمله برنامه‌های اجرا شده در این اداره‌کل است.

*راه اندازی مرکز آموزش عمومی قرآن؛ به‌زودی

کاظمی اضافه کرد: برگزاری 54 هزار جلسه در «انتظار مهدویت»، 35 هزار هیأت مذهبی دانش‌آموزی،‌برگزاری 138 هزار گفتمان دینی و شرکت بیش از 7 میلیون دانش‌آموز در مسابقات قرآن و نماز را از برنامه‌های اجراشده برشمرد و گفت: راه‌اندازی مرکزی آموزش عمومی قرآن از جمله برنامه‌هایی است که در روزهای آینده رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه امور تربیتی و مشاوره، افزود: آزمون‌های مشاوره و سلامت روان برای 2 میلیون دانش‌آموز برگزار شده است و ایجاد تیم‌های مدیریت در بحران‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان در دست اجراست؛ ضمن اینکه برگزاری آموزش الکترونیکی 24 میلیون ساعت برای مربیان و مشاوران و برگزاری جشنواره تجارب الگوهای برتر تربیتی از برنامه‌های انجام شده در این حوزه از برنامه های اجرا شده است.

*شرکت 5 میلیون دانش‌آموز، والدین و معلمان در پرسش مهر

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌های حوزه‌های فرهنگی و هنری، یادآور شد: انتخاب کتاب مناسب متناسب با سطح هر پایه دانش‌آموزی از برنامه‌های درنظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه 5 میلیون دانش‌آموز، معلم و والدین دانش‌آموزان در پرسش مهر رئیس‌جمهور شرکت داشته‌اند.

کاظمی با اشاره به ارسال 4 هزار جلد کتاب به استان‌های زلزله زده کرمانشاه و کرمان و توزیع کتاب برای دانش‌آموزان عشایر خاطرنشان کرد: دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی مورد بازنگری قرار گرفته و در حال نهایی شدن است؛ ضمن اینکه مرکز کنترل سفرهای استانی ایجاد شده و طرح ساماندهی اردوهای دانش‌آموزی و ایجاد سامانه پدیده الکترونیکی دانش‌آموزان نیز از جمله برنامه‌های درنظر گرفته شده در حوزه فرهنگی و هنری است.

وی با اشاره به فعالیت‌های صد روز گذشته معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: برگزاری 2 میلیون و 600 هزار نفر روز اردوی دانش‌آموزی توسط مدارس کشور، برگزاری اردوهای دانش‌آموزان مناطق مرزی با ظرفیت 1050 نفر و برگزاری اردوهای راهیان نور با حضور 70 هزار نفر از جمله فعالیت‌های این مدت معاونت پرورشی و فرهنگی است؛ضمن اینکه برای سال آینده تعدیل و کاهش مسابقات فرهنگی و هنری در دستورکار خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش فارس در خصوص زمان راه‌اندازی شبکه شاد در آموزش و پرورش، بیان داشت: دلایل مطرح و ایجاد این شبکه در گذشته را نمی‌دانم؛ البته ایده خوبی است، اما امروز این موضوع در قالب شبکه تعاملی سینا دنبال می‌شود و این شبکه سهم زیادی را به معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اختصاص داده تا از این طریق بتوانیم با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنیم.

کاظمی در خصوص «فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی»، افزود: توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی را دنبال می‌‌کنیم؛ ضمن اینکه در حال حاضر یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز عضو تشکیلات پیشتازان سازمان دانش‌آموزی هستند.

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص نقشه خطرپذیری آسیب‌شناسی دانش‌آموزان گفت: یکی از فعالیت‌های که در سال گذشته برای تعداد محدودی از دانش‌آموز دختر صورت گرفت،‌برگزاری آزمون‌های سلامت روان بود که برای نخستین بار برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم این آزمون برگزار می‌شود و تحلیل‌های آزمون‌ها یک هفته بعد از انجام آزمون در اختیار آموزش و پرورش مناطق قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امسال برای اولین‌بار در این خصوص تحلیل مدرسه‌ای وجود دارد و پاسخ‌های به دست آمده در خصوص دانش‌آموزان دراختیار مدیران مدارس قرار می‌گیرد.

شکوهی افزود: آزمون سلامت روان شامل 301 سؤال است که در 23 زمینه وضعیت دانش‌آموزان را بررسی کرده و نوعی آزمون غربالگری است؛ ضمن اینکه در تیم‌های مداخله در بحران دانش‌آموزی که بعد از تصویب آن را اجرا می‌کنیم، در مرحله اول برای 32 استان اجرایی خواهد شد و هر تیم مداخله در بحران شامل 5 نفر مشاور تربیتی، روانشناس، روان‌سنج، مددکار و یک نیروی اجرایی است که در مواقع بحرانی با یک خودروی مجهز به مدارس مراجعه می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396 ، کدخبر: 13961206001109 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
بزرگترین مشکلات در اموزش پورش ما اینه که به زمینه های تربیتی و پرورشی اندک توجهی هم نمیشه اونم در شرایطی که پدر مادر ها خونه نیستن و نمیتونن وقت بذارن..اینده ایرانو خدا بخیر کنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین