پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
سعید معیدفر نسبت به انجام خودکشی افراد در ملاءعام هشدار داد و گفت:خودکشی در ملاءعام ،اتفاقی که این روزها در مناطق مختلف دیده می شود و به آسیب عمده تبدیل شده است.
شعارسال:خودکشی در ملاءعام! اتفاقی که این روزها در مناطق مختلف دیده می شود و به آسیب عمده تبدیل شده است. طی گزارشی که در مهر ماه سال گذشته منتشر شد «طی شش ماه اول سال ۹۸ در حدود ۴۷ اقدام به خودکشی در ملاءعام صورت گرفته است که تعداد کمی از آن منجر به مرگ فرد خودکشی کننده شده است. همچنین حدود ۸۰ درصد از این تعداد به وسیله‌ی سقوط از پل‌های هوایی و خودرو اقدام به این عمل کرده‌اند و در موارد دیگر هم در موقعیت‌هایی مانند پریدن مقابل مترو، سقوط از جرثقیل، حلق‌آویز کردن و غرق شدگی در رودخانه‌ها اقدام به خودکشی کرده‌اند».
 
خودکشی در ملاءعام از دو جهت قابل بررسی است. یکی اینکه چرا فرد باید خودش را در انظار عمومی بکشد و اینکه به پایان رسیدن زندگی یک انسان در مقابل چشم دیگران چه آسیب‌هایی می‌تواند برای فردی که نظاره گر چنین صحنه‌ای هستند، داشته باشد؟!
 
سعید معیدفر، جامعه شناس و متخصص بررسی مسائل اجتماعی، با اشاره به دلایل خودکشی در ملاعام گفت: خودکشی در ظاهر به نظر می‌‌آید یک تصمیم فردی و کاملا منوط به نظر شخص است که فرد به زندگی خود خاتمه می‌دهد اما مطالعاتی که در حوزه اجتماعی انجام شده نشان می‌دهد که خودکشی تحت تاثیر پارامترهای اجتماعی و اقتصادی است.
 
او افزود: هویت فرد تحت تاثیر فرآیندهای اجتماعی است در واقع از زمانی که فرد متولد می‌شود درون خانواده، محله، شهر، مدرسه، دانشگاه و... فرایند جامعه پذیری را طی می‌کند و در این حین ارزش‌ها و هنجارها را آموزش می‌بیند بنابراین شخصیت فرد کاملا تحت تاثیر جامعه است.
 
معیدفر تصریح کرد: اگر در این فرایند ارتباط و تعامل فرد با جامعه دچار مشکل شود و فرد به انزوا و جدا افتادگی کشانده شود، خودکشی سخت‌ترین واکنشی است که او نشان می‌دهد.
 
این جامعه شناس با اشاره به اعتراضی بودن خودکشی‌هایی که در خیابان انجام می‌شود، گفت: از آنجایی که جامعه باعث می‌شود یک فرد به پوچی برسد و خودش را بکشد معمولا افرادِ خودکش سعی می‌کنند این کار را در ملا عام به ویژه مترو انجام دهند تا اعتراض خود را به گوش همه برسانند.
 
او افزود: وقتی فرد احساس کند اوضاع بر وفق مراد او نیست و عملا طرد شده و جامعه دیگر پذیرای او نیست سعی می‌کند در خلال خودکشی اعتراض خود را هم نشان دهد بنابراین از طریق انداختن خود در مترو، پُل، ساختمانِ بلند و... نارضایتی خود را نشان می‌دهد.
 
این متخصص حوزه بررسی مسائل اجتماعی تصریح کرد: فرض بر این است کسی که می‌خواهد به زندگی خود خاتمه دهد می‌تواند این کار را در خانه و دور از چشم دیگران از طریق راه های دیگر انجام دهد اما وقتی این کار را در خیابان انجام می‌دهد یعنی هدف اعتراضی دارد و می‌خواهد صدای خود را برساند.
 
معیدفر با اشاره به آسیبی که خودکشی در ملاءعام برای دیگران به دنبال دارد، گفت: یکی از معضل‌هایی که خودکشی در ملاءعام دارد، آسیبی است که افراد از دیدن آن صحنه می‌بینند چون دیدن خاتمه یافتن زندگی یک فرد می‌تواند تا مدت‌ها بر روح و روان فردی که این صحنه را دیده تاثیر بگذارد و حتی در بسیاری از موارد باعث می‌شود چنین فردی دچار روان پریشی و بحران های فکری و شخصیتی شوند.
 
این متخصص حوزه بررسی مسائل اجتماعی با اشاره به خودکشی برخی دختران ادامه داد: در خانواده‌های ایرانی تعارض بسیاری بین دیدگاه‌های سنتی و مدرن وجود دارد به همین دلیل در بسیاری از مواقع دختران به دلیل سخت گیری‌های بسیار، اقدام به خودکشی می‌کنند که خودسوزی شایع‌ترین آنهاست و در گذشته معمول‌تر بوده است.
 
او اظهار کرد: اگر جلوی خودکشی‌های خیابانی و عمومی گرفته نشود علاوه بر آسیبی که برای خود افراد به دنبال دارد جامعه و به خصوص افرادی که نظاره‌گر آن هستند دچار آسیب‌های فراوانی می‌شوند و ممکن است به دنبال روان پریشی ایجاد شده افراد دیگر هم به خودکشی کردن روی بیاورند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری برنا    ،تاریخ انتشار:  18 خرداد 1399،کدخبر: 1011570،www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین