پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج میزان بدهی دولت به شهرداری کرج را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
شعار سال: در گفتگو با عباس زارع رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج به اماواگر‌های بودجه شهرداری کرج، وجود ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری به یکی از بانک‌ها که حالا درآمد‌های نقدی برای بازپرداختش کافی نیست، وضعیت نیروی انسانی و حرف و حدیث‌های که درباره جذب نیرو آنهم از طریق برخی از اعضای شورای شهر انجام می‌شود، کمبود‌های حوزه فرهنگ و… پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید.

درباره پیش‌بینی‌های حوزه درآمد بگویید که آیا رشد داشته است؟
بله باید بگویم؛ پیش بینی‌ها در حوزه درآمد رشد داشته است برای مثال میزان بودجه‌ای که سال ۹۶ در قالب متمم به تصویب رسید هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که در مقابلش هزینه نیز تعریف شد و این میزان در سال جاری به سه هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده است.

در ادامه باید به موضوع تحقق پذیری بودجه اشاره کنم که خوشبختانه رشد نسبتاً خوبی داشته برای نمونه در سال ۹۸ علی رغم مشکلات اقتصادی، دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد محقق شد که رکورد قابل توجهی است، همچنین بالاترین میزان درآمد نقدینگی نیز حاصل شده است.

همیشه گفته شده که شورای پنجم تلاش می‌کند از هزینه‌های جاری شهرداری بکاهد، در این زمینه چقدر موفق بوده اید؟
شورای پنجم تلاش کرده در بخش هزینه‌ها انقباضی عمل کند و از افزایش بی رویه هزینه‌ها جاری شهرداری جلوگیری کند. علاوه بر این در حوزه پروژه‌های عمرانی نیز سعی شد اولویت‌ها شناسایی و بر اساس آن برنامه ریزی انجام شود.

برای کاهش هزینه‌های جاری تلاش کردیم حجم نیروی انسانی افزایش پیدا نکند برای مثال باید به کاهش ۴۰۰ نفری در حوزه نیروی انسانی اشاره کنم که قرارداد مستقیم با شهرداری داشته و به دلایلی از جمله بازنشستگی، بازخرید و ... از سیستم خارج شده و کسی جایگزین آن‌ها نشده است در حالی که در دوره‌های گذشته چنین نبوده و به محض خروج فردی از سیستم فرد دیگری جایگزین می‌شده است.

در خصوص اهمیت انضباط بخشی به سایر هزینه‌های جاری باید بگویم؛ تلاش کرده ایم با تنظیم تباصر بودجه را هدفمند کنیم. طی سال‌های اخیر بودجه شهرداری بیش از ۱۰۰ تبصره داشته است که نحوه هزینه کرد را مشخص می‌کرده و به نوعی نقشه راه شهرداری بوده است.

شنیده می‌شود که شهرداری کرج برای پرداخت بدهی بانک شهر به فروش املاک روی آورده، آیا صحت دارد؟
باید به این نکته مهم اشاره کنم که به اسناد بالادستی از جمله برنامه پنج ساله شهرداری متعهد بوده ایم. ببینید، شهرداری‌ها برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی نیازمند نقدینگی هستند، با توجه به تورم موجود بسیاری از شهرداری‌ها از بانک شهر تسهیلات می‌گیرند حال ممکن است برخی مواقع برای تأمین نقدینگی مجبور به فروش املاک شوند.

شهرداری کرج نیز در دوره چهارم بسیاری از پروژه‌های عمرانی را با دریافت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی اجرا کرده که رقم سود تسهیلاتی دریافتی قابل توجه است.

شورای پنجم به دنبال تسهیلات بانکی نبوده چراکه استمهال تسهیلات گذشته هزینه زیادی داشته و در حال حاضر شهرداری کرج ۷۰۰ میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار است.

پیش از این عنوان شد که دولت بدهی قابل توجهی به شهرداری کرج دارد آیا برای وصول این بدهی اقدامی شده است که برای مثال با بدهی بانک شهر تهاتر شود تا دیگر شاهد فروش املاک نباشیم؟
شهرداری کرج روش‌های مختلف را برای پرداخت بدهی‌ها پیگیری می‌کند از جمله وصول بدهی دولت که رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است، باید تلاش کنیم بدهی دولت با بدهی بانک شهر تهاتر شود البته باید بگویم؛ یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداری تحقق همین موضوع است.

بودجه شهرداری کرج سه هزار ۲۰۰ میلیارد تومان است و طبیعی است که بدهی داشته باشد ما اگر بتوانیم تسهیلات بگیریم یا اوراق مشارکت بفروشیم و با آن شهر را توسعه دهیم، برنده هستیم. توسعه نیازمند نقدینگی است نباید خیلی نگران بدهی‌ها باشیم.

برای بازپرداخت بدهی‌ها روش‌های مختلفی از جمله ایجاد ارزش افزوده بر اراضی، تولید ثروت و تبدیل آن به پول و یا تهاتر وجود دارد، زیرا درآمد‌های نقدی شهرداری برای بازپرداخت بدهی‌ها کافی نیست.

برای تأمین مالی نیازمند کسب درآمد‌های مستقیم و به ویژه درآمد‌های پایدار هستیم از جمله صدور پروانه، اما فروش ملک هم از جمله منابع درآمدی شهرداری است که باید تلاش کنیم پس از فروش، املاک جدیدی جایگزین شود چراکه داشته‌های ملکی شهرداری نباید تمام شود ما باید برای شهر سرمایه‌های جدیدی ایجاد کنیم.

شهرداری کرج چقدر موضوع درآمد‌های پایدار را جدی گرفته است؟
شهرداری کرج طی دو سال اخیر در حوزه درآمد‌های پایدار و کد‌های درآمدی که در چارچوب بودجه گنجانده می‌شود، رشد داشته، ولی در سرجمع درآمد‌ها شاهد رقم تأثیرگذاری نیستیم و به گمان بنده ۱۵ درصد از دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد سال گذشته شهرداری پایدار بوده است.

کسب درآمد‌های پایدار به مشارکت شهروندان بستگی دارد، یکی از کد‌های درآمدی دریافت عوارض نوسازی است، شهرداری هر ساله اقدام به تهیه، صدور و ابلاغ فیش عوارض می‌کند، ولی مبلغی که وصول می‌شود، قابل توجه نیست. همچنین یکی دیگر از کد‌های درآمدی، عوارض صنفی یا درآمد‌های است که در اختیار دولت است و باید به شهرداری‌ها اختصاص یابد، اما این مهم محقق نمی‌شود. باید بگویم؛ شهرداری کرج در این خصوص موفق نبوده البته این موضوع نیز باید مورد نقد قرار گیرد که قوانین موجود این امکان و اجازه را به شهرداری نمی‌دهد که برنامه ریزی‌ها بر اساس درآمد‌های پایدار باشد.

خوشبختانه چند لایحه با موضوع کسب درآمد‌های پایدار در مجلس شورای اسلامی مطرح و در مراحل آخر به سر می‌برد که در حوزه وضع عوارض و ارزش افزوده می‌تواند موجب ایجاد کد‌های درآمدی جدید شود و آورده‌های قابل توجه‌ای را برای شهرداری‌ها به ارمغان بیاورد.

در ادامه باید بگویم؛ سرجمع درآمد‌های پایدار شهرداری کرج در سال جاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است که در صورت مشارکت شهروندان محقق می‌شود، اما از طرفی وضعیت اقتصادی کشور نیز به ما این اجازه را نمی‌دهد که برای دریافت عوارض نوسازی به مردم فشار بیاوریم.

شهروندان باید بدانند شهر با کسب درآمد شهر اداره می‌شود هرچه میزان مشارکت در پرداخت حقوق شهری کمتر باشد به شهر فشار‌های دیگری وارد می‌شود و شهر بدهکارتر می‌شود تراکم فروشی صورت می‌گیرد و شهرداری مجبور است با روش‌های دیگری اقدام به کسب درآمد کند.

امیدواریم با کسب قوانین جدید بتوانیم ردیف‌های مطمئن‌تری در حوزه درآمد‌های پایدار ایجاد کنیم.

هنوز نیرو به بدنه شهرداری اضافه می‌شود! چرا؟ گاهی شنیده می‌شود جذب از سوی برخی اعضای شورا انجام شده اگر این موضوع صحت دارد پس تکلیف انضباط بخشی به بودجه چه می‌شود؟
انضباط بخشی به جذب نیرو یکی از سیاست گذاری‌های مهم شورای پنجم است که اکثریت اعضا به آن پایبند بوده اند. در حوزه نیروی انسانی که رابطه استخدامی مستقیم با شهرداری دارند شاهد افزایش نیستیم، اما در حوزه تأمین نیرو اگر جذب یا جایگزینی صورت گرفته به شهردار تذکر لازم را داده ایم و باید بگویم در این حوزه با بی انضباطی حادی مواجه نیستیم.

سیاست گذاری‌های کلان شورا جلوی افزایش نیرو را گرفته، اما این موضوع را نمی‌توانم رد کنم که گاهی برخی از دوستان و همکاران به روش‌های مختلفی اقداماتی را انجام داده اند که این اقدامات مغایر با مصوبات شورا بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 19 خرداد 1399، کد خبر: 4944131، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین