پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت: نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان از این محل طلب‌های خود را در بخش پایدار و صدور پروانه، جرائم رانندگی و... احصا کردیم. حسابرس و موسسه حسابرسی این ۳۰ هزار میلیارد تومان را مشخص کرده که باید از دولت دریافت کنیم.
شعار سال: به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، بعد از زلزله‌های ریزی که تن تهران را لرزاند مدیریت شهری به فکر آن افتاد که بودجه ایمنی و مدیریت بحران را افزایش دهد. اما بودجه شهر تهران گفته می‌شود بر پایه منابع پایدار پیش بینی شده و پرداخت بدهی‌ها و نگاه انسانی بر بودجه ۱۴۰۰ حکم فرماست. اما امسال بودجه ایمنی شهر باید ابتدا به خزانه شهرداری ریخته شود و بعد به سازمان‌ها اختصاص می‌یابد. این رویه نگرانی مبنی بر اختصاص دیرهنگام بودجه ایمنی شهر به سازمان‌های مربوطه را قوت بخشید.

محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران به این نگرانی‌ها پاسخ داده و تاکید کرد: ما رویه‌ای را اخیرا دنبال می‌کنیم که تا این لحظه سه مورد در منابع اختصاصی پیش بینی کرده ایم؛ ۱) منابع درخت‌ها که اختصاصا برای توسعه فضای سبز و بوستان‌ها استفاده می‌کنیم. ۲) آتش نشانی و ایمنی شهر است. ۳) پارکینگ هاست.

وی افزود: ما این سه مورد را در یک قانون جمع کردیم که به صراحت اعلام می‌کند هر درآمدی باید به خزانه برود و اختصاصی است و بلافاصله باید این درآمد باید حوزه مربوطه اختصاص یابد. این موضوعات حل شده است. اعلام کردیم بدون وقفه و فقط باید زیر نظر خزانه قرار می‌گیرد و این با بقیه مواقع فرق دارد. چون درآمد‌های دیگر که به خزانه می‌روند کمیته تخصیص باید با توجه به درآمد محقق شده این سهمیه بندی می‌کند. اما در مورد این سه مورد (درختان، آتش نشانی و پارکینگ ها) همان مقداری که واریز شده بلافاصله به حوزه مربوطه اختصاص می‌یابد. با این روش هدف ورود همه درآمد‌ها به خزانه محقق می‌شود از سوی دیگر در عین قانونی بودن، خزانه صرفا از این درآمد اطلاع پیدا می‌کند و حق مداخله در آن را ندارد. مانند دولت که جریمه‌ها را دریافت می‌کند، اما به شهرداری اختصاص نمی‌دهد نیز نمی‌تواند عمل کند.

آتش نشانی تهران را با شهر‌های دیگر مقایسه نکنید

محمود میرلوحی اظهار کرد: وقتی رابطه‌ای بین جامعه و مودیان و هزینه‌ها و فعالیت‌های شهرداری وجود ندارد تصوراتی پیش می‌آید. به عنوان مثال آتش نشانی تهران با شهر‌های کوچک مقایسه می‌شود و می‌گویند وضع آن‌ها خوب است در حالی که تهران با این موضوعات از جمله پلاسکو معلوم شد که نمی‌توان تهران را با شهر‌های کوچک مقایسه کرد. در باغات نیز تصور می‌شد که اشکالی ندارد باغات تخریب شده و جای آن ساخت و ساز شود. متاسفانه ۱۲۰ هکتار باغ در ۱۰ سال از بین رفت. یک دهه دیگر اگر با آن مدل رفتار می‌شد باغی در تهران باقی نمی‌ماند. این در حالی است که در دوره جدید شهری ۱۸ پارک به فضای سبز شهر تهران اضافه شده و ۱۰ جا نیز در ماه‌های آینده به پارک تبدیل می‌شود. در دوره ما ۳۰۰ هزار متر پلازای شهری به تهران افزوده شده است.

فروش ۲۲ میلیون متر زمین‌های ذخیره شهری

وی با اشاره به فروش زمین‌های ذخیره شهری، افزود: در تلفیق بودجه سال ۹۳ چیزی بالغ بر ۲۲ میلیون متر ذخائر ۷۰-۳۰ سهم شهرداری فروخته شده است. این زمین‌ها می‌توانست به خدمات شش گانه شهری (آموزشی، آتش نشانی، بوستان، نیاز‌های فرهنگی و مذهبی و بهداشتی) تبدیل شود. در حال حاضر ۳۰۰ هزار متر فقط پلازای شهری به تهران اضافه شده است. یکی منابع را شناسایی می‌کند برای یک اقدام موثر و ماندگار یکی نیز هزینه اداره شهر و کمبود درآمد را بهانه کرده و ذخائر شهری را می‌فروشند و باغ‌ها قلع و قمع شده و بدهی ایجاد می‌شود.

لایحه منابع پایدار از سال ۶۲ در دولت مانده است

رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به ترمیم روابط دولت و شهرداری می‌توان امیدوار بود که دولت بخشی از بدهی خود را به شهرداری تهران پرداخت کند؟ گفت: قانون دولت را از سال ۶۲ موظف کرد که لایحه منابع پایدار را به مجلس بدهد، اما متاسفانه مشکلاتی دست به دست هم داد و این لایحه منابع پایدار به مجلس نرسید تا نهایتا مجلس دهم همت کرد، ولی این لایحه در شورای نگهبان گیر کرده است. این لایحه در مجلس یازدهم هم نهایی نشده است. عواملی مطرح شده برای درآمد پایدار بخشی به شهرداری و بخش دیگر به دولت مربوط بود و پیگیری نمی‌کردند. شاهد هستید که در یکی دو سال با تمام رفاقتی که با دولت داشتیم این مسئله مطرح شد و تذکر داده شد و برای مردم مشخص و روشن شد. به بلیط اتوبوس و مترو، جرائم رانندگی، پسماند و... حتی خود بدهی‌های دولت توجه نمی‌شد.

پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان دولت در سه سال به شهرداری

محمود میرلوحی در پاسخ به این سوال که چرا بدهی‌های دولت و شهرداری تهاتر نمی‌شود؟ گفت: دولت باید سهام به شهرداری تهران واگذار کند که تاکنون به این موضوع اقدام نکرده است. دولت ردیف بودجه‌ای برای بدهی‌های خود به شهرداری باید پیش بینی می‌کرد که در سه سال گذشته این ردیف در بودجه پیش بینی شده و تاکنون طی این سه سال ۸ هزار میلیارد تومان از این محل دریافت کرده و بدهی‌های خود را تهاتر کند. ما پیگیر هستیم تا دولت بدهی‌های خود را به شهرداری بدهد.

پیش بینی ساخت پارکینگ در بودجه برای اولین بار

وی به پارکینگ‌های شهر نیز اشاره کرده و اظهار کرد: درست است که سیاست مدیریت شهری را از خودرومحوری را تغییر داده و معتقد نیست که باید اتوبان‌ها را گسترش داد. ولی در عین حال ساخت پارکینگ را جدای از این موضوع می‌داند. در گذشته پول‌های پارکینگ دریافت می‌شد، اما در جا‌های دیگری هزینه می‌شد. این موضوع را ساماندهی کرده و برای اولین بار ردیفی برای ساخت پارکینگ در بودجه پیش بینی کرده ایم. همه مردم حس می‌کنند که نهضتی در ساخت پارکینگ در تهران شروع شده که امیدواریم این اتفاق بیفتد. در این دوره تجهیزات بی نظیری برای آتش نشانی خریداری کردیم. حتی بخشی از این تجهیزات قبل از گرانی ارز خریده شد. مثلا نردبان‌هایی که خریده شد با ارز کنونی به سادگی امکان خرید آن نبود.

۵۰۰ ساختمان دولت در حال دریافت پایان کار

محمود میرلوحی با اشاره به صدور پروانه و منابع پایدار در تهران تاکید کرد: برای هیچ کدام از ساختمان‌های دولتی پایان کار صادر نشده بود. کار سنگینی در این دو سه سال انجام شده است. شاید مواجه شدن با مسائل تحریم و شیوع کرونا مانع شد وگرنه شورای شهر تهران با تمام رفاقتی که با دولت داشت بدون رودربایستی مسائل را مطرح کرد و جا انداخت که دولت باید تکالیف خود را در این موارد انجام دهد.

بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساختمان‌های دولتی در حال دریافت پایان کار هستند؟ گفت: در حال حاضر پایان کار ۵۰۰ ساختمان دولتی محاسبه و مکاتبه شد و در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه هستیم تا این هزینه را وصول کنیم، اما دولت پول ندارد. نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان از این محل طلب‌های خود را در بخش پایدار و صدور پروانه، جرائم رانندگی و... احصا کردیم. حسابرس و موسسه حسابرسی این ۳۰ هزار میلیارد تومان را مشخص کرده که باید از دولت دریافت کنیم.

درآمد‌های اضافه و ریخت و پاش‌ها در دوره گذشته مدیریت شهری

رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که هزینه پارکینگ‌ها برای چه موضوعی هزینه شده است؟ گفت: واقعیت این است که تلاش می‌کنم این روز‌ها بین ۴ سال ما و ۴ سال گذشته در یک نطق مقایسه‌ای انجام می‌دهم و منابع و درآمد ۴ سال قبل را مشخص می‌کنیم. وقتی ۴ ساله دوره قبل مدیریت شهری را با این دوره مقایسه کنید اعداد و ارقام از حیث درآمد و منابع پایدار عجیب است. در تلفیق سال ۹۵ چیزی بالغ بر ۶۹۰۰ میلیارد تومان استقراض شده است. در واقع سرمایه و دارایی مالی شهرداری است که ۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان آن استقرار از بانک است و بقیه آن اوراق مشارکت. در بودجه ۱۴۰۰ عکس این موضوع وجود دارد و ردیف دارایی‌های مالی، ۲ هزار میلیارد تومان استقراض می‌کنیم و ۴۵۰۰ میلیارد تومان بدهی‌ها را پرداخت خواهیم کرد. در منابع پایدار بودجه در سال ۹۵ درآمد اضافه و مصرف اضافه وجود دارد. در تلفیق بودجه ۹۵ مبلغی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای اولین بار کشف می‌کنیم که درآمد مازادی است که هزینه شده است. اگر ۶۹۰۰ میلیارد تومان را با منابع حاصل از کمیسیون ماده ۱۰۰ و فروش دارایی‌ها جمع کنیم متوجه می‌شویم عاقبت حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به گردن شورای شهر و مدیریت بعدی افتاده است. می‌گویند درآمد مازاد داشتیم، اما این استقراض است. قرض را کسی درآمد مازاد نمی‌داند. همین شد که بدهی‌ها به ۶۹ هزار میلیارد تومان رسید.

منابع پایدار شهرداری ۳۰ درصد نیست ۱۰۰ درصد است

وی با اشاره به این که مدیریت دوره پنجم به دنبال درآمد پایدار است، افزود: در این دوره هیچ کدام از این منابع در سال‌های بعد نه باغی را منهدم می‌کند، نه زمین‌های ذخیره شهرداری را می‌فروشد، نه پارکی می‌فروشد. در دوره گذشته مدیریت شهری پارکی را در بوستان پنجم خیابان پاسداران فروخته اند وبه پیمانکار داده بودند. اما در این دوره شنیدید که پارکی فروخته شود؟ یا شنیده اید که باغی قلع و قمع شده که شهرداری در مقابل آن بگوید: "ناچار بودم، چون خرج داشتم؟ " برعکس این موضوع وجود داشت که ۱۸ باغ برای شهر خریداری شد. می‌توانیم بگوییم منابع فعلی شهرداری پایدار است. وقتی حسن رسولی در صحن علنی شورای شهر تهران گزارش می‌دهد می‌گوید که منابع پایدار شهرداری ۳۰ درصد است. اعلام می‌کنم منابع شهرداری همه پایدار است و هیچ منبع غیرپایداری وجود ندارد.

در این دوره مدیریت شهری تراکم مازاد نداریم

محمود میرلوحی به صدور پروانه ساخت نیز اشاره کرده و تاکید کرد: شما این سه سال در محله‌ای سراغ دارید که در یک کوچه ۶ متری ساختمان ۲۰ طبقه ساخته شده باشد؟ خیر. حتی در عنوان می‌گویند تراکم مجاز. این تراکم نیست بلکه اجرای طرح تفصیلی است؛ بنابراین تراکم مجاز طرح تفصیلی است. یعنی پروانه‌های ساخت ساختمان‌های ۴-۵ طبقه طبق طرح تفصیلی صادر می‌شود. در حالی که تراکم خارج از طرح تفصیلی است و در کمیسیون ماده ۵ اجازه ساخت ساختمان ۲۰ طبقه به جای ۵ طبقه صادر می‌شد که به آن تراکم مازاد می‌گفتند. در این دوره از مدیریت شهری تراکم مازاد نداریم. تقریبا درآمد‌های ناشی از پرداخت عوارض و تراکم مجاز است، اما باغات تخریب نمی‌شود. باغات را با ردیف بودجه اختصاصی خریداری کرده و به دارایی شهر می‌افزاییم. منابع ناپایدار برای سال ۱۴۰۰ نخواهیم داشت.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۰۹۰۰، www.shoratehran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین