پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
براساس آمارهای سازمان نظام مهندسی معدن که بر روی سایت این سازمان قرار دارد، از مجموع اعضای این سازمان که حدود دو دهه از فعالیت آن سپری شده، حدود ۷۵ درصد پروانه اشتغال ندارند.
شعار سال: مجموع اعضای سازمان نظام مهندسی معدن در سطح ۳۱ استان کشور ۴۰ هزار و ۷۳۳ نفر ثبت شده که تعداد ۲۵.۹ درصد آنها پروانه اشتغال اخذ کرده اند.

شمار اعضای این سازمان که تا ۲۴ خرداد ماه ۹۹ پروانه اشتغال گرفته اند (بنابر آمار مندرج در سایت این سازمان) تعداد ۱۰ هزار و ۵۵۲ نفر به ثبت رسیده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری را بیش از ۱۰ هزار معدن اعلام کرده که از این رقم پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال و بقیه راکد گزارش شده اند.

سازمان نظام مهندسی معدن ایران شمار معادن فعال کشور را هفت هزار و ۵۶۲ معدن در سایت خود ثبت کرده که یک‌هزار و ۹۶۲ معدن بیش از آمار وزارت صنعت است.

معلوم نیست، چرا مرجع اطلاعات (وزارت صنعت) آمار معادن فعال کمتری را ثبت کرده است و سازمان نظام مهندسی معدن ایران هم توضیح شفافی در این زمینه ارایه نکرده است.

سازمان یاد شده به استناد آمار معادن فعال، تعداد مسوولان فنی فعال را در معادن کشور ۶ هزار و ۲۳۲ نفر ثبت کرده که نسبت به معادن فعال یک هزار و ۳۳۰ مسوول فنی کمتر است.

بنابراین مشخص نیست که معادن فعال کشور از نظر وزارت صنعت، مسوول فنی کم دارد، یا زیاد است، اگر کم دارد که در رفع این نقیصه باید برنامه ریزی فوری به عمل آورد و چنانچه مازاد است، شرح وظایف مشخصی باید برای آنها ترسیم شود.

«داریوش اسماعیلی» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت که بهمن ماه پارسال منصوب شده (رییس پیشین سازمان نظام مهندسی معدن) در روز ۱۹ خرداد از امضای حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان قرارداد میان وزارت صنعت و سازمان نظام مهندسی معدن خبر داد؛ اما مشخص نیست که این قراردادها مبتنی بر کدام بررسی و ارزیابی وکار کارشناسی بوده، قرارداد را از سوی وزارت صنعت و سازمان یاد شده چه اشخاصی امضا کردند و جایگاه حقوقی آنها چگونه بوده است، تاکنون اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته است.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گزارش خرداد ماه ۱۳۹۶ از معدن زمستان یورت - آزاد شهر(استان گلستان) خود از سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان ناظر اصلی بر حفظ ایمنی در معادن نام برد و اعلام کرد: معدن زمستان یورت فاقد سیستم تهویه مکانیزه بوده است و کوتاهی نظام مهندسی معدن در انجام وظایف خود مشهود است.

براثر انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت - آزاد شهر در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ تعداد ۴۳ نفر ۲ نفر مهندس، چهار نفرتکنسین و ۳۷ نفر کارگر جان خود را از دست دادند و نیز ۷۰ نفر هم بر اثر این واقعه مصدوم شدند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبر تحلیلی می متالز ، تاریخ انتشار: 24 خرداد  1399 ، کدخبر:  110291  ، www.me-metals.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین