پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۹۸۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور در شرایطی است که مردم تا همین ماه اخیر با حساسیت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند ولی ناغافل با تغییر رفتار راه را برای تاخت و تاز این ویروس هموار کردند.
  شعارسال:اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور در شرایطی است که مردم تا همین ماه اخیر با حساسیت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند ولی ناغافل با تغییر رفتار راه را برای تاخت و تاز این ویروس هموار کرد و با کوبیدن بر طبل بی‌خیالی اکنون استان مرکزی نیز شاهد افزایش شمار بیماران کووید ۱۹ است و هر لحظه بیم آن می‌رود که دوباره وضعیت فوق‌العاده در این خطه حاکم شود.
 
پیشتر همراهی هدفمند مردم با ستاد مقابله با کرونا در ماه‌های اخیر موجب تثبیت نسبی کرونا در استان مرکزی شده‌ بود و اغلب مناطق این استان سفید اعلام شده بود اما کم‌توجهی‌ها  موجب شده که هر روز تظاهرات جدید این ویروس را در کنار رشد آماری مبتلایان شاهد باشیم و این غفلت‌ها اگر تداوم یابد ممکن است وضعیتی ایجاد شود که دیگر کنترل آن دشوار باشد.
 
ویروس کرونا  از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شیوع یافت و زمان کوتاهی جهان را درنوردید و با وجود تحقیقات گسترده هنوز در هیچ جای جهان دارو و واکسنی برای این بیماری نوپدید شناخته نشده و کووید ۱۹ روز به روز قربانیان بیشتری می‌گیرد و تنها توصیه‌ها برای پیشگیری از شیوع شدید آن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی است.
 
کادر درمانی کشور در ماه‌های اخیر خسته از حجم بالای مراجعات بیمارستانی همواره توصیه دارند که مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند چرا که کرونا ویروسی مرموز و ناشناخته است و تنها با سبک زندگی دوستدار سلامت می‌توان آن را شکست داد و یا حداقل از انتشار سریع و بحرانی شدن اوضوع جلوگیری کرد.
 
کارشناسان هشدار می‌دهند که چنانچه فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود و عادی سازی بیماری در سطح شهرها تداوم یابد، دیر نیست که سیر صعودی این بیماری مجدد رقم می‌خورد و این بار با شدت و ابعاد عمیق‌تری خود را نشان داده و ضمن اینکه سرمایه‌های انسانی را قربانی می‌کند ، منابع مالی کشور مه باید صرف سازندگی و توسعه شود نیز بلعیده شده و به شکل هزنه سرباز درمانی به خاطر سهل‌انگاری‌ها هدر می‌رود.
 
نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی، پزشک اورژانس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک بود که در اوایل اسفندماه مبتلا شد و اکنون با سپری کردن دوران درمان در زمره بهبود یافتگان این بیماری و در صف خدمات پزشکی به مبتلایان جدید این بیماری است.
 

با وجود همه دشواری‌ها و ازمون و خطاهای متعدد که تاکنون در قبال ویروس کرونا در استان مرکزی رخ داده ، کارنامه این استان در مددیریت موج اول این بیماری نمره قبولی دارد اما مسئله اینجاست که با کوچکترین غفلت می‌تواند زبانه‌های بیماری شعله‌ور شده و چراغ قرمز سلامت را روشن کند و فاصله گرفتن از بحران تنها به این موضوع بستگی دارد که همراهی مردم برای شکست کرونا تاچه اندازه جدی و هدفمند باشد.
 
طبق آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی، استان مرکزی اکنون به لحاظ شیوع این بیماری در جایگاه ۲۱ کشور قرار دارد و با تلاش مدافعان سلامت، سیاست گذاری‌های به موقع و هدفمند قرارگاه پدافند زیستی استان و رعایت نکات بهداشتی، شیوع کرونا در این استان به مرحله کنترل نسبی رسید اما، رفتارهایی چون برپایی مهمانی‌های خانوادگی، عروسی و جشن‌های تولد، شرکت در مراسم فوت، حضور پرتعداد در مغازه‌ها و بازارهای باز و سرپوشیده بدون استفاده از ماسک و استفاده از حمل و نقل عمومی بدون رعایت پروتکل بهداشتی، جابه‌جایی پول نقد و نبود فاصله مناسب در ارتباطات انسانی این روزها توجیه‌پذیر نیست و دود غفلت‌ها به چشم همگان می‌رود و نمی‌توان با پاک کردن صورت مسئله کرونا را به حاشیه راند.
 
یکی از درس‌هایی که مردم باید در روزهای اخیر باید در مورد رفتار خزنده کرونا بگیرند این است که وقتی تنها در یک عروسی ۴۰ نفر در استان مرکزی به کام بیماری می‌روند می‌توان با نادیده گرفتن پروتکل‌ها زمینه‌ای ایجاد کرد تا آتش زیرخاکستر  چنان برافروزد که تنها خاکستری برجای بگذارد.
 

وقتی کرونا به عادی‌انگاری لبخند می‌زند
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آمارها بیانگر آن است که شمار بیماران بستری کرونا در بیمارستان‌ها افزایش یافته و این زنگ خطری است که اگر کم‌اهمیت جلوه کند می‌توان فاجعه سلامت به بار بیاورد.
 
دکتر«محمد جمالیان» افزود: کرونا با همه و در کنار هر کسی کمین کرده و تنها کافیست که لحظه‌ای بی‌خیالی موجب شود راه برای شیوع سریع آن باز شود و این ویروس  کیفیت زندگی را در همه ابعاد تحت الشعاع قرار دهد.
 
وی توضیح داد: متاسفانه عده‌ای هنوز این بیماری را جدی نگرفته‌اند و در بازارهای روز و خیابان‌ها حضور دارند که این مسئله موجب دامن زدن به زنجیره بیماری می شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بازرسان دانشگاه علوم پزشکی استان با توجه به برخی رفتارهای مردم و رده‌های اجرایی در مقوله بیماری کرونا احساس تنهایی می کند و ناراحت از این مهم هستند.
 
دکتر جمالیان افزود: ارزیابان سلامت اعلام کرده‌اند که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین مردم استان از ۷۲ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته که خبری نگران کننده است و اگرچه با بازگشایی مدارس و صنوف متعدد بازرسی‌ها و نظارت بر بخش‌های مختلف افزایش یافته اما رفتارهای پرخطرمردم درحدی است که نمی‌گذارد تلاش‌ها به ثمر بنشیند.
 
وی اظهار داشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها از سوی  ۳۵ درصد مردم این استان در شرایطی که موج دوم کرونا نام بسیاری از شهرهای کشور را در فهرست سرخ قرار داده منطقی نیست.
 
وی اظهار داشت: شاید نیاز باشد که اصحاب اندیشه به کمک حوزه درمان و اجرایی بشتابند و علت کمرنگ شدن رفتارهای بهداشتی مردم و راهکارهای  افزایش همراهی مردم را در بوته نقد  قرار داده و تا دیر نشده پیشنهادی سازنده ارایه کنند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : کادر درمانی استان فرسوده و خسته هستند و منابع مالی و امکانات درمانی نیز محدود است بنابراین باید تلنگری دوباره به جامعه بخورد تا بتوان از شدن و بروز موج دوم کرونا در استان کاست.
 
دکتر جمالیان افزود: با وجود رشد مبتلایان به کووید ۱۰ اخبار مجازی که مربوط به سه رقمی شدن شمار مبتلایان به کرونا در این استان بود نیز صحت ندارد و مردم باید خبرهای درست را تنها از کانال دانشگاه علوم پزشکی اراک، رساانه‌های شناسنامه‌دار  و وزارت بهداشت دنبال کنند.
 
وی بیان داشت: رفع محدودیت در فعالیت تالارهای عروسی و مساجد موجب خواهد شد تردد مردم در این مکان‌ها برای برگزاری جشن عروسی و ختم اموات تعداد مبتلایان را افزایش دهد بنابراین تنها رهایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که می‌تواند کمک کننده باشد.
 
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تلاش زیادی صورت گرفت تا همچنان این مکان‌ها که محل تجمع مردم است، تعطیل باشد اما با آن مخالف شد و اکنون نبض مهار ویروس کرونا در هوشمند رفتارها و فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمندانه است.
 
وی اظهار داشت: طبق مطالعات وزارت بهداشت و درمان وقتی آمار بیماران سرپایی در بازه زمانی ۲ هفته تا یک ماه افزایش یابد، شمار بیماران بستری هم صعودی خواهد شد که این اتفاق در استان مرکزی هم روی داده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هر شهروند در قبال کرونا باید حساسیت بالا داشته باشد و تنها یک اشتباه و بی‌مسئولیتی شمار زیادی از افراد را آلوده می‌کند و توصیه جدی این است که مردم از خانه خارج نشوند.
 

اجازه نمی‌دهیم غفلت‌ها دردسرساز شوند/ محدودیت ها در صورت لزوم بازمی‌گردند
 
استاندار مرکزی گفت: با وجود اینکه  مردم استان از ابتدای شیوع کرونا در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدی بودند اما به تازگی این مهم کمرنگ شده که باید بازنگری اساسی شود و هرگز اجازه داده نمی‌شود عده‌ای سهل انگار با سلامت استان بازی کرده و دردسرساز شوند.
 
سید«علی آقازاده» افزود: کرونا تمام نشده و اگر مردم نسبت به این بیماری بی‌توجه باشند، امکان افزایش شیوع دوباره آن در استان مرکزی وجود دارد و انتظار است مردم همچنان از حضور در مراکز و تجمع‌های شلوغ بپرهیزند و تمام موارد بهداشتی را رعایت کنند.
 
وی اظهار داشت: طبق آمار رسمی کشور در فروردین و اردیبهشت ماه جاری در بیشتر شهرهای استان مرکزی تا بیش از ۷۰ درصد  و در ساوه، دلیجان و اراک تا ۹۰ درصد دستورالعمل های بهداشتی رعایت می شد اما در خردادماه این مهم به ۲۷ تا ۳۰ درصد رسیده است.
 
استاندار مرکزی گفت: بی‌اعتنایی به رعایت شیوه‌نامه بهداشتی موجب خواهد شد استان درگیر پیک دوم شیوع ویروس کرونا شود بنابراین ضمن تشکر از همراهی مردم از آنان درخواست می‌شود مردم همراهی خود را ادامه دهند تا به ناچار محدودیت‌های قهری اعمال نشود.
 
آقازاده افزود: شهرداری‌های استان موظف هستند که  هفته‌ای ۲ شب تاسیسات شهری را ضدعفونی و بر این مهم فرمانداری ها نظارت داشته باشندو بر اساس مصوبه ستاد کرونا استان مرکزی همه صنوف، پاساژها، کسبه و بازاریان که در فضای مسقف قرار دارند باید فاصله اجتماعی را مانند گذشته رعایت کنندو بسیجی نیاز است که اهمیت و نهادینه شدن فرهنگ مقابله با کرونا همه ‌یر کند.
 
استاندار مرکزی گفت: بر اساس تصمیمات ستاد کرونا در استان مرکزی باید آموزش پروتکل‌های بهداشتی به دست‌فروشان برای جلوگیری از انتقال بیماری در دستور کار مسئولان اجرایی قرار گیرد و  مطب‌ها، ادارات و صنوف باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و سیاست بر تعطیلی این مراکز نیست و باید ابتدا تذکر و سپس برای تعطیلی اقدام شود.
 
آقازاده  اظهار داشت: ۸۰ درصد از مبتلایان بیماری ناشی از ویروس کرونا در این استان تاکنون بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند و تنها ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های منطقه بستری هستند.
 
وی گفت: شرایط شیوع کرونا در کشور در روزهای اخیر نگران کننده است و در برخی استان‌های همجوار استان مرکزی ریسک بیماری بالاست و کمترین بی‌توجهی می‌تواند سطح نسبی ایمنی ایجاد شده علیه کرونا را در استان شکننده کند.
 
استاندار مرکزی گفت: همکاری همه‌جانبه مردم و نهادهای مسوول برگ برنده کنترل شیوع ویروس کرونا در این استان است.
 
آقازاده افزود : استان مرکزی در همسایگی قم واقع شده که یکی از دهلیزهای پرتردد مسافر است،  اما شرایط شیوع ویروس کرونا تا حدودی تثبیت شده و تحت کنترل قرار دارد و این تنها با درک وضعیت کنونی و حساسیت در رعایت بهداشت فردی و جمعی محقق شده است.
 
وی ادامه داد: تلاش‌ تمامی دست‌اندرکاران، پزشکان، پرستاران و تصمیمات به هنگام مدیریت استان در تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، تغییر ساعات کار ادارات و نهادهای دولتی، جلوگیری از تجمعات و همایش‌های غیرضروری و ارائه آموزش‌های لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی نقش مهمی در کنترل ویروس کرونا داشت که باید این مهم در استان تداوم داشته باشد.
 
استاندار مرکزی بیان کرد: تداوم عادی انگاری و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی به بازگشت موج دوم کرونا در این استان دامن می‌زند و در این صورت احتمال اعمال محدودیت‌ها وجود دارد.
 
آقازاده افزود: در صورتی که شرایط استان بحرانی شود ستاد مبارزه با کووید ۱۹ از همه اهرم ها برای ایجاد محدودیت به ‌صورت انقباظی استفاده خواهد کرد.
 
وی اظهار داشت: اگر پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها  مطابق دستورالعمل ابلاغی اجرایی نشود اعمال محدودیت‌های شدید تنها راه خواهد بود و نباید استان با بحران شیوع شدید کرونا مواجه شود.
 
استاندار مرکزی گفت: اعضای ستاد مقابله با کرونا در استان هرگز اجازه نخواهند داد که به‌دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها وضعیت این استان در شرایط قرمز قرار گرفته و دوباره تخت‌های بیمارستانی به شکل حداکثری با بیمار پرشود.
 
آقازاده افزود: اعمال محدودیت‌ها موجب می‌شود که کسب و کارهای مختلف در فشار قرار بگیرند بنابراین نیاز است که مردم، کسبه و ادارات نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی جدی باشند.
 
وی اظهار داشت: در ۱۰ روز اخیر رکورد مبتلایان به کووید ۱۹ در استان زده شده و شمار بیماران از ۵۰ به ۶۸ نفر در روز رسیده است که این رشد آماری خطرناک و نگران کننده است.
 

کرونا دومینویی که خشک و تر را می‌سوزاند
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: ویروس کرونا دومینویی است که همه را با یک چوب می‌زند و خشک و تر را با هم می‌سوزاند بنابراین نمی‌توان با اظمینان گفت با مهار نسبی پیک اول بیماری دوباره این تهدید سایه‌اش را بر سر استان نمی‌کشد.
 
«بهروز اکرمی» افزود:۸۰ درصد صنوف اغذیه فروشی شامل شیرینی‌فروشی‌ها و ساندویجی‌ها به هیچ عنوان پایبند به بهداشت فردی و استفاده از  ماسک نیستند که باید از سوی مراجع نظارتی و بازرسان کنترل جدی‌تری در این بخش اعمال شود.
 
وی اظهار داشت: صاحبان صنوف برای حفظ سلامتی خود نیز استفاده از ماسک را جدی نمی‌گیرند و با وجود نصب کد رهگیری پشت شیشه صنوف هیچ کدام در رعایت شیوه‌نامه ها جدی نیستند که درک این رفتار دشوار است.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: لازم است گروه‌های گشت با همکاری فرمانداری‌ها نسبت به زدن ماسک به صنوف تذکر دهند و در صورت رعایت نکردن واحدهای صنفی تعطیل شوند.
 
اکرمی افزود: مردم استان مرکزی ضمن حفظ آرامش و خونسردی، با افزایش مسئولیت نسبت به رعایت بهداشت فردی، اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه نسبت به مقابله و پیشگیری از این بیماری اقدام کنند.
 

مردم بدانند خسارت موج دوم کرونا شدید است
 
فرماندار اراک گفت: مردم باید بدانند که خسارت مالی و جانی شیوع مجدد کرونا شدیدتر از موج اول است و اگر همراهی شهروندان اراکی در خارج نشدن غیرضوروی  از منزل رعایت نشود و عادی انگاری تداوم یابد ممکن است ابعاد حادثه آنچنان وسیع شود که دیگر پشیمانی سودی نداشته باشد.
 
دکتر «حسین بختیاری» افزود: همدلی و همراهی مردم اکنون همانند گذشته در لایه‌های اجتماعی جامعه و سطح شهر خیلی کمتر قابل مشاهده است و افراد به یک بی اعتنایی خطرناک رسیده اند.
 
وی اظهار داشت: تجمع‌های پنهان و زیرزمینی بی‌محابا خطرناک است و می‌تواند عواقب سختی برای سلامت گروه‌های سنی مختلف به همراه داشته باشد و درک این رفتار از سوی مردم  مشکل است.
 
فرماندار اراک گفت: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید با جدیت در شهر دنبال شود چرا که در غیر این صورت و با توجه به ترددهای فراوان و ازدحام جمعیت زنجیره انتقال کرونا نه تنها قطع نمی‌شود بلکه به دلیل جمعیت بالا به سرعت میان افراد جابجا می‌شود و آمار مبتلایان افزایش می‌یابد.
 
بختیاری افزود: همچنین دید و بازدیدها و مهمانی‌های خانوادگی نیز از سرگرفته شده و برخی از مردم معتقدند که کرونا تمام شده و به شیوه قبل از کرونا به دید و بازدید و تفریح مشغول هستند.
 
وی اظهار داشت: تجمع افراد به خصوص نوجوانان و جوانان در کافه‌ها، قهوه خانه‌ها، بوستان ها و مراکز تفریحی به صورت گسترده نیز این روزها به چشم می‌خورد که در این اماکن نیز باید محدودیت اعمال شود.
 
فرماندار اراک گفت:دستگاه‌های اجرایی این شهرستان برای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا مکلف به گندزدایی و ضدعفونی روزانه در یک تا ۲ نوبت هستند و  شهرداری اراک  نیز  در نوبت‌های مکرر وسایل نقلیه ناوگان عمومی شهری، سرویس‌های بهداشتی عمومی را ضدعفونی کرده هرآنچه که به خدمات عمومی شهری بازمی‌گردد از دایره نظارت و گندزدایی به دور نمانده است.
 
کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.
 
بر اساس اعلام سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۰۰ هزار و ۲۶۲ نفر تا ۳۰  خرداد ۹۹ در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۳۹۲  نفر رسیده است.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   خبرگزاری ایرنا   ،تاریخ انتشار:  31 خرداد 1399،کدخبر: 83822064 ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین