پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۹۶۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
در حالی که تا ۱۵ شهریور که روز آغاز سال تحصیلی جدید است چیزی نمانده، زمزمه‌های تداوم آموزش مجازی به گوش می‌رسد.
شعار سال: اگرچه در شرایط شیوع کرونا بعید به نظر می‌رسد که در بسیاری از استان‌ها امکان آموزش حضوری فراهم شود با این حال این دغدغه وجود دارد که سطح تحصیلی دانش‌آموزان به ویژه در برخی درس‌ها دچار ضعف شده است.
ما در این باره با تعدادی از والدین همکلام و نظر آن‌ها را درباره وضعیت تحصیلی فرزندانشان با آموزش‌های مجازی جویا شدیم. پاسخ‌های دریافتی به‌خصوص برای مقطع هفتم به بعد، همه از افت تحصیلی حکایت دارد. خانواده‌ها اگرچه در شرایط کرونا چاره‌ای جز آموزش مجازی پیش روی فرزندان خود نمی‌بینند، اما نسبت به افت کیفیت تحصیلی آن‌ها به ویژه در برخی درس‌ها از جمله ریاضی و دروس مرتبط با آن اظهار نگرانی می‌کنند.

حضوری مشکل بود، مجازی که جای خود دارد
یک مادر می‌گوید: فرزند من کلاس نهم است و زمانی هم که حضوری بود در درس‌هایی مثل ریاضی و زبان مشکل داشت، حالا که غیرحضوری است و نظارت مستقیم معلم را ندارد، قطعا افت بیشتر شده است.

معلم خصوصی‌های گران
در کنار این اتفاقات، اما بازار معلم‌های خصوصی این روز‌ها که در آستانه آغاز سال جدید هستیم حسابی سکه شده است. پدر یکی از والدین که فرزندش دانش‌آموز کلاس چهارم ابتدایی است، می‌گوید: با یک معلم خصوصی برای درس ریاضی فرزندم صحبت کردم، او تقاضای ساعتی ۲۰۰ هزار تومان را مطرح کرد. یکی دیگر از مادران هم در صحبت‌هایش به معلم خصوصی اشاره و بیان می‌کند: با قیمت‌هایی که معلم‌های خصوصی دارند، در توانم نیست و باید با همین آموزش‌های مجازی بسازیم.

دغدغه وزیر سابق
در این باره بطحایی وزیرسابق آموزش و پرورش هم با این خانواده‌ها هم‌نظر است. او می‌گوید: «درست است که نیامدن دانش‌آموزان به مدرسه و پیگیری آموزش‌ها به‌شکل مجازی سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند، اما در سوی مقابل هم قطع ارتباط طولانی‌مدت دانش‌آموزان با مدرسه و فضای حضوری در کلاس درس لطمات بسیاری را به آن‌ها وارد می‌کند.» او نظرش این است که در صورت امکان بهداشتی باید حضور دانش‌آموزان را در مدارس به صورت ترکیبی مهیا کرد: «می‌توان برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه آن‌ها را به چند گروه تقسیم کرد و حتی آن‌ها به‌جای ۵ یا ۶ ساعت، روزانه دو یا سه ساعت به مدرسه بیایند و بعضی از درس‌ها به‌صورت حضوری ارائه شود و برخی دروس کاملاً مجازی تدریس شود؛ حتی می‌توان دانش‌آموز را هفته‌ای دو یا سه ساعت به مدرسه بیاوریم تا محیط مدرسه را حس کند و رابطه‌اش با مدرسه قطع نشود.»

قبول نداریم
با وجود نگرانی بسیاری از خانواده‌ها برای این موضوع، اما ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش قبول ندارد که آموزش‌های مجازی باعث افت کیفیت تحصیلی شده است. او در پاسخ به این‌که آیا آموزش مجازی موجب افت درسی دانش‌آموزان شده است؟ می‌گوید: خیر، خوشبختانه دوره قبل آموزش مجازی که در واقع اولین دوره آموزش آنلاین در آموزش و پرورش بوده است، توسط معلمان به خوبی مدیریت شد. معلمان ما با مسئولیت‌پذیری مضاعفی تلاش کردند، بسیاری از کاستی‌هایی را که وجود داشته، جبران کنند. همین امر سبب شد که دانش‌آموزان آسیب آن‌چنانی نبینند، بعضا برخی از معلمان تا نیمه‌های شب وقت می‌گذاشتند، آموزش را ادامه می‌دادند و پاسخ‌گوی سوالات دانش‌آموزان بودند.

آیا معلم‌ها قواعد آموزش‌های مجازی را می‌دانند؟
بی شک معلمان در پازل آموزش‌های مجازی نقش انکارناشدنی دارند. اما این پرسش اساسی هم مطرح است که آن‌ها چه میزان با قواعد آموزش‌های مجازی آشنا هستند؟
در این باره به سراغ یک معلم رفتیم و حرف‌های جالب او را شنیدیم: «سنجابی، دبیر ریاضی که بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در مدارس رباط‌کریم را دارد، درباره آموزش‌های مجازی و نقش معلمان گفته است: «هیچ برنامه، بخشنامه، دستورالعمل و... در ماه‌های گذشته از سوی وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل و مناطق طراحی و صادر نشده که معلمان باید آموزش روش‌های تدریس مجازی را دنبال کنند. حتی نکردند یک برنامه چندساعته در تلویزیون بسازند که به معلمان استفاده از نرم‌افزار‌های مختلف و ساده‌ای را که بتوانند با آن ویدئوی آموزشی کوتاه ساده بسازند، آموزش دهد.
شش‌ماه فرصت خیلی زود از دست رفت و مطمئن باشید که برای سال تحصیلی پیش‌رو آموزش و پرورش غافلگیر خواهد شد. پارسال اگر توانستند به‌نحوی کتاب‌ها را تمام کنند و امتحان بگیرند، برای آن بود که بخش زیادی از درس‌ها تا اسفند آموزش داده شده بود، اما امسال چطور؟»

خدمات شبکه شاد ۳ برابر شد
اگرچه وزیر آموزش و پرورش دیروز یک‌شنبه از افزایش سه برابری خدمات و امکانات شبکه شاد خبر داد، اما دغدغه افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان بسیار جدی‌تر از آن است که مسئولان آموزش و پرورش بخواهند آن را انکار کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر: ۷۰۴۳۷۷، www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین