پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
بانوی مدال‌آور پارالمپیک ریو با بیان اینکه تمام زندگی‌ام را برای کسب مدال طلای ریو گذاشتم، گفت: هدف من اهتزاز پرچم کشورم در جهان است و در این میان فرقی بین المپیک و پارالمپیک نمی‌بینم.

شعار سال: دو طلای پارالمپیک ریو 2016، دو طلای رقابت‌های پارآسیایی اینچوئن در 2014 و یک برنز در مسابقات پارالمپیک لندن در 2012 تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های ساره جوانمردی بانوی قهرمان تیراندازی ایران است که سبب شد عنوان قهرمان آسیا نیز به وی داده شود.

ساره جوانمردی متولد آذر 63 در شیراز است، از 15 سال پیش ورزش را شروع کرده و 9 سال به صورت حرفه‌ای به تیراندازی می‌پردازد. پس از عضویت در تیم ملی جوانمردی موفق به کسب نشان نقره مسابقات جهانی اسپانیا در سال 2009 شد.

پس از آن با کسب نشان طلای انفرادی و نشان برنز تیمی از مسابقات جهانی ترکیه در سال 2010 و نشان نقره از مسابقات پارآسیایی گوانگجو در همان سال بر افتخارات ورزشی خود افزود تا این موفقیت‌ها در مسابقات ریو به اوج خود رسید. موفقیت‌های این بانوی شیرازی سبب شد که گفت‌وگویی با وی داشته باشیم.

*موفقیت در ریو را حاصل چه می‌دانید و برنامه‌تان برای آینده چیست؟

جوانمردی: من برای موفقیت در پارالمپیک ریو 4 سال تلاش کردم، در واقع هدفم از ابتدایی که در مسابقات لندن شرکت کردم کسب مدال طلای پارالمپیک ریو بود و می‌توانم اینطور بگویم که در این مدت تمام زندگی‌ام را برای کسب مدال طلای ریو گذاشتم که به یاری خدا و دعای مردم موفق شدم آن را کسب کنم.

هنوز تقویم ورزشی اعلام نشده است و در 2 یا 3 ماه آینده برنامه‌های جهانی ورزش مشخص می‌شود بنابراین فعلا قصد دارم که استراحت کنم و به درسم و دیگر برنامه‌هایی که داشتم و به خاطر ورزش به تعویق افتاده رسیدگی کنم.

*درباره اردوهای آمادگی ریو نیز توضیح دهید و آیا این زمان برای تمرین کافی بود؟

جوانمردی: اردوهای پارالمپیک ریو از فروردین 94 شروع شد و تا 8 شهریور 95 ادامه داشت. از فروردین تا اسفند 94 هر ماه 7 روز در اردو بودیم و در 6 ماه ابتدایی امسال نیز هر ماه 15 روز در اردو به سر می‌بردیم. از نظر زمان و کیفیت اردوهای ریو بهتر از دیگر مسابقات بود و شرکت در مسابقات مختلف نیز زمینه برای آمادگی اعضای تیم را بیشتر می‌کرد.

*در بازی‌های اینچوئن و ریو رکوردهای خوبی را ثبت کردید آیا این شرایط برای شما وجود دارد که در تیم ملی ورزشکاران سالم نیز شرکت کنید؟ آیا این رکوردها می‌تواند در این بخش هم مدال‌آور باشد؟

جوانمردی: رکوردهای من در تیراندازی معلولان با تیراندازان سالم برابری می‌کند و امکان این وجود دارد که علاوه بر پارالمپیک در المپیک نیز تیراندازی کنم اما این مسئله مستلزم وقت زیادی است و علاوه بر آن هدف من اهتزاز پرچم کشورم در جهان است و در این میان فرقی بین المپیک و پارالمپیک نمی‌بینم.

سه ماه قبل از پارالمپیک با مکاتباتی که با فدراسیون تیراندازی داشتم امکانات لازم برای تمرین را در ورزشگاه آزادی در اختیارم گذاشتند و بخشی از موفقیتم مدیون کمک‌های مسئولان فدراسیون است اما به صورت جدی به المپیک فکر نمی‌کنم البته شاید برای مسابقات لیگ و آزاد در بخش ورزشکاران سالم شرکت کنم اما برای المپیک فعلا چنین قصدی ندارم.

*تا جایی که اطلاع دارم چند سالی است که بازی‌های لیگ تیراندازی معلولان برگزار نمی‌شود، آیا امسال این مسابقات برگزار می‌شود و این امر چه تاثیری در آمادگی بازیکنان برای مسابقات جهانی دارد؟

جوانمردی: در گذشته لیگ تیراندازی معلولان وجود داشت که در سه مرحله برگزار می‌شد اما متاسفانه چند سال مسابقات لیگ منتفی شده و به صورت آزاد برگزار می‌شود. مسابقات لیگ سطح ورزشکاران را ارتقا می‌دهد اما در تیراندازی معلولان حتی مسابقات قهرمانی کشور هم نداریم.

درآمدزا نبودن لیگ تیراندازی معلولان یکی از عواملی است که برگزاری لیگ را به طور مداوم با مشکل مواجه کرده است اما امسال قول دادند که مسابقات لیگ را برگزار کنند. در لیگ ما فقط هیئت‌ها شرکت می‌کنند و رکوردهای ثبت شده در لیگ ارنج تیم ملی را مشخص می‌کند.

*چرا لیگ تیراندازی معلولان درآمدزا نیست؟

جوانمردی: مهم‌ترین دلیلش این است که در بخش جانبازان و معلولان اسپانسر وجود ندارد و من در 9 سالی که به صورت حرفه‌ای تیراندازی کار می‌کنم اسپانسری در این ورزش ندیدم. اسپانسرها آنقدر به دنبال رشته‌های دیگر هستند که ورزش جانبازان و معلولان را نمی‌بینند در صورتی که معلولان و جانبازان در عرصه‌های مختلف ورزشی بسیار موفق‌تر از ورزشکاران سالم بودند.

امیدوارم با مدال‌هایی که در ریو کسب کردم انگیزه‌ای برای حامیان مالی ورزش باشم تا سرمایه خود را در این بخش هزینه کنند. حامیان مالی نباید انتظار داشته باشند که ورزشکاران به سوی آنها دست دراز کنند بلکه خود باید برای کمک پیش قدم شوند.

*در زمینه امکانات برای تمرین در ورزش تیراندازی چه مشکلات و کمبودهایی در استان فارس وجود دارد؟

جوانمردی: متاسفانه تنها سالن استاندارد و خط‌های مجهز تیراندازی در تهران است و در اغلب استان‌ها از جمله استان فارس سالن استاندارد وجود ندارد. با این حال استان فارس در بخش بادی سالنی دارد که با وجود استاندارد نبودن اما می‌توان در آن تمرین کرد و اعضای هیئت در همین سالن تمرین می‌کنند.اما در بخش 50 متر و 25 متر هیچ یک از استان‌ها تا جایی که من اطلاع دارم سالن تمرین ندارند و برای تمرین باید ورزشکاران به تهران بیایند و این رفت‌وآمد برای ورزشکاران معلول مشکل است. چندی پیش شهرداری شیراز قول داده که سالنی استاندارد و به روز در شیراز احداث شود.

امیدوارم این اتفاق خوبی که توسط شهرداری شیراز وعده شده به زودی محقق شود تا مشکلات ورزشکاران معلول و جانباز نیز برطرف شود و شاهد موفقیت‌های بیشتری در زمینه تیراندازی در استان فارس باشیم.

*به عنوان سوال آخر، یکی از افتخارات بانوان ایرانی در عرصه‌های ورزش حضور با حجاب است، اگر زمانی به شما اجازه ندهند با حجاب در مسابقات شرکت کنید، عکس‌العمل شما چیست.

جوانمردی: حضور با حجاب ورزشکاران زن در مسابقات بین‌المللی افتخاری است که قبل از مدال‌آوری باید به آن توجه کرد. بانوان ایرانی در عرصه‌های ورزشی تلاش می‌کنند که بگویند حجاب از ورزش جدا نیست به طور مثال حضور تیم فوتبال بانوان را با حجاب برای شرکت در مسابقه منع کردند اما بچه‌ها مقاومت کردند و در نهایت پوششی را انتخاب کردند که هم فدراسیون پذیرفت و هم خدشه‌ای به حجابشان وارد نشد. من هم به طور قطع اعتقاداتم را به ورزش ترجیح می‌دهم

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 1 مهر 1395، کد مطلب: 1192350:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین