پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
ماه مهر آغاز شده و همیشه اول مهر برای بسیاری از ما یادآور نخستین روز مدرسه بوده است. اما هفته آخر شهریور و امروز پنجشنبه که باد بوی پاییز را با خود آورده، گالری‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای خود را دوباره از سر گرفته و فصل جدید دنیای هنر را که همگام با فصل حرفه‌ای در فضای تجسمی کشور و دنیا است آغاز کرده‌اند.
شعارسال:در این گزارش نگاهی به تعدادی از نمایشگاه‌های هنری پایتخت در هفته گذشته خواهیم انداخت. نمایشگاه‌هایی که از جنگ و خانه می‌گویند و از پایتخت هزار چهره و آن سوی رود گنگ.

* امید «پس از جنگ» در یادمان تلخ پس از آن در گالری 6

مردم ایران با یادآوری دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، هم روزهای پر از درد و رنج و روزهای پر از امید و اتحاد را به خاطر می‌آورند. دست به دست هم دادند تا توانستند دشمن را از خاک ایران بیرون کنند. اما جنگ با پایان نظامی‌اش به انتها نمی‌رسد بلکه زندگی‌های بسیاری را بعد از خود نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد بویژه بسیاری از مرزنشینان. پس از جنگ بارها شنیدیم که کودکی، مادری یا پدری قسمتی از بدن خود را روی مین‌های مخفی زیر خاک از دست دادند یا حتی به شهادت رسیدند. جنگ قربانیان زیادی می‌گیرد و شاید بسیاری از این قربانیان از یاد تاریخ نیز بروند، اما هنری چون عکاسی توانست جنگ را مستند کند. «گالری 6» که فعالیت حرفه‌ای خود را در قالب برپایی نمایشگاه‌های عکاسی پیش می‌برد، میزبان نمایشگاهی با عنوان «پس از جنگ» با عکس‌هایی از مهدی منعم است. در این نمایشگاه 30 فریم عکس به زندگی و افرادی می‌پردازد که قربانی مین‌های جنگی و مواد شیمیایی استفاده شده در جنگ هستند. این عکس‌ها تلاش و امید این افراد و مبارزه آنها برای زندگی را در دل خود ثبت کرده است. به گفته منعم یکی از اتفاق‌های نادری که چندان به آن پرداخته نشده بمباران شیمیایی روستای «زرده» همزمان با عملیات مرصاد است که بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ، انجام شد.

* ایرانشهر میزبان «این خانه»

نمایشگاه گروهی «این خانه» با کیوریتوری بهنام کامرانی این روزها در گالری ایرانشهر برپا است. در این نمایشگاه هنرمندان نگاه و برداشت شخصی خود را از موضوع خانه به نمایش گذاشته‌اند. خانه‌ای که می‌تواند محل آرامش، رؤیا یا حتی ترس و دعوا باشد. خانه بزرگ‌ترین قدرت‌های ترکیب‌کننده اندیشه، خاطره و رؤیای آدمی است. گذشته و حال و آینده در دینامیسمی پویا در اندیشه خانه حضور دارند. به گفته کامرانی آثار به نمایش درآمده جنبه‌های مختلفی از سکونتگاه را نشان می‌دهند جنبه‌هایی که با رسانه‌های مختلف، محملی هستند برای دیدار و اندیشه در موضوع خانه. در این نمایشگاه آثاری از امین آقایی، علیرضا چلیپا، مهدی حسینی، واحد خاکدان، کامبیز صبری و غیره در معرض دید قرار گرفته است.

* حاشیه در برابر متن در «شیرین 2»

گالری شیرین 2 میزبان نمایشگاه «حاشیه در برابر متن» آثار آینه کاری از مهدیه پازکی است. در بخشی از این آثار پازکی با نگاه طنز، با استفاده از مدیوم آینه کاری، به مسائل زنان اشاره کرده، وی روی آینه‌ها کفش‌های پاشنه بلندی را در ترکیب کلی از آینه کاری‌هایی که به لباس زنان اشاره دارد، به تصویر کشیده. و در بخشی دیگر نیز با اقتباس از مقرنس‌های موجود در معماری و مساجد ایرانی، حجم‌های طلایی را با آینه در کنج دیوارهای گالری قرار داده است.

* «ته مانده طهران» در فضای آبستره

«ته مانده طهران» عنوان نمایشگاه نقاشی‌های میکس مدیا (ترکیب مواد) ساره حق شناس است که در گالری شیرین 2 به نمایش درآمده، وی در این آثار انتزاعی بخشی از محله‌های تهران را به تصویر درآورده است. وی در مورد آثارش می‌گوید که از دوران کودکی زمانی که همراه با پدر و مادرم به خیابان‌های تهران می‌رفتم رنگ‌ها برایم نخستین نشانه‌ها از هر محله یا مکانی بودند و من تهران را با رنگ‌ها می‌شناختم. به گفته هنرمند «بسیاری از افرادی که به نمایشگاه من آمدند به نوعی به القای یک خشونت در فرم و محتوا اعتقاد داشتند و این برای خودم جالب بود چرا که من دوست داشتم با تکنیک بتوانم احساسم را به نمایش بگذارم و شاید عصبانی بودم و خشونت را نشان داده‌ام. البته مخاطب بیشتر از اینکه احساس خشونت نسبت به آثار داشته باشد، احساس کهکشان راه شیری را دارد که هر بخشش روی بوم نقاشی شده است.»

* «عدن پنهان» گمشده تلخ در گالری تم

عکس‌های «عدن پنهان» سارا رشیدی در گالری تِم به نمایش گذاشته شده که به زندگی مردمان بنارس یا واراناسی، شهری بر کرانه چپ رود گنگ در جنوب شرقی ایالت اوتار پرادش هند می‌پردازد. شهری از مراکز دینی آیینی هندوان. رشیدی گفته که با دیدن این شهر، امنیت گمشده کودکی خود را دوباره بازیافته، برای همین مناظری از زیر پوست این شهر را ثبت کرده است. اما متأسفانه با دیدن عکس‌ها که بیشتر درد و فقر مردم را به تصویر کشیده، بیننده هیچ آرامش کودکی را که بخواهد گم شود درک نمی‌کند و بیشتر برای این نوع زندگی دل می‌سوزاند و ناراحت می‌شود. عکس‌های رشیدی حالتی مستند از شرایط پست زندگی در هند را به تصویر کشیده‌اند.

* 6 افتتاحیه در نخستین جمعه فصل خزان

نگارخانه والی، فردا میزبان هنرمندی از خطه اصفهان می‌شود که می‌گوید به کشف‌هایی تازه از قابلیت‌های خط نستعلیق دست یافته است؛ احمد تک که نخستین نمایشگاه انفرادی اش را برپا کرده است می‌گوید خط را در پنج مجسمه و هشت تابلو به گونه ای بازتاب داده که هم اصالتش را حفظ کرده و هم آثار بدیعی پدید آمده که تا به حال مشابه آن دیده نشده است؛ «خط سوم» عنوان این نمایشگاه است که می‌کوشد خوشنویسی را با فضا‌ها، تصاویر عینی و نماد‌ها ترکیب کند. جالب اینجاست بوم‌های این نمایشگاه دست ساز خود هنرمند است.

ایمان افسریان متفاوت‌تر از همیشه فردا به گالری اثر می‌آید تا بعد از سه سال مخاطبان را به کشف و شهودی تازه دعوت کند. افسریان لوکیشن نقاشی‌هایش را از خانه‌ها و محیط‌های درونی به بیرون و محیط‌های شهری کشانده است و این بار در تاریکی شب، بیننده را با اوهام، سکوت و رمز و رازهای آن مواجهه می‌کند؛ سوژه‌های او البته همچنان گرامیداشت اشیاء و ابنیه کهنسال است که از شکوه دیروزی شان فاصله گرفته‌اند و گویی به تنهایی دچارند. اما گالری ایوان عصر فردا، میزبان هنرمندی است بازمانده از نسل طلایی نقاشی پشت شیشه که اکنون در 87 سالگی، 6 دهه از خلاقیت‌های هنری‌اش را به تماشا می‌گذارد؛ بانو مهین عظیما که یادآور ظرافت و سنت‌های گرانسنگ هنر ایران است در روزگاری که بیم فراموش شدن‌شان می‌رود، این مراسم با رونمایی کتاب زندگینامه و مجموعه آثار این بانوی هنرمند، با مقدمه ای از زنده یاد پرویز کلانتری همراه خواهد بود؛ مهین عظیما همیشه کوشیده نقاشی پشت شیشه را با سبکی مدرن دوباره زنده کند.پیش از این آثار او در دانشگاه هاروارد، فرانسه، بلژیک، یوگسلاوی... با اقبال بسیار روبه‌رو شده بود. سهیلا تمجیدی با نقاشی‌هایی که انسان در قابی لبریز از رنگ‌های سرد و گرم احاطه شده به نگارخانه مژده می‌آید، نقاشی‌های او تنه به کاشیکاری‌های اسلامی می‌زند و در آثارش به موازات فیگورها، جریان پرشوری از رنگ و خط، تلاطمی از انرژی انتزاع هم در جریان است.« زن در آینه خیال» عنوان این نمایشگاه است که به واسطه نوع روایت نقاشانه‌اش به سوررئال می‌گراید. نگارخانه محسن از جمعه دوم به مدت یک هفته میزبان ششمین دوره هنر دیجیتال تهران خواهد بود. این دوره با حضور 30 هنرمند ایرانی و نیز هنرمندانی از کشورهای آلمان، برزیل، اتریش، لهستان و ژاپن برگزار می‌شود. ایجاد فضایی تخصصی و مستقل برای علاقه مندان و جستجوگران هنر دیجیتال و برخورداری از فرصت تعامل و تبادل دانش با هنرمندان، استادان و نمایندگان جشنواره‌های بین‌المللی از اهداف مهم ششمین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران اعلام شده است. در این نمایشگاه علاوه بر نمایش آثار هنرمندان، اجراهای صوتی و تصویری، برپایی جلسات سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی مختلفی نیز در حوزه هنر دیجیتال برای علاقه مندان برگزار می شود. در این کارگاه ها، استادانی از ایران، آلمان و اتریش به تدریس نرم افزارهای تخصصی و کاربرد آن در هنر دیجیتال و خلق آثار هنری در قالب رسانه‌های نو، تولید صدا و تصویر، واقعیت مجازی و تصاویر متحرک می‌پردازند. حسین هادی‌پور بروجنی با نقاشی‌های هایپررئال‌هایش به گالری شکوه می‌آید. او بافت طبیعی نطنز و نیز استان چهار محال و بختیاری را با تکنیکی بازتاب داده که ممکن است مخاطب آنها را با عکس اشتباه بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 22، تاریخ انتشار: پنجشنبه 1 مهر 1395، شماره : 6317 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین