پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
مجلس شورای ملی ایران در میدان بهارستان؛ نخستین مجلس خاورمیانه است که در چهاردهم مهر ۱۲۸۵ شمسی در قلب پایتخت کار خود را شروع کرد.
شعار سال: مجلس شورای ملی در میدان بهارستان نه تنها نخستین مجلس ایران که نخستین مجلس خاورمیانه است. نخستین‌های هر شهر می‌تواند مدرسه یا داروخانه یا نخستین کتابخانه نباشد؛ می‌تواندمجلس یا پارلمانی باشد که نه فقط اولین در تهران و ایران که نخستین پارلمان آسیایی باشد. مجلسی که در چهاردهمین روز مهر ۱۲۸۵ شمسی در قلب پایتخت کار خود را شروع کرد.

پارلمانی که ۱۱۴ سال پیش در جریان جنبشی فراگیر که در قلب منطقه ۱۲ یعنی از داخل بازار آغاز شد و به میدان بهارستان و ساختمان مجلس ختم شد. حالا درست در مرکز میدان بهارستان نخستین مجلس ایران روی ساختمانی باقی مانده است که قدمتش خیلی بیشتر از روز ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ شمسی است که مظفرالدین‌شاه پای فرمان مشروطه را زیر یکی از چنار‌های بلند مرتبه کاخ صاحبقرانیه امضا کرد بود. درست دو ماه بعد نخستین جلسه مجلس شورای ملی ابتدا در مدرسه نظام و چند روز بعد در کاخ سپهسالار در میدان بهارستان کار خود را آغاز کرد. مجلسی که نخستین مجلس آسیا بود. مجلسی که در ۱۱۴ سالگی همچنان در میدان بهارستان تهران جایی که نخستین جلسات مجلس برگزار شد برگزار می‌شود.

مجلس شورای ملی از اعتراض مردم در سال‌های ۱۲۸۴ و ۱۲۸۵ و امضای فرمان تشکیل مجلس توسط مظفرالدین‌شاه قاجار شکل گرفت تا تاریخ پر فراز و نشیب تاریخ معاصر زیر سقفش رقم بخورد. در همین مجلس بود که نخستین قانون اساسی و بعد از آن متمم آن تصویب شد و دولت‌های زیادی رای اعتماد خودشان را گرفتند. نخستین کودتای رسمی ایران برعلیه مجلس قانونگذاری توسط محمدعلی‌شاه در مقابل همین مجلس با شلیک توپ‌های شرانبل روسی شکل گرفت و زیر دیوار عدل مظفر تهران فتح شد. در همین مجلس ایران اعلام بی‌طرفی در دو جنگ جهانی کرد و همین جا بود که با انقراض سلسله قاجار پهلوی جایگزین شد و در همین مجلس جمهوری اسلامی به جای سلطنت پادشاهی نشست. اما در کنار این اتفاقات تاریخی ساختمان مجلس هم نخستین پارلمان ایران تاریخ پر افت و خیزی را پشت سرگذاشته است.

۳۸ سال قبل از انقلاب مشروطیت، میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی که بعد‌ها صدراعظم ناصرالدین شاه شد بخشی از زمین‌ها و باغ محمد حسن خان سردار ایروانی معروف به باغ سردار را که متعلق به ورثه پاشاخان امین‌الملک بود، خرید. این زمینی یکی از باغ‌های بزرگ بهارستان بود.

سپهسالار بخشی از باغ را تبدیل به عمارتی اعیانی کرد و بخش دیگر را به ساخت مسجد و مدرسه علمیه‌ای مدرن اختصاص داد. مجموعه زمین‌هایی که سپهسالار برای ساخت مجموعهٔ عمارت مورد نظر خویش در نظر گرفته بود وسعتی در حدود ۵۳ هزار مترمربع یعنی پیش از ۵ هکتار را شامل می‌شد. سپهسالار برای طراحی و ساخت این عمارت و دیگر عمارت‌های باغ بهارستان از مهمترین مهندسان و معماران آن زمان به‌ویژه میرزا مهدی‌خان ممتحن‌الدوله شقاقی کمک‌گرفت. سردرش را هم مسیو بواتال بلژیکی که برای کشیدن خط راه‌آهن آمده بود ساخت. عمارت اعیانی سپهسالار که در جهت شرقی ـ غربی، در امتداد سردر، ساخته شد به سپهسالار هم وفا نکرد. او چند سال بعد از عزلش در مشهد درگذشت و، چون فرزندی نداشت این عمارت توسط شاه ضبط شد. او که بعد از عزل سپهسالار دست به تغییراتی در اداره کشور زد و هفت وزیر را به اضافه مجلس مشورت‌خانه ترتیب داد. این مجلس مشورت‌خانه در خانه سپهسالار برگزار می‌شد. بخش دیگری از این خانه هم در دست قمرالسلطنه همسر سپهسالار و عمه بزرگ ناصرالدین‌شاه باقی ماند و در آن مجلس تعزیه برگزار کرد. شاه بخشی از این خانه را نیز به عنوان هدیه به غلامحسین خان ملیجک یا همان عزیزالسلطنه داد که با اخترالدوله دخترش ازدواج کرده بود. این ازدواج البته بعد از ترور ناصرالدین‌شاه به جدایی منتهی شد. اما ملیجک در عمارت عزیزیه باقی ماند تا ماجرای مشروطه راه افتاد و نخستین انتخابات برگزار و نمایندگان مجلس اول انتخاب شدند.

نخستین جلسه مجلس شورای ملی که می‌توان آن را مجلس قانون اساسی هم دانست در کاخ گلستان برگزار شد. بعد قرار شد تا مدرسه نظام محلی برای برگزاری جلسات مجلس باشد. اما به درخواست مرتضی قلی‌خان هدایت نخستین رییس مجلس قرار شد تا جلسات مجلس در عمارت اعیانی سپهسالار برگزار شود.

از ۱۸ مهر ۱۲۸۵ تا سال ۵۸ یعنی نخستین دوره مجلس شورای اسلامی عمارت سپهسالار شاهد افتتاح و برگزاری ۲۴ دوره مجلس شورای ملی بود. این ساختمان در ابتدا صندلی نداشت و نمایندگان روی زمین می‌نشستند. کمتر دو سال از تشکیل مجلس مشروطه محمدعلی شاه با به توپ بستن مجلس بخشی از این ساختمان را تخریب کرد. ساختمان، اما بلافاصله بازسازی شد. اما چند سال بعد با معماری جعفرخان معمار باشیازسازی شد. در سال ۱۳۰۸ ساختمان مجلس آتش گرفت و لئون، معمار فرانسوی و دستیارش بوریس مجسمه ساز، آن قسمت را به سبک نئوکلاسیک پارلمان فرانسه بازسازی کردند. سه سال بعد نمای ستون دار ورودی به سرتاسر نمای جنوبی تعمیم داده شد. درسال ۱۳۱۵ استاد حسین طاهرزاده نمای شمالی ساختمان را از روی ستون‌های آپادانای تخت جمشید ساخت. بخش‌های داخلی را هم به دست حسین لرزاده سپردند تا بسازد.

عمارت مجلس در سال‌های بعد از انقلاب بار دیگر آتش گرفت. این ساختمان در سال ۸۶ بعد از چندین سال افت و خیز به عنوان موزه مجلس مورد استفاده قرار گرفت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شهر، تاریخ انتشار: 2 مهر ۱۳۹۹، کد خبر: 4716 ، shahr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین