پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
بره های نسل اولی که با اصلاح ژنی متولد شدند حامل ژن چندقلوزا بودند، سپس این نسل اول تلاقی داده شدند و زایمان کردند و تولد بره های آنها در یک دوره زایمانی به رشد 210 درصد رسید درحالیکه در زایمان معمولی در گوسفند کردی درصد تولد بره ها در یک دوره زایمانی 70 درصد است.
شعارسال: حسین نامدار پور، عشایرزاده فاروجی که 29 سال است زندگیش با دامپروری گره خورده است، طی این سال ها هیچ وقت گوسفند داری معمولی و رایج عشایران و روستاییان را یک فعالیت اقتصادی پربازده و ثروت ساز ندید، او با تحصیل در رشته امور دامی به این باور رسید که گوسفند داری معمولی و رایج در کشور باید با اصلاح ژنی به یک صنعت ثروت ساز و پربازده تبدیل شود.

او پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد امور دامی، برای رسیدن به این هدف، کار را با خرید چهار بره اصلاح شده دارنده ژن چندقلو زایی از دانشگاه زنجان شروع کرد تا طرح اصلاح، تولید و تکثیر گوسفندهای چندقلوزا بر پایه نژاد کردی را در روستایی از شهرستان فاروج در کنار خانواده اش انجام دهد.

او اینکار را با امیدواری تمام برای دست یابی به نتیجه آغاز کرد اما غافل از اینکه این طرحی که می تواند در بخش کشاورزی و دامپروری به عنوان یک طرح دانش بنیان همچنین الگوی بسیار مهم در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و تحول صنعت دامپروری در استان و کشور به شمار رود با بی مهری های فراوان ادارات ذی ربط روبرو شود و حاصل کارش توسط دزدان به غارت برود.

این جوان 29 ساله فاروجی که از سال 91 تاکنون با بی پولی و با قوانین دست و پاگیر بانکی برای گرفتن وام دست و پنجه نرم کرده است با چوپانی کردن، توانسته از گله اش دو نسل گوسفند کردی حامل ژن چندقلوزا را تولید کند و همچنان به اجرای این طرح ادامه دهد تا بتواند نتایج این طرح دانش بنیان را برای تحول صنعت دامپروری استان به خواب زدگان نشان دهد.

در این مصاحبه، صحبت های حسین نامدار پور، این جوان فاروجی را می خوانید که برای تحول صنعت دامپروری استان و کشور از کجا شروع کرده و در حال حاضر کجای کار است.

* در چه رشته ای تحصیل کرده اید و در حال حاضر مشغول به انجام چه کاری هستید؟

تحصیلاتم در رشته امور دامی بوده است که تا مقطع کارشناسی ارشد در این رشته تحصیل کرده ام.

در حال حاضر نیز طرح اصلاح، تولید و تکثیر گوسفندهای چندقلوزا بر پایه نژاد کردی را در یک دامداری خانوادگی به همراه پدر و بردارم در یکی از روستاهای شهرستان فاروج انجام می دهم.

* چطور شد که این واحد دامی را راه اندازی کردید؟

خانواده ام زندگی عشایری داشتند و به دامداری مشغول بودند و بنده نیز با زندگی در چنین محیطی و با مشکلات دامداری به طور کامل آشنا بودم و می دانستم که این گوسفند داری معمولی هیچ بازدهی اقتصادی ندارد، وقتی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه زنجان مشغول به تحصیل بودم، این دانشگاه از نیوزیلند قوچ اصلاح شده حامل ژن چندقلوزا را خریداری کرد و به دانشگاه آورد و اثر تلاقی این قوچ نیوزیلندی بر گوسفند افشاری را دیدم و با این نتیجه به دست آمده، برایم قابل پیش بینی بود که این نتیجه در آینده یک انقلاب صنعتی در دامداری را بوجود می آورد.

بنابراین طی دو سال تحصیلم در این دانشگاه به طور مرتب پیگیر بودم تا دانشگاه را مجاب کنم که گوسفندهای حامل ژن را به بنده بدهند و آنها را برای تکثیر به فاروج بیاورم، بالاخره دانشگاه چهار راس گوسفند بدون شرط حامل ژن را به من فروخت و بنده آنها را با اتوبوس به زادگاهم در فاروج آوردم که البته هزینه های این چهار گوسفند را از پدرم گرفته بودم.

* با این چهار گوسفند چه کردید؟

این چهار گوسفند که بره بودند را در سال 91 از دانشگاه تحویل گرفتم و به فاروج آوردم که سه تا از گوسفندها ماده و یکی از آنها نر بودند.

یکی از این بره ها تلف شد، یکی از آنها فاقد ژن اصلاحی تشخیص داده شد و در نهایت یک بره ماده و بره نر حامل ژن چندقلوزایی تشخیص داده شدند و بنده این سه بره باقی مانده را پروار کردم.

در ادامه نیز یک وام با کارمزد 30 درصد از بانک گرفتم و تعدادی گوسفند کردی معمولی خریداری کردم و این گوسفندهای خریداری شده با گوسفند نر حامل ژن اصلاح شده، جفت گیری کردند و نسلی که از این تلاقی بوجود آمد بر پایه گوسفند کردی و حامل ژن چندقلوزایی بودند، که متاسفانه پس از مدتی تعدادی از آنها طی یک سرقت مسلحانه از دامداری خانوادگیمان دزدیده شدند.

* دزدی چطور رخ داد؟

در آذر ماه سال 92 این دزدی رخ داد.

از 114 راس گوسفندی حامل ژن چندقلوزایی که در دامداری نگه داری می کردیم ، 66 راس آنها طی یک سرقت مسلحانه دزدیده شدند که از این 66 راس دزیده شده یکی از گوسفند ها همان گوسفند ماده ای بود که از دانشگاه خریده بودم که چهار قلو آبستن بود و 15 روز مانده بود که زایمان کند که متاسفانه دزدیده شد اما خوشبختانه قوچ نری را که حامل ژن بود در یک اصطبل جداگانه ای نگهداری می کردم که از دسترس دزدان در امان ماند.

در حال حاضر نیز200 راس گوسفند حامل ژن چندقلوزا در دامداری خانوادگی امان نگهداری می شوند.

* دزدها دستگیر شدند؟

خیر.

* واحد دامداری شما سنتی است یا صنعتی؟

پدرم در سال 75 قصد کرد که یک دامداری صنعتی را با کاربری دامداری گوشتی احداث کند، اما به علت مشکلات مالی نتوانستیم این واحد را با ساختار صنعتی احداث کنیم و در نهایت یک واحد دامداری کاملا سنتی آماده شد و پس از آن نیز خانواده ام برای ادامه تحصیلم در دبیرستان به شهر قوچان مهاجرت کردند و این واحد دامداری به امان خدا رها شد و عده ای در و پیکر آن را به تاراج بردند و این واحد به سرپناه چوپان ها تبدیل شد.

گوسفند کردی چه خصوصیاتی دارد و بازدهی اقتصادی تلاقی این نژاد کردی با نژاد چندقلوزا در چیست؟

گوسفند کردی بومی منطقه خراسان در حالت معمولی یک قلوزا است.

این گوسفندها طی خشکسالی های چند سال اخیر و تغذیه نامناسب ، خیلی ضعیف شده اند و این در حالی است که بر اساس منابع معتبرقدیمی، از گوسفندهای کردی به عنوان نژاد پیش دست یاد می شده است که این گوسفندها شیر فراوان داشتند و بره های این نژاد دارای بیشترین وزن بودند.

در همین راستا، مرکز تحقیقاتی اصلاح نژاد شیروان وابسته به جهاد کشاورزی برای نزدیک شدن این گوسفند کردی به قابلیت های گذشته اش، اقدامات اصلاحی مختلفی را انجام داده است که تاکنون نتوانسته به نتیجه مورد نظر برسد.

در عین حال، بنده با اصلاح ژنی که در قالب این طرح دارم دنبال می کنم، می خواهم گوسفند کردی را به این بازدهی برسانم که تولید نسل، شیردهی و پشم دهی بره های جدید کردی حامل ژن چندقلوزا، افزایش پیدا کند.

خاطر نشان می کنم که کیفیت پشم این نسل جدید بالاترین کیفیت پشمی را خواهد داشت که برای تولید منسوجات گران قیمت کاربرد دارد.

* در تلاقی انجام شده بین گوسفندکردی معمولی با گوسفند حامل ژن چندقلوزا به چه نتیجه ای رسیدید؟

بره های نسل اولی که در این دامداری متولد شدند حامل ژن چندقلوزا بودند.

سپس این نسل اول تلاقی داده شدند و زایمان کردند و تولد بره های آنها در یک دوره زایمانی به رشد 210 درصد رسید درحالیکه در زایمان معمولی در گوسفند کردی درصد تولد بره ها در یک دوره زایمانی 70 درصد است.

* اثر انتقال ژن را به گوسفند کردی چه زمانی مشاهده کردید؟

در سال 91 اولین اثر را در همان ماده بره ای که از دانشگاه زنجان خریده بودم، دیدم که این گوسفند چهار قلو حامله شد و پس از آن در گوسفندهای کردی معمولی که خریداری کردم و در فرآیند تلاقی، نسل جدید از بره های متولد شده دارای ژن چندقلوزا شدند که این اتفاق در سال 93 انجام شد.

* اداره کل منابع طبیعی خواهان کنترل جمعیت دام سبک برای حفظ مراتع است، حال این طرح شما به دغدغه های این نهاد اضافه نمی کند؟

اگر گوسفند کردی به روش های سنتی پرورش پیدا کند و در هر زایمان فقط یک بره متولد شود نه برای دامدار توجیه اقتصادی دارد و نه نفعی برای مراتع.

معتقد هستم که با انجام اصلاح نژاد در گوسفندهای کردی که دو بار زایی و در هر زایش تولدهای چندقلو امکانپذیر شود علاوه براینکه برای دامدار و صنعت دامپروری توجیه اقتصادی را به همراه دارد همچنین با نگهداری آنها در واحدهای دامداری صنعتی و در محیط بسته باعث می شود که مراتع نیز محفوظ بمانند.

اخیرا نیز منابع طبیعی از این طرح بنده مطلع شد با بررسی جوانب این طرح، از اجرای آن در سطح استان به ویژه در منطقه ای که طرح منارید در حال اجرا است، بسیار استقبال کرد و البته فقط استقبال معنوی.

* برای اجرای این طرح از چه نهادهایی کمک گرفتید و چقدر به دنبال گرفتن وام دویدید؟

ای کاش مسئولان به جای این همه لوح تقددیری که به بنده دادند هر کدام یک پاره آجر به بنده می دادند تا می توانستم که دامداری ای که باید صنعتی اش کنم را کامل کنم.

کمک های ادارات ذی ربط تاکنون فقط معنوی بوده اند.

طی این سال ها که کار را شروع کردم اداره کل جهاد کشاورزی و امور عشایری استان هیچ کمکی به بنده و اجرای این طرح نکردند.

جهاد کشاورزی به بنده گفت برای معرفی ات به بانک، اول باید پروانه بهره برداری ات را تمدید کنی و این در حالی بود که آهی در بساط نداشتم که پروانه را تمدید کنم.

حتی به فرمانداری فاروج رفتم و از فرماندار وقت درخواست کردم که بنده را به بانک معرفی کند تا بتوانم دامداری را بازسازی کنم که فرماندار گفت چون از اول دامداری ات را خوب نساخته ای بنابراین باید تنبیه شوی و بروی گوسفندهایت را بفروشی و دامداری ات را بسازی.

بنده برای بازسازی دامداری خانوادگیمان مجبور شدم که تعدادی از گوسفندهای آبستن حامل ژن چندقلوزا را بفروشم.

* چطور شد که با پارک علم و فناوری آشنا شدید؟

در سال 94 به دنبال این بودم که این طرح را به عنوان یک طرح دانش بنیان ثبت ملی کنم بنابراین به سراغ پارک علم و فناوری رفتم و آنها از این طرح استقبال کردند و یک قراردادی را منعقد کردیم تا زیر نظر آنان ادامه فعالیت دهم که البته از طریق این نهاد پنج میلیون تومان نیز به بنده وام داده شد تا فعالیتم را ادامه دهم.

همچنین امسال این نهاد بنده را به صندوق پژوهش فناوری استان معرفی کرد تا وامی 50 میلیون تومان را برای صنعتی کردن دامداری ام را دریافت کنم که متاسفانه با مشکل معرفی ضامن روبرو شده ام و از عده ای درخواست کردم که ضامن بنده شوید اما آنها اول از این وام پورسانت برای خود را مطالبه کردند تا اینکه بیایند و ضامنم شوند.

ایکاش که جهاد کشاورزی و بانک ها برای ادامه این طرح آینده دار که می تواند یکی از الگوهای بسیار مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و تحول صنعت دامداری باشد را مدارا می کردند و بنده مجبور نمی شدم که گوسفندهای حامل ژن چندقلوزای خود را بفروشم.

* چرا برای ادامه اجرای این طرح به سراغ مرکز تحقیقات گوسفند کردی شیروان نرفتید؟

بنده داده های اجرای طرحم را در مرکز اصلاح نژاد کشور به ثبت رسانده ام درحالیکه هنوز دانشگاه زنجان نتوانسته است این مرکز را قانع کند که می تواند این کار را انجام دهد.

همچنین بنده دلیلی نمی بینم که این اقدام را که در یک واحد خصوصی در حال انجام است با فعالیت های مرکز تحقیقاتی دولتی در شیروان گره بزنم.

* چه انتظاری از ادارات دارید؟

انتظار این است که جهاد کشاورزی و امور عشایری استان این طرح را فقط یک گوسفند داری ساده نبینند، چون این طرح پایه یک طرح علمی و بنیادی است که می تواند به یک طرح بین المللی تبدیل شود و در حال حاضر نیز هشت کشور جهان از جمله ایران اقدام را انجام می دهند که بنده در ایران این طرح تحقیقاتی را در عمل تا به این مرحله به ثمر رسانده ام.

* مطلع شده ایم که دو نهاد بسیج عشایری و سپاه استان از طرح شما استقبال کرده اند؟

سه ماه قبل بود که با نهاد بسیج عشایری استان آشنا شدم و آنان قول کمک برای دریافت وام سه تا پنج میلیون تومانی را به بنده دادند که امیدوار هستم، عملی شود.

* پیش بینی می کنید که در آینده مروج این فعالیت در صنعت دامپروری استان و کشور باشید؟

در حال حاضر چون پولی ندارم و بنده، پدر و برادرم مجبور هستیم که حتی چوپانی گوسفندهایمان را خودمان انجام دهیم، زمانی برایم نمی ماند که به موضوع دیگری فکر کنم.

به نظرم بهتر است که امور ترویجی را جهاد کشاورزی و بسیج عشایری استان بر عهده بگیرند که دامداران از آنان حرف شنوی بیشتری دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، تاریخ انتشار: شنبه 3 مهر 1395، کد خبر: ۶۴۱۱۴، www.atraknews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
اگه آجر می دادند حداقل یک دیوار می شد باهاش کشید و مشکلات رو کم رنگ تر کرد. اما لوح تقدیر به چه دردی می خورد هان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین