پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
در واپسین روز از سال ۹۴قرار داریم وبد نیست با نگاهی به پشت سر ببینم، امروز کجا ایستاده ایم وچشم انداز روبرویمان چه باید باشد.در سال ۹۴ در حوزه های مختلف در شهرستان فاروج شاهد تغییرات، موفقیت ها و برخی از ضعف هایی بودیم که نیازمند بازنگری برای کمک به ارتقا نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف است.
شعارسال: از حوره فرهنگ شروع می کنیم اردیبهشت امسال زمان عملیات اجرایی طرح یادمان آقا نجفی(این مجموعه که به گفته مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی در واقع یک فضای یادمانی است که محدودیت های موزه را ندارد و در آن، تندیس و تابلوهای معرفی و نقش برجسته سفال و آثار به جا مانده از آقا نجفی به نمایش گذاشته می شود) آنهم در سالروز رحلتش(نهم اردیبهشت ماه) اعلام شده بود.

از اجرا نشدن آنکه بگذریم، جابه جایی اعتبار یادمان از سوی مجموعه میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری از یک سو، ضعف شهرستان در جانمایی مناسب برای طرح یادمان با توجه به عدم موفقیت در تملک منزل آیت الله آقا نجفی از سوی دیگر این طرح را ابتر گذاشت آنهم در شرایطی که زمان بهره برداری را دوسال بعد از شروع عملیات آن عنوان شده بود و یکسال اندی گذشت و هنوز طرح روی کاغذ باقی است، هرچند نباید از اعلام شروع ساخت پل خسرویه که از وعده های کنگره آقا نجفی در شهریور سال ۹۳ بود هم بی اشاره گذشت و البته بی شک اشاره شایسته زمانی باید انجام شود که در واقع این سازه ساخته شود ومردم به چشم سر آن را ببینند.

قصه پروژه های فرهنگی در فاروج معمولا بی غصه نیست، امسال شاهد کلنگ زنی دو مجتمع فرهنگی بعد از ناکام ماندن مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ وارشاد فاروج که از مصوبات دور نخست سفر استانی دولت نهم با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی بود، شدیم، مجتمع نیمه کاره ای که بارها زمزمه واگذاری آن به دستگاه هایی از جمله بهزیستی شنیده شد اما همچنان رها شده در ضلع جنوبی شهر است.

بهمن ماه سال گذشته مجتمع فرهنگی وهنری فاروج اینبار در ضلع شمالی شهر کلنگ زنی شد اما بعد از حضور مسئولان استانی وشهرستانی در کلنگ زنی آن؛ معارض پیدا شد! وشاهد جابه جایی زمین وشروع عملیات در زمین دیگری شدیم، تامین یک زمین برای پروژه ها از کانال چند دستگاه می گذرد، پیدا شدن معارض برای زمینی که کلنگ زنی در آن انجام می شود چه چرایی هایی می تواند داشته باشد؟

اما خوب آغاز عملیات اجرایی مجتمع های فرهنگی فاروج و تیتکاننلو بارقه های امید را دوباره در دل هنرمندان ایجاد کرد

هر چند گوشه ذهن مردم خاطره کلنگ زنی مجتمع تبلیغات اسلامی در سال ۸۷،کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در سال ۸۹ ودارالقران ۱۰ساله آموزش وپرورش بیقراری می کند، اما بهره برداری از ۳ مجتمع فرهنگی فرهنگ وارشاد در فاروج و تیتکانلو تبلیغات اسلامی آنهم به وعده مسئولان در سال آینده، دلخوشی هایی را ایجاد می کند. البته کتابخانه خرق هم که خود بار فرهنگ را از سال ۸۸ در این روستا به دوش می کشد قصه دیگری است که انجام نیافته و روسای ادارت فرهنگ وارشاد زیادی به خود دیده است.

* صنعت خواب است یا بیدار؟

از فرهنگ که بگذریم حوزه صنعت هم در فاروج در سالی که در آخرین روز آن به سر می بریم حرف های ناگفته زیادی دارد. حوزه صنعت، با سفر رئیس جمهور و هیات همراه در خردادماه برای شهرستان رنگ وبوی دیگری گرفت.

امسال شاهد کلنگ زنی بزرگترین واحد صنایع غذایی خراسان شمال در روستای برگرد از توابع شهرستان فاروج، با حضور وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، در شهرستان بودیم.این واحد صنایع غذایی در زمینی به مساحت ۱۷ هزار مترمربع با ۶ هکتار زیر بنا ساخته می شود.

۶ واحد صنعتی با مجموع ظرفیت ۲ هزارو ۶۵۰ تن با تولید انواع، کنسانتره میوه، شوریجات، ترشیجات غیر کنسروی، کمپوت، مربا، کنسرومیوه، سبزیجات وحبوبات، انبار نگهداری مواد غذایی در مخازن به ظرفیت ۲ هزار و۵۰۰ تن وسردخانه ۵ هزار تنی ظرف یک سال ساخته می شود.

میزان سرمایه سرمایه گذار را، ۳۲۰ میلیارد ریال است که با راه اندازی این واحدها برای ۱۰۰ نفر فرصت شغلی فراهم می شود.

* خبر خوشی که امیدواریم تحقق آن کام مردم را شیرینی کند.

امسال وعده بهره برداری از بزرگترین کارخانه صنایع شیر خراسان شمالی در فاروج هم داده شده بود اما تحقق آن در صفحات تقویم جای نگرفت و به نظر می رسد بهره برداری از این پروژه، مرغداری ۹۰ هزار قطعه ای و بخشی از واحدهای صنایع غذایی، روزهای پرفروغ تری به حوزه صنعت واقتصادی سال آینده شهرستان ببخشد.

یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی در منطقه وجود شبکه حمل و نقل و جاده های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر می باشد و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می آورد.

این در حالیست که امسال به گفته فرماندار شهرستان فاروج، بیشترین اعتبار شهرستان با ۲۱ درصد به حوزه راه روستایی اختصاص یافت،از مجموع اعتبارات، حوزه راه روستایی ۲۱ درصد، جهاد کشاورزی افزون بر ۱۵ درصد، شهرداری ها ۹ درصد، بنیاد مسکن افزون بر۷ درصد، و بوده است.

شهرستان فاروج در بعضی محورها در بن بست قرار دارد که نبود راه مواصلاتی مناسب به اقتصاد شهرستان ضرر می رساند

نبود ارتباط مستقیم دهستان سنگر به فاروج به ضرر اقتصاد شهرستان است و اهالی این دهستان برای رسیدن به فاروج مسیر۴کیلومتر رفت و۴کیلومتربرگشت را از دوراهی جعفرآباد طی کرده تا بتوانند به سمت شهرستان فاروج دور بزنند که قاعدتا کمتر این اتفاق می افتد و اهالی ترجیح می دهند به شهرستان مجاور که در حوزه خراسان رضوی است مراجعه کنند که این مشکل با ایجاد دوربرگردان موقت تا حدودی رفع شده است اما نیاز به ایجاد زیرساخت مناسب دارد.

دهستان سنگر از محروم ترین دهستان های سطح استان و حتی کشور بویژه در حوزه راه است، این درحالیست که ۲۷ روستای شهرستان با ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی واجتماعی بالایی در این دهستان واقع شده است.

برای ارتقا این شاخص سه محور در دهستان سنگر ضروری است پیگیری شود تا با افزایش تردد در محورهای این دهستان اقتصاد آن رونق بیابد واز محرومیت خارج شود.

محور بیرم آباد به امیرآباد در این دهستان دوشهرستان فاروج به خوشاب از توابع شهرستان سبزوار را به هم متصل وبا بهر برداری از آن مسافت فاروج به مشهد ۳۰کیلومتر کاهش یافته و۸روستای دهستان هم از آن برخوردار می شوند .

با آسفالت محور باغ محله به باش محله ،برقراری ارتباط دهستان سنگر به فاروج مستقیم واین محورمسافت رسیدن به فاروج را ۲۰کیلومتر کاهش می دهد .

محور خرق به بام که در سه فاز در حال اجرا است که یکی از راه های مهم دهستان سنگر در شهرستان است و با ساخت وآسفالت آن ،۴۰کیلومتر مسیر اسفراین به مشهد کوتاهتر می شود اما راه خرق با پروسه ۱۷ ساله اش خود، سرنوشتی طولانی دارد.

مجموع راه های روستایی شهرستان۳۶۰ کیلومتر است که از این میزان، ۱۷۰ کیلومتر آسفالت ودرصد برخوداری از آسفالت در راه های روستایی شهرستان، ۴۷ درصد است. امیدواریم در سال پیش رو، این محورها به سامان برسد تا شهرستان از این فرصت ها برای رونق وتوسعه بهره مند شود.

* بهداشت ودرمان وکش وقوس هایی که همچنان استمراردارد

اجرای طرح تحول سلامت یکی از اقدامات اثر گذار دولت بوده است، اما نوپا بودن بیمارستان فاروج مانع از بهره مندی کامل مردم از این طرح شد.

رفت وآمدهای متخصصان به گفته مردم با حواشی همچون قهر و آشتی های بعضی از آنان بنا به دلایل مختلف، معرفی نشدن رئیس مرکز بهداشت شهرستان و

در سفر وزیر بهداشت به فاروج به عنوان وزیر معین در سفر هیئت دولت به استان و موافقت با افزایش بخش های دیالیز، بیماری های خاص و کلینک تخصصی، مقدمات بهسازی خدمات به مراجعان را فراهم کرد که ادامه کار نیاز به پیگیری وتلاش مدیران شهرستان دارد.

در ماه های پایانی سال هم خبرجذب متخصص در ۱۲ رشته برای مردم شادی آفرین بود اما دلهره ماندگاری این متخصصان هم همچنان باقی است.

* گردشگری، کم خبرترین حوزه در سالی که گذشت

تخریب بعضی آثار تاریخی از سوی دستگاه های اداری شاید مهمترین خبری بود که در این حوزه روی خروجی رسانه ها رفت.

اثر تاریخی امسال، به ثبت نرسید، تحرّکی در ساماندهی، مقاوم سازی و آثار تاریخی مشاهده نشد.

فعالان حوزه صنایع #دستی هم با همان مشکلات سر کردند و

شاید هم اقداماتی انجام شده بود اما از آنجا که رسانه ها بی اطلاع بودند، بی شک مردم هم خبری از این بخش نداشتند و باید دید ضعف کار کجا بوده است.

* امسال هم باید ناز آسمان را می کشیدیم و نازش هم بی شک کشیدنی بود

بحرانی خوانده شدن شهرستان در حوزه آب، کاهش دبی چاه ها، خشک شدن چشمه وقنوات، دغدغه های بود که همچنان استمرار دارد.

اما امسال با افزایش بارش ها آبگیری ۵۰ درصدی سد با مخزن ۴ میلیون متر مکعبیش، شاهد جان گرفتن سد چری شدیم.

سد چری فاروج به عنوان چهارمین سد خراسان شمالی، خردادماه سال ۹۳به علت کاهش بارندگی ها و خشکسالی خشک شد. این سد که در سال ۱۳۷۶ با هدف مهار سیلاب و توسعه و بهبود زمین های کشاورزی این منطقه ساخته شده، ۴میلیون متر مکعب گنجایش مخزن دارد و توان تنظیم آن شش میلیون متر مکعب در سال عنوان شده است.

بر اساس گزارش های کشوری، استان خراسان شمالی در سال گذشته با خشکسالی ۳۰ تا ۳۵ درصد مواجه بود و سدهای استان کمبود ۴۵ درصدی ذخایر آب را تجربه کرد که پیامدهای آن تا چندین سال ادامه خواهد داشت.

کاهش دبی ۲۰ درصدی آبدهی چاه های روستاهای تحت پوشش آبفار شهرستان، ظرف یکی دوسال اخیر، ضعیف شدن آبرفت دشت قوچان- فاروج بر اثر ساخت سد تبارک وتراکم چاه ها وبه نصف ریدت آب چاه هایی که در دشت فاروج قوچان حفر می شوند و. خبرهایی ناخوشایند حوزه آب شرب در سالی که گذشت بود.

اما نشست مسئولان و نماینده مردم شهرستان های فاروج وقوچان در مجلس شورای اسلامی، با حضور معاون وزیر نیرو (حمیدرضا جانباز) و تعیین زمان برگزاری جلسه ای با محوریت رفع مشکل آب شهرستان در آبان ماه در تهران، امیدها را به رفع مشکلات این حوزه بیشتر کرد.

در این نشست مقرر شد، مطالعات کارشناسان این حوزه در خصوص شرایط شهرستان، طرح های مفید برای کاهش مشکلات و به این جلسه برای تصمیم گیری مناسب برسد تا این جلسه با حضور متولیان، آب منطقه ای خراسان، آب وفاضلاب شهری وروستایی ، نماینده مردم شهرستان های فاروج وقوچان، وفرماندار شهرستان فاروج برگزار شود.

اما پیگیری هایی انجام شده از اداره آب وفاضلاب شهر فاروج در خصوص برگزار شدن یا نشدن این جلسه ثمره ای نداشت و اعلام شد که هر زمان جلسه برگزارشود اطلاع رسانی می شود که با قرار داشتن در آخرین روز از سال باید نوشت برگزاری این جلسه روی کاغذ ماند ودر هزار توی کارهای اداری گم شد.

* تودیع معارفه های مکرر حوزه ورزش، بسته ماندن قفل گود زورخانه و..

ورزش شهرستان فاروج سال سختی را گذراند، که از جابه جایی نامتعارف زمان برگزاری کشتی چوخه از ۱۴ فروردین به اردیبهشت ماه آغازشد و با جابه جایی ۳ رئیس و سرپرست ادامه داشت.

شاید نخستین ثمره جابه جایی مکرر روسای این دستگاه، بی برنامگی و نابسامانی در فعالیت های این دستگاه باشد.

نابسامانی هیئت ها، بی انگیزگی ورزشکاران، نبود برنامه های منسجم ورزشی برای جذب علاقمندان، کمرنگ بودن حضور ورزشکاران شهرستان در رقابت های استانی و..

در نیمه دوم سال با معرفی رئیس ورزش وجوانان، شرایط بهبود یافت اما تامین زیرساخت های ورزشی شهرستان برغم وجود استعداد در رشته های مختلف و سابقه ورزشی شهرستان می تواند روزهایی روشنی به ورزش شهرستان ببخشد.

* گودزورخانه ای که همچنان قفلش زنگ خورده ومنتظر بازگشایی است.

دیر زمانی شهرستان قطب وزنه برداری استان بود، ورزشکاران رزمی شهرستان همیشه جایی بر روی سکوهای برتر داشتند و دارند، آلیش کاران، فوتبالی ها، والیبالی ها و امسال را با این امید به پایان می برند که سال آینده شاهد تحول گسترده ای در این حوزه باشیم.

* طلای سرخ فاروج حامی می خواهد

شهرستان در حوزه کشاورزی هم حرف های زیادی برای گفتن دارد، فاروج بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان را دارد اما در این محصول هم کشاورزی بیشتر معیشتی است تا اقتصادی، حضور دلالان در این محصول هم سود را از جیب کشاورزان می رباید.

تشکیل شرکت تعاونی برای ساماندهی تولید، عرضه، برند سازی برای شهرستان و ضروری است، تضمینی شدن نرخ خرید کشمش شهرستان مطالبه ای است که همچنان روی زمین مانده است.

اصلاح الگوی کشت با توجه به کمبود آب کشاورزی همچنان نیازمند توجه است.

اما نکته آخر، ضرب وجرح عمدی در صدر پرونده های جرائم شهرستان فاروج، حرفی که دادستان شهرستان در یکی از جلسات شورای اداری مطرح کرد.

در بین ۵ جرم اولی که در شهرستان بیشترین پرونده ها را به خود اختصاص داده اند، ضرب وجرح عمدی در صدر قرار دارد.

ضرب وجرح عمدی با افزون بر ۹۰۰ پرونده در صدر و سرقت مستوجب تعزیر، نگهداری ومالکیت مواد مخدر، تهمت وافترا وتهدید را از موارد بعدی دارای بیشترین پرونده قضایی در شهرستان بوده است.

این ها نشان می دهد در حوزه #فرهنگ عمومی و اجتماعی شهرستان نیازمند برنامه وفعالیت بیشتری هستیم و دستگاه های متولی در این بخش قوی عمل نکرده اند.

آمدن بهار فرصت خوبی برای طرحی نو در انداختن است تا زمینه برای یک گام جلوتر بودن فراهم شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری ایران 58، تاریخ انتشار: 29 اسفند 1394، کدخبر: - ، www.irna58.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین