پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۳۵۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در آمریکای لاتین به سر می‌برد در گفتگو با شبکه تلویزیونی تله سور گفت: آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند از برجام خارج شوند و اگر بخواهند به این توافق بازگردند به دنبال کسب امتیاز و موقعیت در میز مذاکره خواهند بود. اما آنچه حائز اهمیت است اینکه برجام توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود.

 شعار سال: محمد جواد ظریف که در تور سه کشور آمریکای لاتین، مورد استقبال همتای ونزوئلایی خود قرار گرفته است، در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی تله سور در پاسخ به این پرسش خبرنگار که آیا امیدی به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برجام دارید، گفت: آمریکایی ها تصمیم گرفتند از برجام خارج شوند و اگر بخواهند به این توافق بازگردند به دنبال کسب امتیاز و موقعیت در میز مذاکره خواهند بود. اما آنچه حائز اهمیت است اینکه برجام توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود.
وقت گفت:‌بنابر این وقتی این توافق بخشی از قطعنامه شورای امنیت است، آمریکا حق خروج از برجام را نداشت.به این ترتیب اگر آمریکایی ها میخواستند که اساسا خود رااز قوانین این توافق آزاد کنند، علاوه بر خرج از برجام باید از سازمان ملل نیز خارج می ‌شدند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا مردم فرانسه موضع و درک صحیحی از آنچه دولت فرانسه به عنوان «آزادی بیان» تلقی می‌کند، دارند، افزود: روشن است که حمله به دیگران به نام آزادی بیان رویکردی نفاق انگیز است، درست زمانی که حتی کوچکترین بحث و اظهار نظر درباره موضوعاتی خاص در ملاء عام را اجازه نمی دهید.
ظریف در ادامه خاطر نشان کرد: چطور میتوان ادعای آزادی بیان داشت وقتی اجازه نمی دهید بانوان مسلمان در مدارس فرانسه از پوشش حجاب استفاده کنند.

خبرنگار تله سور با تاکید بر دستور صریح رئیس‌جمهوری آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی پرسید،؟ اوایل ژانویه وقتی قاسم سلیمانی به وسیله نیروهای نظامی آمریکایی تحت امر مستقیم ترامپ در عراق به شهادت رسید، ایران قول داد انتقام بگیرد، آیا دولت ایران به وعده انتقام خود جامه عمل پوشانده یا هنوز خیر؟
ظریف در پاسخ به ان پرسش خبرنگار شبکه تله سور گفت: ما اعلام کردیم علیه عملیات تروریستی آمریکا، اقدام نظامی خواهیم کرد و هدف اصلی ما پایگاه نظامی بود که حمله تروریستی علیه سردار سلیمانی از مقر آن انجام شده بود. اما نکته حائز اهمیت اینکه آمریکا جنایتی شدید مرتکب شد و از عواقب جدی آن برای آمریکا، همانطور که در مراسم تشییع پیکر ایشان ملاحظه کردید، تاثیر بر بلوغ و رشد جامعه ایران و عراق بود. عواقبی که دامن آمریکا را گرفت و همچنان ادامه دارد. از دیگر عواقب این اقدام تروریستی آن بود که پارلمان عراق از آمریکا خواست نیروهایش را از عراق خارج کند و به عقیده من این برای آمریکا بهای سنگینی دارد که باید پرداخت کند.

ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار تله سور در باره حمله های روزهای اخیر در فرانسه و چند کشور اروپایی و اقدام امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در تروریسم اسلامی» خواندن این حملات و نحوه مدیریت اروپا در مقابله با این اقدامات تروریستی گفت: اسلام هیچ ربطی به تروریسم ندارد و مفهوم تروریسم اسلامی یک واژه ابداعی است. و در شان مقام ریاست جمهوری یک کشور متمدن نیست که از وازه های ابداعی استفاده کند. اما به هر شکل ما تروریسم و هرگونه افراطی گری را محکوم می‌کنیم. اما فراموش نکنید این افراطی گرایانی که مسبب این عملیات های تروریستی هستند، تحت حمایت متحدان آمریکا در منطقه به ویژه عربستان سعودی هستند. ایدئولوژی این افراد همان است که برای مدت طولانی در عربستان اجرا می‌شود.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به مجری که پرسید، شما با نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دیدار کردید؛ جو مذاکرات چگونه و در باره چه موضوع هایی بود؟ و روابط دوجانبه ایران و ونزوئلا را تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: ما روابط بسیار خوبی با ونزوئلا داریم و رفتار مادورو بسیار دوستانه بود. ما گفتگوهای خوبی در باره گسترش بیشتر روابط دو  جانبه انرژی علم و فناوری و مبارزه با بیماری کووید ۱۹ بود که هر دوکشور در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی کرده اند.
وی درباره وضع همه گیری ویروس کرونا در ایران افزود:به علت تاثیرهای گسترده این همه گیری بر جامعه ایران اجرای نه چندان کامل و تمام عیار پایبندی به مقررات بهداشتی مانند حفظ فاصله گذاری اجتماعی و مقررات بهداشتی، چندان خوب نیست و به همین علت تلفات بسیار زیادی داشته ایم. اما در حوزه تولید واکسن کرونا و یافتن داروهایی برای درمان این بیماری پیشرفت خوبی کرده ایم و آنگونه که فهمیده ام ونزوئلا نیز در این زمینه پیشرفت خوبی کرده است. من شاهد رعایت خوب مقررات بهداشتی توسط مردم این کشور بودم.

ظریف در باره اجرای روش ۷+۷ در موضوع مقابله با کرونا پاسخ داد: روش بسیار جالبی است، اما متاسفانه ما نمی توانیم در ایران این روش قرنطیه کامل را اجرا کنیم به علت ضرورت مردم به ادامه فعالیت و آماده نبودن برای پذیرش تعطیلی کامل کشور ما اوضاع و شرایط متفاوتی داریم. اما به نظرم روش ۷+۷ نوآوری بسیار جالبی است وما در باره همه این موارد و موضوعات، گفتگو کردیم و همچنین در باره اوضاع بین المللی و نیاز اتحاد و همبستگی دو کشور برای ایستادگی در برابر فشارهای ایالات متحده و پافشاری بر حاکمیت قانون از طریق سازمان ملل متحد همکاری برای ناکام گداشتن این تحریم های غیرقانونی. 

ظریف در باره حملات خرابکارانه به تاسیسات و پالایشگاه اصلی نفت ونزوئلا و همکاری نفتی تهران و کاراکاس گفت: البته همکاری های نفتی دو کشور بیش از این گسترش خواهد یافت. ما از ۴۰ سال از اینگونه فشارهای ایالات متحده جان به در برده ایم و اگر قرار بود تسلیم این فشارها شویم، باید مدت ها پیش سرتسلیم فرود می آوردیم.
وی در باره صحبت های الیوت آبرامز نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا که گفته انتقال موشک های کوتاه برد از ایران به ونزوئلا برای واشنگتن قابل پذیرش و تحمل نیست ، اظهار داشت: همکاری های دفاعی ایران و ونزوئلا کاملا مشروع و قانونی است. تلاش آمریکا در شورای امنیت برای ادامه دادن تحریم تسلیحاتی ایران، به سختی شکست خورد و به همین علت به راهبرد قدیمی و کهنه تهدید و ارعاب روی آورده است. اما ایران و ونزوئلا مرعوب تهدیدهای واشنگتن نمی شوند و همکاری های ما حتی در حوزه دفاعی کاملا مشروع است و ما به همکاری با ونزوئلا ادامه خواهیم داد. این کشور حق دارد از ایران تجهیزات دفاعی خریداری کند و در باره نیازهای دفاعی ونزوئلا و تولیدات ایران، مذاکره خواهیم داد و این موضوع به ایالات متحده ارتباطی ندارد.

وزیر خارجه ایران در باره تحریم های تازه احتمالی کاخ سفید علیه ایران گفت: مایکل اوبراین مشاور امنیت ملی ترامپ گفته است تحریمی برای ایالات متحده باقی نمانده که ایران را با آن تهدید کند و در واقع دیگر تحریمی ندارند.
ظریف در پاسخ به این سوال که شما پیش از این گفته اید آنچه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هنگام مبارزات گفته اند، برای ما ارزشی ندارد، بلکه آنچه پس از به قدرت رسیدن می کنند مهم است.آیا به نظر شما سیاست خارجی دموکرات ها و جمهوری خواهان در پی برگزاری این انتخاباتتفاوت خواهد داشت؟افزود: با اینکه هنوز نمی دانیم در پی برگزاری این انتخابات چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد، اما میان عملکرد این دو اردوگاه سیاسی ایالات متحده (حزب دمکرات و جمهوری خواه) به ویژه در دوره ترامپ تفاوت آشکاری وجود دارد. ترامپ با سیاست هایی که در دوره ریاست جمهوری اش توسط خود و (مایک پمپئو) وزیر خارجه اش در پیش گرفت و یا اجرا نکرد، حتی از راهبرد حزب جمهوری خواه منحرف شد.  ما در این دوره شاهد تهدیدهای بسیاری از سوی این دو (علیه ایران) بودیم. بنابراین حتما تفاوت هایی هایی میان سیاست های این دو حزب وجود خواهد داشت، هر چند برای ما لحن و لفاظی ها و شعارها مهم نیست و تنها عمل اهمیت دارد. ایالات متحده اقدامات غیرقانونی علیه ایران اجرا کرده که به مردم و اقتصادمان آسیب رسانده است و در صورتی که بخواهد شرایط تغییر کند، باید سیاست ها و رفتارش را تغییر دهد.

وزیر  خارجه در پاسخ به این پرسش که ایران چگونه با شکست دادن ایالات متحده، به پیروزی اخیر در شورای امنیت علیه ایالات متحده دست یافت؟ یادآور شد: ما در چند ماه گذشته سه بار ایالات متحده را در شورای امنیت شکست داده ایم که نشانگر انزوای سیاست فشار حداکثری واشنگتن و زورگویی آن بر ایران که تنها پیروزی برای ایران نبود، بلکه برای قانون بین المللی، منشور و قطعنامه سازمان ملل متحد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 17 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:84101432، irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
حالا که کار از کار گذشته و برجام بی مصرف شده میزنند زیر این مذاکره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
ظریف واقعا خیلی خوب صحبت میکنه و بهش در زمینه سیاست خارجه نیاز داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
اين امريكاست كه در مساله برجام بايد متواضعهانه عذرخواهي كنه و برگرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
با يك سخنراني خوب تونست مشكلات رو به راحتي حل كنه ايشون گزينه مناسبي براي رياست جمهوري هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
دم اقاي وزير خارجه گرم كه تو شبكه هاي خارجي داره تموم موازين جمهوري اسلامي رو رعايت ميكنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
برجام در ايران نبايد به هيچ عنوان دوباره احيا بشه چون مطمئنا با شكست مفتضحانه اي روبرو ميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین