پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۸۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
موضوع کاهش تاثیر شورای شهر پایتخت موضوعی است که این روز‌ها بیش از همیشه به چشم می‌خورد و اعضای شورا را نیز بر آن مهر تایید زده اند.
شعار سال: نهم آبان ماه بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساندند. طرحی که به عقیده اغلب اعضای شورا‌های شهر موجب محدود شدن اختیارات شورا، کاهش درآمد شهرداری‌ها و به طور کلی آسیب به این دو نهاد خواهد شد.
بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، وزارت کشور از این پس و راسا نسبت به ابلاغ عناوین، ماخذ و حداکثر نرخ عوارض شهری در کل کشور اقدام خواهد کرد. بدین معنا که وزارت کشور هر ساله عناوین عوارض قابل دریافت و ماخذ شامل منشا اخذ، فرمول و ضوابط مربوطه به علاوه حداکثر نرخ قابل افزایش را برای تمامی شورا‌های شهر تعیین و ابلاغ خواهد کرد.
تصویب این قانون واکنش‌های متفاوتی را از سوی مدیران شهری به ویژه اعضای شورای شهر تهران در پی داشت. بسیاری از اعضای شورا تصویب این قانون را موجب تنزل جایگاه شورا‌ها و از بین رفتن اختیارات آن‌ها خواندند.

به دنبال همین موضوع، محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، یازدهم آذر ماه در دویست و پنجاه و دومین جلسه شورا درباره نقش شورا‌ها گفت: با تصویب این قانون شورا‌های شهر عملاً به ماشین امضاء لوایح عوارضی شهرداری‌ها بدل خواهند شد که بر اساس عناوین و فرمول‌ها و نرخ‌های تعیین شده از جانب وزارت کشور و به صورت کاملاً تمرکزگرا تعیین می‌شوند.

سالاری اظهار کرد: به این ترتیب عملاً با کاریکاتوری نمایشی از پارلمان شهری مواجه خواهیم بود.
بنا بر گفته این عضو شورای شهر و با توجه به تصویب این قانون و تایید آن از سوی شورای نگهبان، احتمالاً در مدت باقی مانده از عمر شورای شهر پنجم باید شاهد شورایی نه چندان موثر باشیم.

ما برای چه در صحن شورا نشسته‌ایم!
همچنین به دنبال تکرار شدن چندین باره موضوع ناکارآمد شدن شورا‌ها و کاهش تاثیرات آنها، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز در جلسه علنی آبان ماه شورای شهر درباره میزان تاثیر شورا گفته بود: ما برای چه در شورای شهر نشسته‌ایم وقتی به مصوبات ما توجهی نمی‌شود و مصوبات حتی بیش از یک سال در کشوی شهردار باقی می‌ماند.
هرچند که ضعیف شدن مصوبات و اقدامات شورای شهر بار‌ها توسط اعضای شورا مطرح شده بود، اما این موضوع در سال پایانی فعالیت شورای پنجم و با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس، بیش از پیش مطرح شده است.
اما نظر تمام اعضای شورای شهر نسبت به از بین رفتن کارایی اصلی شورا مثبت نیست و به عقیده برخی از آنها، شورای شهر همچنان در مدیریت شهری نقش بالقوه‌ای را دارد.

فراهانی: شورای شهر نمایشی نیست
در همین خصوص، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که بار‌ها موضوع از بین رفتن کارایی شورا‌ها و تبدیل آن‌ها به ماشین امضا در شورای شهر مطرح شده است، گفت: قطعاً شورا نمایشی نیست و ماشین امضا هم نیست و بنده اعتقادی به این موضوع ندارم.
وی ادامه داد: تجربه روز دنیا برای توسعه شهر‌ها نشان می‌دهد که تفکیک دولت و پارلمان محلی و افزایش اختیارات اداره شهر‌ها و رفتن به سمت مدیریت یک پارچه شهری، کمک زیادی به توسعه شهر‌ها و رفاه شهروندان می‌کند. ما باید از این تجربه دنیا استفاده کنیم. باید بدانیم که الگوی ما کشور‌هایی ازجمله شوروی سابق یا کره شمالی است که همه اختیارات در دولت مرکزی جمع می‌شود یا اینکه قرار است اختیارات به صورت غیر متمرکز به شهرها، روستا و بخش‌ها واگذار شود.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: انتظار ما این است که در مدت باقی مانده، اختیاراتی که قرار بوده به مرور از سوی دولت به لحاظ اجرایی به مدیریت شهری و شورا‌ها واگذار شود، محقق شده و دولت کوچک شود. تا یک دولت کوچک چابک بتواند به صورت غیرمتمرکز کل کشور را اداره کند.
موضوع کاهش تاثیر شورای پنجم نسبت به شورا‌های گذشته یا بی اثر شدن برخی مصوبات آن، موضوعی است که تاکنون چندین بار از سوی خود اعضا شنیده شده و اعضا نیز تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده را موجب تشدید این شرایط می‌دانند.
حال باید دید در شرایطی که این قانون تصویب شده و به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید، وضعیت شورا چگونه خواهد بود و آیا شورای پنجم در ماه‌های پایانی خود، تبدیل به نهادی منفعل و به قول سالاری ماشین امضا می‌شود یا بنا بر وظیفه ذاتی خود، عملکرد مثبتی را در کارنامه خود به نمایش خواهد گذاشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۰۹۴۱۲۰، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
شوراي شهري ها حال و رزوشون با مردم عادي فرق داره دغدغه هايي از جنس مردم ندارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
شورای شهر در ایران واقعا مشکلات زیادی برای مردم به بار اورده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
این کارها رو می‌کنند که مسولیت ها و وظایفشون رو به عقب بندازن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین