پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۸۳۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
در حالی شانس قبولی در آزمون‌های ورود به دانشگاه‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده که تعداد متقاضیان نیز با کاهش همراه بوده است.
شعار سال : درحالی‌که زمانی ورود به دانشگاه، یک آرزوی مهم به شمار می‌آمد، اما رفتار متقاضیان آزمون‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که دیگر ورود به دانشگاه آن‌قدر‌ها هم مهم نیست. در این میان بررسی‌ها نمایان می‌کند که با وجود کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها شانس قبولی آزمون‌ها نیز افزایش پیدا کرده چراکه ظرفیت پذیرش نه‌تن‌ها کاهش نیافته بلکه با وجود کاهش متقاضی، افزایش نیز داشته است.

در حال حاضر ثبت‌نام در سه آزمون مهم کشوری به پایان رسیده و متقاضیان نهایی مشخص شده است. آخرین آمار گزارش‌شده از کنکور ۱۴۰۰ مشخص می‌کند که یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در این آزمون ثبت‌نام کردند درحالی‌که در سال گذشته یک میلیون و ۳۹۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند. بر این اساس تعداد داوطلبان کنکور سراسری حدود ۱۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

در آزمون کارشناسی ارشد نیز ۵۲۴ هزار و ۲۹۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند، اما در سال گذشته ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر ثبت‌نام کرده بودند، بر این اساس تعداد داوطلبان این آزمون نیز ۱۷۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است. با وجود کاهش متقاضیان در این دو آزمون مهم و سراسری، تعداد متقاضیان آزمون دوره دکتری ثابت مانده و همانند سال گذشته ۱۷۹ هزار نفر است.

ظرفیت پذیرش و شانس قبولی

ظرفیت پذیرش این آزمون‌ها در سال گذشته نشان می‌دهد که در کنکور سراسری حدود یک میلیون و ۹۲ هزار نفر، در آزمون کارشناسی ارشد ۱۵۸ هزار نفر و دکتری ۱۳ هزار نفر پذیرش می‌شوند. این آمار بدون احتساب ظرفیت پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گفته احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور؛ شانس قبولی در آزمون دکتری ۲۱ درصد و در آزمون کارشناسی ارشد ۶۰ درصد است.

بررسی ظرفیت پذیرش و متقاضیان کنکور سراسری نیز نشان می‌دهد شانس قبولی در کنکور به صورت میانگین بالای ۱۰۰ درصد است. البته در این سنجش رشته‌های بدون‌آزمون و باآزمون به صورت یکجا لحاظ شده‌اند.

جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش علت کاهش متقاضیان آزمون‌های سراسری را بازار کار می‌داند و می‌گوید: از سال ۶۸ تا ۹۳ تقاضای تحصیلات تکمیلی روندی صعودی داشت و به حدود ۸۷۰ هزار نفر نیز رسید. اما از سال ۹۳ تا ۹۹ تقاضا برای ورود به تحصیلات تکمیلی به یک‌دوم کاهش یافته است، این در حالی است که عرضه آموزش عالی روند صعودی داشته است. به‌عبارت‌دیگر در ۴۸ درصد رشته‌های تحصیلات تکمیلی، تعداد متقاضیان از تعداد ظرفیت رشته‌ها کمتر است.

جمالی با انتقاد از این روند، این امر را باعث افت کیفیت دانشجویان ورود به آموزش عالی می‌داند که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

حذف کنکور؛ راهکار مواجهه با کاهش دانشجو

در این میان بحث‌هایی برای حذف کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است که البته هنوز نهایی نشده است. به نظر می‌رسد که با وجود کاهش دانشجو حذف کنکور با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. اگر این طرح به سرانجام برسد سوابق تحصیلی متقاضیان کنکور سراسری در پذیرش اثرگذار خواهد بود. بر اساس آخرین بحث‌ها در این زمینه میزان تأثیر سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد خواهد رسید.

برای پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز قرار است اقداماتی صورت گیرد و پذیرش متقاضیان استعداد‌های درخشان بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد. البته در آزمون کارشناسی ارشد نیز سوابق تحصیلی دوره کارشناسی نیز اثرگذار خواهد بود.

با این حال همچنان آزمون‌های سال ۱۴۰۰ بدون تغییر برگزار می‌شوند. بر اساس برنامه پیش‌بینی شده آزمون‌های دوره دکتری در روز ۱۵ اسفندماه، دوره کارشناسی ارشد در روز‌های ۵، ۶ و ۷ خردادماه و کنکور سراسری در روز‌های ۹ تا ۱۲ تیرماه برگزار خواهند شد.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار 29 بهمن 99 ، کد خبر : ana.press ،  564685
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
0
1
حذف کنکور چه رخ بده چه نده دانشگاه ها از این به بعد برای جذب دانشجو هزاران مشکل دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین