پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۳۱۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
حسن‌زاده گفت: معاونت ابتدایی آموزش و پرورش اعلام کرده که مدارس مسئولیت آموزش کودکان ۴تا ۶ سال را برعهده بگیرند ما معتقدیم آموزش و پرورش بیشتر از جنبه تربیتی به دنبال درآمد اقتصادی از این موضوع است؛ چرا که آموزش رسمی رایگان از ۷سالگی بر عهده دولت است و قبل از آن، والدین باید برای دریافت خدمات آموزشی شهریه بپردازند.
شعار سال: ۲۵ آذر امسال بود که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردند که مسئولیت حوزه تعلیم و تربیت کودک، ساماندهی و مدیریت مهدکودک‌ها از سازمان بهزیستی گرفته و به وزارت آموزش و پرورش سپرده شود.

این مصوبه خیلی کلی بود و درباره جزئیات نحوه واگذاری و ساختار اداری و نظارتی که مسئولیت مهد‌ها زیر نظر آن است، سخنی به میان نیامد. همین مسئله باعث سرگردانی و بلاتکلیفی مدیران مهد‌های کودک بین بهزیستی و آموزش و پرورش شده و آن‌ها را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است. مدیران مهد‌های کودک در طول این ۳ماه برای حل مسائل خود بار‌ها به وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان بهزیستی برای تعیین‌تکلیف وضعیت خود مراجعه کرده‌اند، اما فعلا به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و وضعیتشان همچنان نامشخص است.

مهناز حسن‌زاده، مدیر یکی از مهد‌های خصوصی غرب تهران درباره مشکلات و ابهام‌هایی که درباره این واگذاری وجود دارد گفت: اساسی‌ترین مشکل ما این است که هنوز در ساختار وزارت آموزش و پرورش، جایگاه و تشکیلاتی برای مهد‌های کودک ایجاد نشده و ما برای پیگیری مطالبات‌مان باید به معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنیم که آن‌ها نیز حجم کارشان بالاست و آموزش ابتدایی برایشان در اولویت است؛ بنابراین ما به شورای عالی انقلاب فرهنگی مراجعه و با برخی از اعضای آن صحبت کردیم که گفتند تصویب ساختار جدید ۲سال طول می‌کشد.

او افزود: همین الان برخی از مهد‌های کودک مجوز کارشان تمام شده و برای دریافت مجوز جدید وقتی به بهزیستی مراجعه می‌کنند، می‌شنوند که مسئولیت با ما نیست. وقتی به آموزش و پرورش می‌روند، با این پاسخ روبه‌رو می‌شوند که هنوز ساختار‌ها تصویب نشده و به روش قبلی به فعالیت‌هایتان ادامه دهید تا تکلیف ساختار روشن شود.

مدیران مهد‌های کودک می‌گویند درست این بود که ابتدا اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و جزئیات کار مشخص می‌شد و بعد انتقال از بهزیستی به آموزش و پرورش صورت می‌گرفت. نقد بعدی آن‌ها به تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای محول کردن تربیت و آموزش گروه سنی ۴ تا ۶ سال به مدارس است.

حسن‌زاده در این باره می‌گوید: معاونت ابتدایی آموزش و پرورش کودکان زیر ۷سال را به ۲گروه سنی صفر تا ۳سال و ۴ تا ۶ سال تقسیم و اعلام کرده که مدارس مسئولیت آموزش دسته دوم را برعهده بگیرند. ما به چند علت نسبت به این تصمیم نقد داریم؛ اول اینکه سال‌ها تجربه و پشتوانه علمی مهد‌های کودک برای یادگیری و رشد کودکان ۴تا ۶ سال به طور کلی نادیده گرفته شده و اصلا در این باره با ما به عنوان متولیان همیشگی این حوزه مشورتی نشده است و دوم اینکه معتقدیم آموزش و پرورش بیشتر از جنبه تربیتی به دنبال درآمد اقتصادی از این موضوع است؛ چراکه آموزش رسمی رایگان از ۷سالگی بر عهده دولت است و قبل از آن، والدین باید برای دریافت خدمات آموزشی شهریه بپردازند.

طبق اعلام سازمان بهزیستی، ۱۷هزار مهدکودک در کل کشور فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها با مسئله ظرفیت خالی مواجه هستند و حالا با تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش بیم آن دارند که وضعیت اقتصادی‌شان وخیم‌تر شود.

فرحناز حسن، مدیر یکی از مهد‌های کودک در منطقه ۱۲ تهران از کسانی است که در چند ماه گذشته برای حل مشکلات و ابهام‌های به وجود آمده برای مهد‌ها با معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و جمیله علم‌الهدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی جلسه داشته است. او نیز در این باره گفت: یکی از مسائلی که ما در همه جلسات روی آن تاکید داشتیم، این بود که درباره چگونگی فعالیت مهد‌های کودک شتاب‌زده عمل نکنند و نظر مدیران این حوزه را هم بپرسند.

تاکید کردیم که همه مهد‌های کودک را دچار مشکلات و مسائل غیرقانونی نبینید و با آن‌هایی که سابقه طولانی و موفق دارند، مشورت کنید. ما با رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جلسه گذاشتیم و با او درباره وضعیت ثبت‌نام کودکان ۴ تا ۶ ساله در مدارس صحبت کردیم. گفتیم که علاوه بر مشکلات اقتصادی که این تصمیم شما برای مهد‌ها ایجاد می‌کند، حضور کودک ۴ساله در مدرسه کنار نوجوانی که در کلاس ششم درس می‌خواند، از نظر تربیتی درست نیست.

مسائل این دو گروه سنی با هم متفاوت است و حضورشان در یک فضای مشترک از نظر علمی و تربیتی اصلا توصیه نشده است، اما او پاسخ داد که آموزش گروه سنی ۴ تا ۶ سال برعهده آموزش و پرورش است. مدیران مهد‌های کودک معتقدند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۴ ایراد حقوقی دارد که تمام آن‌ها را در اختیار شورا قرار دادند؛ «آن‌ها بخشی از ایراد‌ها را قبول کردند و گفتند که آن‌ها را بررسی می‌کنیم، اما وزارت آموزش و پرورش قبل از رفع آن به مدارس اعلام کرده که برای امسال می‌توانند کودکان ۴ تا ۶ سال را ثبت‌نام کنند.»

امکان بیکاری مربیان مهد‌های کودک

۳۰۰ هزار مربی فقط در مهد‌های کودک تهران مشغول به کار هستند که این رقم در کل کشور بیشتر است. فرحناز حسن توضیح داد که بسیاری از آن‌ها به واسطه بیماری کرونا و تعطیلی یک‌ساله، مهد‌های کودک بیکار شده‌اند و اگر آموزش و یادگیری گروه ۴ تا ۶ سال هم برعهده آموزش و پرورش گذاشته شود، بیکاری بخش دیگری از نیرو‌ها هم قطعی خواهد شد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۰۵۶۸، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
0
0
همون بهتر که بچه ها دیرتر با فضای مریض اموزش و پرورش روبرو بشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین