شعار سال:تردیدی نیست که یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین تونل های کشور تونل کندوان است که در جاده چالوس واقع شده است. برخلاف انتظار کسی درباره وجه تسمیه این تونل اطلاع چندانی ندارد. با اینحال تمام شواهد و قرائن تاریخی موجود حکایت از ارتباط این نامگذاری با اهالی روستای تاریخی «کندوان» که در نزدیکی شهر اسکو (یکی از شهرهای تبریز) واقع شده دارد. در این رابطه گفته شده که تونل کندوان در همان زمان افتتاح به خاطر اهالی روستای کندوان که در شهرستان اسکو آذربایجان شرقی ساکن بودند تونل کندوان نام گرفت. اما چرا این اتفاق افتاد؟
بر اساس برخی شنیدهها با توجه به اینکه محل احداث تونل بسیار سختگذر بوده و در ارتفاع بالایی از کوهستان وجود داشت و آن زمان تجهیزات امروزی برای کندن صخره موجود نبود و باید تونل با تجهیزات نخستین کنده میشد. به علت تبحر اهالی روستایی در شهرستان اسکو به نام کندوان در کندن سنگ و کوه از کارگرانی از ان روستا جهت کندن تونل استفاده شدهاست و نهایتاً به پاس زحمات مردم آن روستا به پیشنهاد مهندس گرایلی سازنده تونل و مهندس سعید رمضانی ، این تونل کندوان نام گرفت.
جالب است بداینم که خانه های روستای کندوان به عنوان یکی از دیدنی ترین مکان های توریستی استان آذربایجان شرقی در دل کوه و به شکل کندو ایجاد شده و در زمستان بسیار گرم و در تابستان بسیار خنک است.
این روستا آب و هوای سردی دارد و مردمان آن ۱۸۰ روز از سال را در شرایط یخبندان میگذرانند. کندوان در بخش شمال غربی کوه سهند واقع شده و البته در شکلگیری آن نیز این کوه نقش بسیار زیادی داشته است. عدهای آن را مربوط بهقرن هفتم و برخی دیگری مربوط به دوران پیش از اسلام میدانند. اما آنچه که عمومیت دارد قدمت ۶ هزار ساله این روستا را نشان میدهد و گفته میشود که خانههای صخرهای کندوان نیز قدمتی ۷۰۰ ساله دارند. از دیدگاه برخی محققان، ساکنان اولیه کندوان اهالی حیلهور بودهاند و برای حفظ جان خود از شرر مغولها به این مکان آمدهاند و برخی سفالینههای موجود در این روستا نیز نشان دهنده این است که زندگی قبل از زمان ایلخانیان نیز در این مکان وجود داشته است.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
تونل کندوان یا تونل شماره ۱۱ جاده چالوس تونلی در جاده چالوس (جاده ۵۹) واقع در دهستان کلارستاق است که شهرستان کرج را به شهرستان چالوس و شهرستان کلاردشت وصل میکند. این تونل در ارتفاعات ۲۷۰۰ متری کندوان و در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب چالوس، به طول۱۸۸۳٫۸ متر و ۵/۵ متر عرض و ۶ متر ارتفاع حفر شده بود.
مبنای کار ساخت تونل کندوان ، همان جاده معروف ناصرالدینشاهی بود. چون به هر حال مهندسان فرنگی دوره ناصری کوتاهترین راه ممکن را جهت رسیدن به چالوس انتخاب کرده بودند. ولی این بار چون جاده ماشینرو بود باید در مسیر قبلی تغییراتی صورت میگرفت و از جمله اینکه، مسیر از شهر کرج شروع شود نه از شهرستانک!
ساخت تونل کندوان در ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۱۴ شمسی آغاز و پس از گذشت سه سال در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ (هفدهم مه ۱۹۳۸) به بهرهبرداری رسید. این تونل در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ از سوی رضا پهلوی و در دوران وزارت مجید آهی وزیر راه وقت گشایش یافت.
پیش از ساخت این تونل، راه میان کرج و چالوس پنج ماه از سال غیرقابل تردد بود. کار ساخت این تونل با ادوات و ابزار آن سال ها، تنها سه سال به درازا کشید. مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر در گزارشی مینویسد ابوالحسن عمیدی نوری گفتهاست «گویا دو شرکت دانمارکی یا سوئدی بودند که قرارداد ساختمان آن را داشتند». هزینه ساخت تونل در زمان افتتاح آن ۲۴۸۵۳۴۰۰ریال اعلام شده بود.
با وجود تعریض های صورت گرفته و دوبانده شدن، تونل کندوان در مواقع تعطیل و اوج مسافرتها، پاسخگو نبوده و از این رو در قطعه شماره 2 آزادراه تهران ـ شمال، تونل 6400 متری البرز در نظر گرفته شده که جایگزین کندوان گردید و سه راهی سرهنگ را به پل زنگوله متصل میکند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری کافه تاریخ ، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1398 ، کدخبر:38680 ، www.cafetarikh.com / سایر منابع.