پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷
مواضع و رفتار‌های برخی نمایندگان مجلس یازدهم در سال ۹۹، حاشیه‌هایی را ایجاد کرد.
شعار سال: مواضع و رفتار‌های برخی نمایندگان مجلس یازدهم در سال ۹۹، حاشیه‌هایی را ایجاد کرد.

زمان زیادی از آغاز به کار این مجلس نگذشته بود که سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا ادعایی را درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس مطرح کرد و گفت: وقتی در مجلس از ظرفیت زنان در ترکیب هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها استفاده نمی‌شود و یا کارمندان زن حتی نمی‌توانند در آزمون دبیری کمیسیون‌ها شرکت کنند، چطور می‌توان با سیاست‌های ضد خانواده مقابله کرد؟

وی بیان کرد: هیئت هفت نفره متشکل از اعضای هیئت رئیسه مجلس بعد از بررسی درخواست زنان نماینده برای حضور در هیئت رئیسه کمیسیون‌ها تاکید کردند که زنان باید بچه‌داری و به امور خانه رسیدگی کنند!

در شرایطی که این ادعای محمودی باعث حواشی بسیار زیادی برای مجلس به ویژه در فضای مجازی شد، این نماینده با انتشار نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس این مطالب را تکذیب کرد و گفت: نقل قول منتسب به بنده درست نیست و نگفتم هیئت رئیسه گفته است زنان باید بچه‌داری کنند.

می‌خواهیم روحانی را مانند بنی صدر عزل کنیم

اواسط تیر ماه بود که جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر نیز طی اظهاراتی باعث حاشیه‌سازی برای مجلس شورای اسلامی شد.

وی با اشاره به جمع‌آوری امضا برای ارائه طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: «من قائل به این موضوع هستم که مردم رئیس‌جمهور را نمی‌خواهند و باید استیضاح شود.»

وی درباره هدف خود از ارائه طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور، اظهار داشت: «همان دلایلی که باعث شد بنی صدر عزل شود، الان وجود دارد و این دولت باید استیضاح و عزل شود.»

البته این نماینده هم پس از چند روز از بیان این مطلب، از موضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت: «با توجه به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در جلسه با نمایندگان، تصمیم گرفتیم که استیضاح رئیس‌جمهور را در ماه‌های پایانی این دولت از دستور کار خود خارج کنیم.»

واگذاری جزایر ایرانی به چین!

محمود احمدی بیغش، نماینده مردم شازند در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم یکی دیگر از نمایندگانی بود که با ادعای خود، برای مجلس حاشیه ایجاد کرد.

قضیه از این قرار بود که این نماینده در گفتگویی اظهار داشت: «موضوع واگذاری و انتقال اختیار تام جزایر به چین صحت داشت و این حرکت مردم و مجلس بود که جلوی واگذاری اختیار تام جزایر را گرفت و چنین اتفاقی نخواهد افتاد!»

سخنان نماینده مردم شازند انتقادات بسیاری از سیاسیون را برانگیخت، از جمله اینکه چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این موضوع را رد و تاکید کردند که هیچ زمانی و تحت هیچ شرایطی قرار نبوده که جزیره کیش یا هر کجای دیگر از خاک ایران در اختیار چین یا کشور دیگری قرار گیرد.

بیغش هم که متوجه شد مطلب ناصحیحی را مطرح کرده است در گفتگویی دیگر گفت: «به هیچ عنوان در مصاحبه تلویزیونی خود موضوع واگذاری جزایر ایران به چینی‌ها را مطرح نکرده و خلط کلامی بوده است.»

 
‌می‌خواهیم روحانی را مانند بنی صدر عزل کنیم/واگذاری جزایر ایرانی به چین!
 
 
مسائل حاشیه‌ای مجلس به همین جا ختم نشد. در جریان انتخاب رئیس دیوان عالی محاسبات، الیاس نادران بعنوان یکی از مخالفان اصلی ریاست مهرداد بذرپاش بر دیوان، در گفتگو با یکی از رسانه‌ها جزئیاتی در این باره ارائه کرد. او گفت که کمیسیون اصلی ۹۰ مجلس به شکایت نمایندگان درباره این انتصاب رسیدگی نکرده است!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سندی که بذرپاش به عنوان بیست سال سابقه کار ارائه کرده است، اظهار داشت: «وی با توجه به سن و سال و دوره‌هایی که مدعی بود کار کرده است، نتوانست ۲۰ سال سابقه کار را به مجلس ارائه کند؛ لذا سند گواهی کارش در آن موسسه پژوهشی را آورد که به نظرم پذیرفتنی نبود. بعداً کسی که نامه را امضا کرده بود، در کمیسیون اصل نود اقرار کرد که برگه جعلی است و البته گفت با حسن نیت این کار را کردیم. اما من خیلی این جور حسن‌نیت‌ها را نمی‌فهمم! جور کردن سابقه کار با سند جعلی حداقل برای من پذیرفتنی نیست.»

البته حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس سریعاً این اظهارات را خلاف واقع دانست و ضمن تکذیب آن، گفت: «کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پیرو شکایت مطرح شده به روند انتخاب رئیس کل دیوان محاسبات کشور، موضوع را در دستور کار قرار داد و سیدمصطفی میرسلیم به عنوان مسئول کمیته مجلس کمیسیون اصل ۹۰ آن را پیگیری کرد.»

وی اظهار داشت: «پس از تحقیقات، گزارش کمیته در جلسه کمیسیون ارائه شد و کمیسیون ضمن دعوت از روسای فعلی و سابق پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی و روسای فعلی و اسبق دانشگاه صنعتی شریف، موضوع را مورد بررسی قرار داد که اکثریت قاطع اعضای کمیسیون به صحت فرایند قانونی انتخاب رئیس کل دیوان محاسبات کشور رأی دادند.»

درگیری با سرباز راهور!

اوایل بهمن ماه ۹۹ بود که فیلمی از یک سرباز وظیفه ناجا و درگیری‌اش با خودرویی که سعی داشت از خط ویژه عبور کند، در فضای مجازی منتشر شد. داستان از این قرار بود که یک سرباز وظیفه ادعا می‌کرد که یکی از نمایندگان مجلس برای اینکه از ورود خودروی وی به خط ویژه جلوگیری شده، به او سیلی زده است که این ماجرا ابعاد گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ای پیدا کرد.

البته این اقدام در همان ابتدا با واکنش شدید رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مواجه شد؛ به گونه‌ای که محمدباقر قالیباف پس از انتشار این خبر در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: «به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ در صورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.»

همچنین سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در این باره، گفت: «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ادعا‌های موجود را بررسی و و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.»

البته این نماینده مجلس هم با انتشار فیلمی ضمن عذرخواهی از مردم، تصریح کرد: «کاملاً بدیهی است که برای اجرای قانون بین افراد جامعه هیچ تفاوتی وجود ندارد، ما نیز هیچ شأنی به جز خدمت‌گذاری به مردم و مطیع قانون بودن برای خودمان قائل نیستیم به همین دلیل از سربازی که قانون را اجرا کرد و مانع از خودروی ما به خط ویژه شد، تشکر می‌کنم.»

وی اظهار داشت: «ممکن است برای هر کسی اتفاق افتاده باشد که با شنیدن توهین عصبانی شود، ما همه انسان هستیم و ممکن است در برابر توهین دچار خطا شویم، با این وجود من باید بیشتر به خودم مسلط می‌بودم و در همین حد عصبانیت نیز برای من کار اشتباهی بود که مجدداً عذرخواهی می‌کنم.»

جمله تند نماینده سبزوار خطاب به روحانی

البته سیلی زدن به سرباز راهور، تنها اقدام حاشیه‌ساز عنابستانی نبود، او مدتی قبل‌تر توئیتی را منتشر کرد که محتوایی توهین‌آمیز به رئیس‌جمهور داشت. او نوشته بود: «او (روحانی) آنقدر وقیح است که ملت خویش را به مسخره گرفته است! کشور به حال خود رها شده و مردم در تامین مایحتاج خویش درمانده‌اند و زیر خط فقر درست و پا می‌زنند. رئیس‌جمهور در بند حفظ خفط ریش خویش است! اف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده‌ای.»

توئیت نماینده سبزوار واکنش‌های زیادی را از سوی دولتمردان به همراه داشت که بعنوان نمونه، علیرضا معزی معاون اطلاع رسانی ریاست جمهوری در پاسخ به عنابستانی نوشت: ««دهان‌دریدگی شاید چند صباحی شیوه سیاست‌ورزی باشد، اما تا همیشه نشانه فرومایه‌گی است.»

۴ روز بعد، مجدداً عنابستانی توئیت دیگری را منتشر کرد و نوشت: «جناب رئیس جمهور! دهان دریدگی شما را در انواع فحش‌ها که نثار منتقدین کرده اید دیده ایم و فرومایگی تان را در نسبت ناروا به ائمه اطهار برای نیل به مطامع سیاسی تجربه کرده ایم! به جای بسیج یک لشگر برای پاسخ به نماینده ملت و طرح شکایت از اوقدری به فکر ملت باش که طاقتشان طاق شده است»

جملات تند عنابستانی خطاب به روحانی و واکنش‌های متعددی که در فضای مجازی و محافل سیاسی داشت، واکنش رهبر انقلاب را هم برانگیخت. ایشان دو هفته پس از این ماجرا در دیدار اعضای ستاد ملی کرونا تاکید کردند: «برخورد یکی دو هفته قبل بعضی‌ها با دولت و رئیس‌جمهور کار غلطی بود. انتقاد غیر از هتک حرمت است. این کار‌ها کار امثال آمریکایی‌هاست.»

مواضع و رفتار‌های برخی نمایندگان مجلس تاکنون جنجال‌ها و حاشیه‌های زیادی به پا کرده و در برخی موارد دست بالای مجلس یازدهم در خدمت به مردم را کوتاه کرده است، تا جایی که بسیاری از اقدامات مهم و موثر نمایندگان به دلیل برخی حاشیه‌ها از نگاه افکار عمومی کمرنگ شد. از سوی دیگر، مخالفان مجلس انقلابی، فقط منتظر خطای کوچکی از نمایندگان هستند تا با ابزار‌های رسانه‌ای گسترده‌ای که در اختیار دارند، آن موضوع را علم کنند و دستاورد‌هایی که مجلس یازدهم در این مدت کوتاه داشته است، زیر سوال ببرند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۴۵۶۹، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین