پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۷۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
به گفته حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری، تا اواسط خردادماه با واردشدن واکسن‌های خریداری شده از کوواکس که شامل ۱۰ میلیون دوز می‌شود، بخشی از گروه‌های پرخطر واکسینه می‌شوند و به‌تدریج، با وارد عرصه شدن واکسن‌های داخلی از اواخر خرداد، به روندی اطمینان‌بخش در واکسیناسیون خواهیم رسید.
شعار سال : به گفته حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری، تا اواسط خردادماه با واردشدن واکسن‌های خریداری شده از کوواکس که شامل ۱۰ میلیون دوز می‌شود، بخشی از گروه‌های پرخطر واکسینه می‌شوند و به‌تدریج، با وارد عرصه شدن واکسن‌های داخلی از اواخر خرداد، به روندی اطمینان‌بخش در واکسیناسیون خواهیم رسید. او اشاره کرد که براساس گزارش‌ها، واکسن «کوپاستور» از اواخر اردیبهشت در دسترس است و واکسن برکت نیز در خردادماه آماده بهره‌برداری خواهد بود، اما تأکید کرد که تهیه واکسن داخلی به این معنی نیست که واکسن خارجی تهیه نشود، بلکه ما حتی برای یک روز یا یک‌ساعت هم مجاز نیستیم به بهانه تولید واکسن در داخل، از خارج واکسن نخریم یا واکسیناسیون را به تأخیر بیندازیم.

رئیس جمهوری این سخنان را شنبه در دیدار با جمعی از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعدادی از مدیران شرکت‌های فعال در زمینه تولید واکسن کرونا بیان کرد. او در این نشست، خلاصه‌ای از آنچه در زمینه کرونا بر کشور گذشت ارائه و تأکید کرد که تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا، یکی از مهم‌ترین اتفاقات این دوران بود که باعث شد با سرعت خوبی در کشور تصمیم‌گیری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری درباره فرایند واکسیناسیون در کشور و بحث‌هایی که درباره داخلی یا خارجی بودن واکسن‌ها می‌شود، ضمن اشاره به مخالفت ستادملی مقابله با کرونا برای آزمایش واکسن‌های کشور‌های دیگر روی مردم، گفت: ما جزو اولین کشور‌هایی بودیم که به کوواکس درخواست واکسن دادیم، اما مانع‌تراشی‌های امریکایی‌ها باعث شد نوبت ما در تهیه واکسن کوواکس به تأخیر بیفتد تا جایی که هنوز نتوانستیم از آن مجموعه واکسنی وارد کنیم.

روحانی اضافه کرد: بسیار امیدواریم که تا اواسط خرداد واکسن‌های خریداری شده از کوواکس و دیگر کشور‌ها که تعداد ۱۰ میلیون دوز واکسن خریداری شده را شامل می‌شود، وارد کشور شده و با توجه به واکسیناسیون بخشی از گروه‌های پرخطر مثل کادر درمان و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای، واکسیناسیون عمومی دیگر گروه‌ها نیز با سرعت بیشتری به پیش برود و به‌تدریج با وارد عرصه شدن واکسن‌های داخلی از اواخر خرداد نیز به روندی اطمینان‌بخش در واکسیناسیون برسیم. بنابر گزارش‌های ارائه شده واکسن «کوپاستور» از اواخر اردیبهشت در دسترس قرار دارد و واکسن برکت نیز در خرداد ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

رئیس جمهوری ضمن ابراز امیدواری مبنی بر اینکه با وارد شدن واکسن‌های خریداری شده تا اواسط خرداد، واکسیناسیون سرعت خوبی پیدا کند، اضافه کرد: واکسیناسیون گروه پرخطر انجام شد، باوجود این، ما یک روز هم نمی‌توانیم صبر کنیم و بگوییم، چون قرار است واکسن داخلی یک ماه دیگر دو ماه دیگر بیاید، پس صبر کنیم و از خارج واکسن نخریم. او با تأکید بر اینکه اصلاً یک روز هم و حتی برای یک ساعت هم مجاز نیستیم (تا واکسیناسیون را به بهانه انتظار برای تولید داخلی به تأخیر بیندازیم) تأکید کرد: اگر به ما بگویند الان یک واکسن خارجی است و می‌توانیم تزریق کنیم، اما واکسن داخلی سه روز دیگر می‌آید، حق نداریم تعلل کنیم. ممکن است در این سه روز ۱۰۰ نفر بمیرند، ما برای یک نفر هم نمی‌توانیم صبر کنیم. رئیس جمهوری، این نوع نگاه به واکسیناسیون و واکسن داخلی یا خارجی را برگرفته از نگاه قرآنی به جان انسان‌ها دانست و گفت: مثل همان آیه‌ای که در اول این جلسه خوانده شده که می‌فرماید «وَ مَنْ أَحْیاهَا فَکأَنَّمَا أَحْیا النَّاسَ جَمِیعًا» به این معنی که خدا می‌گوید جان یک نفر معادل جان کل انسانیت است؛ بنابراین نجات یک نفر نجات کل انسان‌هاست نه کل کشور، کل جهان و این یعنی نجات جان مردم بسیار مهم است.

روحانی، انجام واکسیناسیون با استفاده از واکسن‌های خارجی وارد شده را تصمیم درستی برشمرد و افزود: البته از آن‌طرف هم باید به داخل کمک کنیم و همه کمک‌ها را انجام دهیم برای اینکه بتوانیم واکسن‌های داخلی را به مرحله‌ای برسانیم که واکسیناسیون عمومی را شروع کنیم.

رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود، با اشاره به اینکه در آغاز ورود به مهلکه پاندمی کرونا هیچ پیش‌بینی از آینده نبود و حتی نمی‌دانستیم چه محدودیت‌هایی و چگونه باید در کشور اجرا شوند، اظهارکرد: در آن وضعیت عده‌ای پیشنهاد تعطیلی کامل با استفاده از قوه قهریه را ارائه می‌کردند که می‌توانست کشور را با مخاطرات جدیدی روبه‌رو کند، نمونه برقراری محدودیت‌های گسترده و تعطیلی کامل شهر‌ها در کشور‌های اروپایی و امریکا که حاصل آن‌ها هجوم مردم به فروشگاه‌ها و حتی بروز قحطی در زمینه برخی کالا‌ها بود.

روحانی با اشاره به بروز قحطی ۱۰۰ سال گذشته در ایران که باعث قتل عام حدود نیمی از جمعیت کشور شد، اضافه کرد: تصور کنید اگر در ایام شیوع کرونا نیز در شرایطی که کشور با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها مواجه بود اگر فقط برای یک روز برق، آب یا اینترنت قطع می‌شد و یا از تأمین بنزین و گازوئیل ناتوان می‌ماندیم چه فاجعه‌ای خلق می‌شد؟!

روحانی، تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا را بزرگترین و از اولین اقدامات مؤثر در مدیریت روند مقابله با این پاندمی برشمرد و افزود: اگر ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل نمی‌شد واقعاً کار‌ها پیش نمی‌رفت. اگر برخی تصمیمات که در این ستاد در فاصله‌ای کوتاه اتخاذ و اجرا شد قرار بود طی روند عادی قانونگذاری در کشور اتخاذ و اجرایی شود شاید نیاز به ماه‌ها زمان داشت، اما در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات سریع و در عین حال دقیق اتخاذ و اجرا شد.

در وین بر سر جزئیات بحث می‌شود

رئیس جمهوری با بیان اینکه از اواخر سال گذشته آرزو داشته تا پیش از پایان این دولت چند کار مهم را خدا توفیق دهد انجام دهیم، گفت: یکی اینکه کرونا را به نقطه‌ای برسانیم که مردم آرامشی پیدا کنند. الحمدلله امروز یک آرامشی در کشور ما ایجاد شده و ان‌شاءالله واکسن‌های خریداری شده و واکسن‌های داخلی هم هرچه بیشتر بیاید و واکسیناسیون گسترده‌تر شود تا پیش از پایان این دولت آرامش بیشتر شود.

کار مهم دیگر به روایت روحانی، رفع تحریم‌ها است. او افزود: ما با صبر و ایستادگی و برنامه‌ریزی به نقطه‌ای رسیدیم که امروز امریکایی‌ها خیلی رک و پوست‌کنده می‌گویند راهی نداریم جز اینکه به برجام برگردیم. چه کسی فکر می‌کرد که ما برویم وین مذاکره کنیم همه ۴ یا ۵ کشور، اروپایی‌ها و امریکا در برابر ملت ایران همه تسلیم باشند و بگویند ما هیچ راه دومی نداریم و باید همه به برجام برگردیم و ان‌شاءالله می‌توانیم تحریم را پایان ببخشیم. روحانی گفت: دولت دوازدهم کار خودش را انجام داده است. امروز در صحنه وین تمام تحریم‌های اصلی و اصولی و مهم همه را قبول کردند که باید کنار برود و داریم سر موارد جزئی بحث می‌کنیم. در بخش‌ها و عناوین همه این‌ها را پذیرفته و قبول کرده‌اند و این کار بزرگی بود که انجام گرفت.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۶۲۴، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
امید داریم روحانی بتونه تو این یک ماه باقی مونده کاری کنه زندگی مردم از این وضعیت در بیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین