پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۶۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران توضیحاتی درباره آمار واکسیناسیون کرونا در شهرداری، احتمال تخلف دوباره واکسن خواری و دلایل منتفی شدن خرید واکسن توسط مدیریت شهری توضیخاتی ارائه داد.
شعار سال: شهر تهران این روز‌ها به دلیل کرونا در وضعیت حاد قرار گرفته و جولان ویروس کووید ۱۹ سبب شده پایتخت با مشکلات فراوانی در حوزه شهری مواجه شود. مترو و اتوبوس با کاهش شدید مسافر مواجه است و با لغو طرح ترافیک هم به حجم خودرو‌ها نسبت به روز‌های عادی و غیرکرونایی به شدت افزوده شده است. کمبود اتوبوس و واگن‌های مترو هم پاسخگوی مسافران در شرایط کرونایی جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی نبود و عملکرد بلدیه این روز‌ها با انتقادات شهروندان مواجه شد و تهرانی‌ها خواستار اقدامات بیشتر جهت رفع مشکلات شهری هستند.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله واکسن‌خواری در شهرداری، استخراج بیت‌کوین در مدیریت شهری، شفافیت نصفه نیمه در بلدیه، عملکرد حناچی، سرانجام خرید واکسن در شهرداری و وضعیت کرونا در پایتخت با زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به بحث و گفتگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

احتمال واکسن خواری در شرکت شهر سالم بررسی می‌شود
گفته می‌شود به غیر از تخلفی که در زمینه ارائه واکسن کرونا در برخی از مناطق شهرداری تهران انجام گرفته شرکت شهرسالم هم اخیرا با این پدیده مواجه شده آیا شورای شهر تهران به این موضوع ورود یافته است؟

خیر، هنوز در مورد این تخلف گزارشی به شورای شهر تهران واصل نشده و اگر مدارکی در این راستا به دست‌مان برسد حتما آن را بررسی خواهیم کرد و اطلاع‌رسانی می‌کنیم شرکت شهرسالم جزو بخش‌هایی بوده که سهمیه واکسن برای کادر درمان دریافت کرده و باید گزارشات مربوط به آمار واکسن در این شرکت هم منتشر شود.

کمتر از ۳۰۰۰ هزار نفر در شهرداری واکسن دریافت کرده اند

پس از بروز پدیده و اکسن‌خواری در برخی از مناطق شهرداری تهران مدیریت شهری اعلام کرد که مشخصات افراد دریافت‌کننده واکسن بر روی سایت شفاف قرار خواهد گرفت، ولی پس از این موضوع شهرداری تهران به انتشار کدملی بسنده کرد و بسیاری نسبت به این شفافیت نصفه نیمه گلایه‌مند بودند نظرتان در این زمینه چیست؟
سایت شفاف درگاهی که اطلاعات شهری و خدماتی همچنین امکانات و اقداماتی که در شهرداری انجام می‌گیرد در آن منعکس می‌شود همه قراردادها، صورت وضعیت‌ها، حقوق‌ها و دستمزد‌ها وهمچنین هر چه که لازم است شهروندان در جریان آن قرار بگیرند و انتشار آن به سلامت کارکنان شهرداری کمک می‌کند بر روی این سایت قرار می‌گیرد که اخیراً شهرداری اطلاعاتی در مورد دریافت‌کنندگان واکسن بر روی این سایت منتشر کرد ناگفته نماند که نیرو‌های کارگری و خدماتی به غیر از حوزه حمل و نقل رانندگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار نفر تعدادشان بود که اکنون کمتر از ۳ هزار نفر از آن‌ها دریافت‌کننده واکسن بوده‌اند و باید واکسن‌های بیشتری به آن‌ها اختصاص یابد این افراد در معرض خطرند و زحمات زیادی برای شهر می‌کشند.

آنچه مسلم بوده و هست توسعه واکسیناسیون در اسرع وقت است. در مناطق جنوبی، منطقه ۱۶.۱۷، ۱۸.۱۹، ۲۰.۲۱ و ۲۲ هیچ واکسنی دریافت نشده است. همچنین در مناطق ۱۵،۱۴ آمار ۹۵ نفری و ۵۶ نفری واکسن دریافت کرده اند. در منطقه ۱۰،۱۱ و ۱۲ نیز هیچ واکسنی دریافت نکردند، عمده دریافت واکسن در مناطق ۲،۳، ۴،۵، ۶، ۸.۹ و ۱۳ است.

مشکل اطلاع رسانی نصفه نیمه در بلدیه برطرف می‌شود
بنابراین بهتر است این افراد هر چه بیشتر در اولویت وزارت بهداشت در اختصاص واکسن باشند و اکنون که در مورد واکسیناسیون در شهرداری صحبت می‌کنیم صحبت بر سر فقط ۲۷۰۰ نفر است که واکسن دریافت کرده‌اند و میزان تخلفات بسیار اندک است. هر چند که ما معتقدیم واکسن خواری هر چند هم اندک نباید مورد حمایت باشد و حجم تخلف هم زیاد نیست، ولی باید علاوه بر کدملی که در این سایت درج شده این موضوع را بررسی کنیم که در فایل مربوطه امکان افزوده شدن مشخصات دیگر هم وجود دارد که به طور مثال بتوان درج کرد که افراد دریافت‌کننده مثلا در کدام بخش‌ها مشغول فعالیت بوده‌اند.

شهرداری تهران تخصص واردات واکسن را ندارد/ واسطه برای واردات واکسن هزینه زا است

گفته می‌شود که خرید واکسن توسط شهرداری تهران منتفی شده چرا علیرغم اینکه این قضیه قرار بود در صحن بررسی شود به صورت ناگهانی متوقف شد؟
شهرداری تهران دستگاهی نیست که تخصص واردات واکسن را داشته باشد و بخواهد به این حوزه ورود یابد طبق مصوبات موجود دولت موظف است واکسن را به صورت رایگان در اختیار همه قرار دهد البته بخش خصوصی هم می‌تواند به کمک دولت بیاید، ولی باید در این زمینه تخصص داشته باشد و در حال حاضر بیشتر شرکت‌های دارویی هستند در این زمینه تخصص دارند و مدیریت شهری دستی در این حوزه ندارد.

مأموریتی هم برای شهرداری در این حوزه نیست و اگر بخواهد مدیریت شهری به این حوزه ورود یابد نیاز به واسطه است و این به معنی هزینه‌های مضاعف خواهد بود و از طرفی آنقدر هم واکسن وجود ندارد که به راحتی تهیه شود لذا از آنجایی که این موضوعات در حیطه مأموریت شهرداری نبود فعلاً قضیه مدنظر نیست.

مصاحبه آقای شهردار در کلاب هاوس در جهت افزایش اعتماد عمومی

اخیراً پیروز حناچی شهردار تهران مصاحبه‌ای جنجالی ۴ ساعته در کلاب هاوس انجام داد این موضوع با حواشی مختلفی مواجه بوده است شما چگونه عملکرد حناچی را ارزیابی می‌کنید و به عنوان عضو شورا چه نمره‌ای به آن می‌دهید؟
حضور مدیران، مسؤولان و دست‌اندرکاران در فضا‌های عمومی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند کلاب هاوس قابل تقدیر و تشکر است به نظرم حناچی ۴ ساعت زمان گذاشته و به صورت شفاف و دوستانه در زمینه‌های مختلف در حوزه شهری پاسخ داد که به نظرم ارزشمند است و باید استمرار یابد چرا که صحبت مسؤولین و مردم از فضا‌های مختلف منجر به افزایش اعتمادسازی می‌شود ناگفته نماند حناچی از زمانی که مسؤولیت شهرداری تهران را عهده‌دار شد با شرایط سختی مواجه بود.

شهرداری تبدیل به سازمان بزرگی شده که با مازاد نیرو مواجه است از طرفی بدهی‌های زیاد و رکود اقتصادی نیز گریبان بخش‌های مختلف را گرفته و پیشگیری از شهرفروشی هم درآمد‌ها را کاهش داده است. همچنین بیش از یکسال و نیم است با پدیده کرونا مواجه شده‌ایم و این قضیه بیکاری و توقف فعالیت‌ها را به همراه داشته است بنابراین کارنامه حناچی به نظرم قابل دفاع است و تغییر ریل صورت گرفته و فرآیند‌ها اصلاح شده مبارزه با فساد و رانت صورت گرفته است.

جلوی امضا‌های طلایی را گرفتیم/نمی‌توانیم مطلق بگوییم که رانت و فسادی نداریم
البته نمی‌توانیم مطلق بگوییم که رانت و فسادی نداریم. هر چند که جلوگیری از رانت و امضا‌های طلایی گرفته شده، ولی نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد ادعا کنیم که دیگر این مسأله وجود ندارد. ناگفته نماند نقد هم به عملکرد حناچی وجود دارد، ولی الان زمانش نیست و در این مقطع نمی‌خواهیم ارزیابی کنیم به هر حال هر فردی مجموع ضعف و قوت‌ها را با هم دارد.

شورای شهر آماده انجام مناظره است

قدرت‌الله گودرزی معاون سابق قالیباف معتقد است که نه تنها در شهرداری تهران حناچی مانع شهرفروشی نشده بلکه فقط در سال گذشته ۶۰ درصد شهر فروشی داشتیم نظر شما در این زمینه چیست؟
صحبت‌های آقای گودرزی به نظرم ادعای ایشان بوده است و باید متناظر ایشان هم باشند و با اسناد و مدارک پاسخ داده شود. نگذاشتیم برج‌ها و مال‌ها و مجموعه‌های بزرگ که سرمایه شهر بوده ایجاد شود و سود آن در جیب عده‌ای خاص برود. اعضای شورای شهر آماده مناظره‌اند و من هم از جانب خودم آماده مناظره در حیطه کاری‌ام هستم.

برخی از اعضای شورا طی روز‌های اخیر موضوع استخراج بیت کوین در برخی از زیر مجموعه‌های شهرداری مطرح کرده اند. نظر شما درباره این موضوع چیست و شورا چه اقدامی در برخورد با این تخلفات خواهد داشت؟
درصورتی که این موضوع تائید شود قطعا شورا هم برخورد‌های قانونی را خواهد داشت. من اطلاعی در این راستا نداشته و آن را بررسی خواهم کرد.

اعضای شورای شهر نسبت به بی توجهی حناچی به تذکرات گلایه مندند نظر شما در این مورد چگونه است و آیا به شهردار پایتخت در این راستا نقد دارید؟
ببینید به هر حال یکی از ابزار‌های ما تذکر دادن به مدیریت شهری است تا بتوانیم از این طریق فعالیت‌ها را انجام دهیم. تقریبا کمتر پیش می‌آید که به تذکر‌ها جواب داده نشود یا مورد رسیدگی قرار نگیرد.

اعضای شورای شهر هم از این امکان استفاده کرده و تذکراتی به شهرداری دادند که البته شهرداری هم پاسخ بسیاری از تذکر‌ها را داده است و هر چند ماه یک بار شهردار تهران گزارشی را برای شورا در خصوص نحوه تذکر‌ها ارائه می‌دهد که به چه تعداد از گزارش‌ها پاسخ داده شده، چه تعداد مربوط به شهرداری بوده یا چه تعداد مربوط به سایر نهاد‌ها بوده است.

خلیل آبادی با بهتر شدن وضعیت کرونا حتما به صحن می‌آید

چندی پیش اعلام کردید استعفای آقای خلیل آبادی پذیرفته نشد، ولی همچنان ایشان به صحن شورا نمی‌آید. ماجرا به کجا ختم شد چرا این قضیه مسکوت ماند و کسی در شورا درباره آن صحبت نمی‌کند؟
همانطور که گفتم استعفا در هیات رئیسه پذیرفته نشد بحث مسکوت ماندن قضیه نیست. دلخوری‌هایی پیش آمده بود که برطرف شد و با بهتر شدن اوضاع کرونا اقای خلیل آبادی در صحن حاضر می‌شوندو به هر حال ایشان به دلیل سن و بیماری زمینه‌ای بیشتر از سایر اعضای شورا در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

رابطه منطقی بین کرونا و طرح ترافیک در تهران وجود ندارد

لغو طرح ترافیک چقدر مسافران مترو و اتوبوس را کاهش داد؟
به نظرم اینکه طرح ترافیک تهران را به بحث کرونا مرتبط کنیم، از اساس موضوعی غلط است. تجربه‌های سال قبل و حتی امسال نشان داد قطعا یک رابطه منطقی بین کرونا و طرح ترافیک در تهران وجود ندارد.

از یک طرف همه مسافران حمل و نقل عمومی خودرو ندارند و از طرف دیگر برخی مردم با وجود طرح ترافیک کمتر به خیابان‌ها می‌آیند و مردمی که کار غیرضروری دارند، کمتر در خیابان‌ها تردد می‌کنند چراکه مجبور می‌شوند که برای این مساله هزینه کنند و در نتیجه باعث کاهش تردد مردم در خیابان‌ها و سطح شهر می‌شود.

در زمان‌هایی که طرح ترافیک برداشته شده است، نه تنها تغییری در آمار کرونا ایجاد نشد، بلکه این مساله باعث ایجاد ترافیک شد که خود ترافیک عامل آزار و اذیت شهروندان، گرفته شدن وقت افراد، ناسالم شدن محیط زیست است و حضور افراد در ترافیک آن هم در هوای آلوده موجب ضرر و زیان به سلامتی شهروندان می‌شود.

شهروندان نسبت به وضعیت حمل و نقل عمومی گلایه دارند چرا شهرداری تهران نتوانست در این دوره مطالبه شهروندان را چندان مورد توجه قرار دهد؟
با شرایط کرونا درآمد شهرداری تهران در بخش حمل و نقل عمومی به شدت کاهش یافت و دولت هم چندان به وعده‌های خود جهت همکاری به شهرداری عمل نکرد. علیرغم مصوبه‌های دولت و پیگیری‌های مدیریت شهری اقدام مورد توجهی صورت نگرفت و مدیریت شهری به تنهایی اقداماتی برای خرید اتوبوس و تامین واگن انجام داد. به هر حال تأمین منابع برای کیفیت‌بخشی مترو و سرپا نگه داشتن این ناوگان از طریق فروش بلیت، کمک دولت و مجلس، اوراق مشارکت و مباحث دیگر است که باید به صورت کامل مدنظر قرار گیرد. باید به این مسأله توجه داشت مترو هزینه دارد و اگر بخواهیم آن را سرپا نگه داریم و یا توسعه دهیم باید فکری به حال منابع آن شود و دولت پای کار آیند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران، تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۱۴۵۵، www.shoratehran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
بروز این اصطلاحات در ایران به خاطر فساد های ریشه دار در ادارات دولتی ماست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین