پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
برگزاری انتخابات الکترونیکی در هیات نظارت بر مطبوعات را می توان اقدامی نو در سایه صحت، دقت و سرعت و خدمتی دیگر از دولت الکترونیک دانست که در نخستین گام خود با اطمینان و اعتماد بخشی، حضور حداکثری واجدان شرایط را رقم زد.

شعار سال: شانزدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسوول نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات، روز یکشنبه با فاصله گرفتن از شیوه های سنتی - برگه رای و صندوق شیشه ای - بصورت الکترونیکی برگزار شد.
گرچه اینگونه شیوه انتخابات نخستین دوره خود را تجربه کرد، اما ثبت نام و حضور حداکثری و میزان مشارکت در رای گیری با توجه به قرار گرفتن در مرحله اول، توانست برای نخستین بار و بدون اینکه به دوره دوم کشیده شود منتخبان خود را بشناسد.
همچنین این شیوه انتخابات، بالا بردن درصد مشارکت مدیران مسوول و دخالت دادن مستقیم افراد را در تعیین سرنوشت خود در پی داشت.
صاحبنظران بر این باورند تجربه برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی همانند آنچه که در انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات انجام گرفت، در صورت فرهنگ سازی و استفاده از امکانات و نیز ایجاد فضای اعتماد و اطمینان میان مردم، می تواند، در سایر انتخابات انتخابات پیش روی کشور نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

**
استقبال چشمگیر از انتخابات الکترونیکی هیات نظارت بر مطبوعات
دبیر هیات نظارت بر مطبوعات ، میزان مشارکت واجدان شرایط حضور در شانزدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و گفت: برگزاری الکترونیکی این دوره انتخابات، میزان مشارکت را چند برابر و چشمگیر کرد.
علاء الدین ظهوریان با اشاره به روند برگزاری الکترونیکی این دوره انتخابات، خاطرنشان کرد: انتخابات از ساعت 10 آغاز شد و تا ساعت 16 ادامه داشت، از این رو با توجه به استقبال خوب و چشمگیر و همچنین درخواست اعضا با نظر کمیته نظارت بر انتخابات مرکب از نماینده قوه قضائیه و قوه مقننه و همچنین رئیس این هیات، انتخابات دو بار به ترتیب به مدت 60 دقیقه و 30 دقیقه تمدید شد.

** 30
نامزد و 5 انصرافی
وی همچنین تعداد نامزدهای شرکت کننده در این انتخابات را 30 نفر عنوان کرد و گفت: تا قبل از ساعت 10 روز گذشته پنج نفر از این نامزدها از حضور در انتخابات انصراف دادند از این رو اکنون مجموع نامزدها به 25 نفر رسید و در واقع این تعداد به رقابت پرداختند.

**
فقط به آنالیز تفکیک شرکت کنندگان استانها دسترسی داریم
دبیر هیات نظارت بر مطبوعات در پاسخ به این سووال که آیا ستاد دسترسی به مدیران مسوول رای دهنده و سایر جزئیات دارد، افزود: چند چیز را نمی توان دید اول اینکه کدام مدیر مسئول وارد انتخابات شده و دوم اینکه کدام نامزد چه میزان رای آورده است.
ظهوریان تاکید کرد: به عنوان ستاد فقط تعداد کل شرکت کنندگان را به تفکیک آنالیز استانها مشاهده می کنیم و اینکه چه تعداد افراد شرکت کرده اند، از این رو به اسامی و نوع رای و دیگر جزئیات هیچکس دسترسی نداشتیم.

**
بازدید مسئولان از روند برگزاری انتخابات
کمتر از یکساعت از آغاز برگزاری انتخابات نگذشته بود که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات نظارت بر مطبوعات با حضور در این ستاد از بخش های مختلف آن بازدید و در جریان روند برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیک قرار گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید انتخابات الکترونیک را اطمینان بخش توصیف کرد و گفت: قبلا نیز در هیات نظارت بر مطبوعات به تفصیل موضوع مورد بررسی قرار گرفته که یک سیستم ایمنی تدارک دیده شود که انتخابات با اطمینان کامل برگزار شود.
جنتی افزود: خوشبختانه با همکاری بخش های مختلف «آی تی»، این مهم محقق شده و شاهد برگزاری اولین دوره انتخابات الکترونیک هستیم.
رئیس هیات نظارت بر مطبوعات حضور و مشارکت مدیران مسوول مطبوعات و رسانه های استان تهران و شهرستان ها را خیلی خوب، چشمگیر و نسبتا بالا دانست.

**
نماینده قوه قضائیه: روند برگزار یانتخابات الکترونیک مثبت است
ساعاتی بعد نیز ناصر سراج نماینده قوه قضائیه در هیات نظارت بر مطبوعات با حضور در ستاد انتخابات شانزدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسوول مطبوعات، برگزاری الکترونیکی انتخابات را مثبت ارزیابی کرد.

**
انتخابات الکترونیکی میزان مشارکت را بالا می برد
سراج گفت: برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی هم به صرفه تر است و هم میزان مشارکت را بالا می برد ضمن آنکه روند برگزاری انتخابات نیز بسیار خوب است و این شیوه می تواند نمونه خوبی برای برگزاری دیگر انتخابات به این شیوه باشد.

**
ابراز امیدواری به نتیجه رسیدن انتخابات در مرحله نخست
نماینده قوه قضائیه در هیات نظارت بر مطبوعات نیز میزان مشارکت مدیران مسوول نشریات و رسانه ها را در انتخابات فوق، با توجه به اینکه نخستین دوره خود را تجربه می کند حداکثری و بالا عنوان کرد.
سراج ضمن بازدید از روند برگزاری انتخابات گفت: با استفاده از تجربه این انتخابات، می توان امیدوار بود که مطالبه قانونی در برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی برای دو انتخابات پیش رو - ریاست جمهوری و شورای شهر - محقق شود.

**
برگزاری انتخابات الکترونیکی ایجاد فضای عادلانه حضور اهالی مطبوعات می شود
محمدعلی وکیلی نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات نیز گفت: برگزاری این انتخابات برای نخستین بار به صورت الکترونیکی هم در ایجاد فضای عادلانه حضور اهالی مطبوعات در یک انتخابات صنفی و ملی موثر است و هم به عنوان آغاز برگزاری انتخابات در کشور به صورت الکترونیکی مفید خواهد بود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: این انتخابات با به حد نصاب رسیدن، دو رکورد را ثبت خواهد کرد، هم نخستین انتخابات الکترونیکی در کشور و هم حضور گسترده مدیران مسوول، بطوریکه در دور اول، بیش از سه برابر دوره های گذشته که همواره در دور دوم انتخابات به نتیجه می رسید، انتخابات به نتیجه رسیده است.

**
ویژگیهای برگزاری انتخابات الکترونیکی
نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبو عات و عضو کمیته نظارت بر این انتخابات تصریح کرد: می توان با استفاده از تجربه این انتخابات، امیدوار بود که مطالبه قانونی در برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی در کشور در سال 96 و برای دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر محقق شود.
وی کاهش هزینه ها، شفافیت در برگزاری، سهولت در رای گیری، کاهش زمان اخذ با اعلام نتایج را از جمله ویژگی های انتخابات الکترونیک عنوان کرد.

** 3039
نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات
دبیر هیات نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه نیز با بیان اینکه 3039 نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات بودند، افزود: ساعت 17 و 11 دقیقه نصاب انتخابات در مرحله اول رد شد و نصف بعلاوه یک نفری مدیران مسوول واجد شرایط شرکت در انتخابات شرکت کردند ولی با توجه به اعلام زمان تمدید تا ساعت 17.30 سامانه برای رای گیری از واجدان شرایط باز ماند.

**
مشارکت 52 درصدی مدیران مسوول در انتخابات الکترونیکی
ظهوریان با اشاره به میزان مشارکت 52 درصدی مدیران مسوول در انتخابات الکترونیکی نماینده مدیران مسوول افزود: در دوره های قبلی انتخابات نماینده مدیران مسئول، همواره بین 15 تا 20 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت می کردند که از جمله مشکلات انتخابات کاغذی متمرکز در تهران بود که این عدد در انتخابات این دوره به 52 درصد رسید.
وی ادامه داد: از میان 3039 واجد شرایط، 1565 مدیر مسوول در انتخابات شرکت کردند که از این میزان، حسین انتظامی با کسب حدود 72 درصد آرا یعنی 1126 رای به عنوان نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت انتخاب شد.
به گفته دبیر هیات نظارت بر مطبوعات، 1545 نفر از مدیران مسوول بعد از رای گیری در نظرسنجی سامانه جامع رسانه ها مبنی بر نوع برگزاری انتخابات شرکت کردند که 1142 نفر (93.3 درصد) به انتخابات الکترونیکی و 103 نفر به انتخابات کاغذی رای دادند.
ظهوریان همچنین به تعداد نامزدهای این دوره اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ثبت نام از نامزدهای نمایندگی نیز به صورت الکترونیکی بود، 262 نفر برای نمایندگی ثبت نام کردند که بعد از بررسی صلاحیت ها در کمیته سه نفره متشکل از نمایندگان سه قوه، 30 نفر حائز صلاحیت برای نمایندگی مدیران مسوول شناخته شدند که از این تعداد، پنج نفر قبل از آغاز انتخابات انصراف دادند و 25 نفر برای انتخاب نهایی با ثبت سوابق در سامانه جامع رسانه ها، در معرض انتخاب مدیران مسوول قرار گرفتند.
وی با قدردانی از تیم پشتیبانی فنی سامانه جامع رسانه های کشور و همچنین پلیس فتا برای نظارت و تامین امنیت سامانه، تصریح کرد: نمایندگان سه قوه از روند برگزاری آرام، منطقی و اطمینان بخش انتخابات به شکل الکترونیکی اعلام رضایت کردند و این انتخابات را نمونه خوبی برای برگزاری سایر انتخابات در کشور به شیوه الکترونیکی عنوان کردند.
وی در عین حال تصریح کرد: نرم افزار سامانه جامع رسانه های کشور طوری طراحی شد که تمام آرا، محرمانه تلقی شده و هیچ فردی به رای افراد دسترسی ندارد و تا پایان زمان رای گیری نیز امکان دریافت گزارش تجمیعی آرا وجود نداشت که همین نکات مورد توجه کمیته نظارت بر انتخابات قرار گرفت.

**
قدردانی ویژه از پوشش خبر یرسانه ها
ظهوریان با قدردانی ویژه از رسانه ها برای پوشش برخط انتخابات با حضور و همراهی در ستاد انتخابات تاکید کرد: با توجه به ویژگی های برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسوول به شکل الکترونیکی و تایید صحت و سلامت انتخابات از سوی کمیته سه نفره متشکل از نمایندگاه سه قوه، این روند جدید می تواند بر فضای انتخاباتی کشور بسیار موثر باشد زیرا در کاهش هزینه ها، افزایش مشارکت و افزایش شفافیت در اطلاع رسانی و سرعت اعلام نتایج، بسیار کارگشاست.

**
درصد مشارکت در انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تفکیک هر استان
دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات، با پایان یافتن انتخابات الکترونیکی نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات، میزان مشارکت مدیران هر استان را منتشر کرد.
بر این اساس استان های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و مازندران بیشترین درصد مشارکت را در انتخابات الکترونیکی نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات داشته اند.
همچنین استانهای اردبیل، زنجان، کردستان و هرمزگان بیشترین مشارکت را نسبت به واجدان شرایط در استان های خود داشته اند.
در انتخابات 1565 مدیر مسوول در رای گیری شرکت کردند و نامزد برگزیده با 72 درصد آرا انتخاب شد.
همچنین در نظرسنجی بعد از انتخابات نیز، 1545 نفر شرکت کردند که 1142 نفر (93.3 درصد) به انتخابات الکترونیکی و 103 نفر به انتخابات کاغذی رای دادند.
براین اساس در دوره قبلی انتخابات نماینده مدیران مسوول، حدود 15 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند که این عدد در انتخابات دوره شانزدهم به 52 درصد رسید.
شانزدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات، روز یکشنبه 25 مهرماه از ساعت 10 تا 16 و به صورت الکترونیکی از طریق سامانه جامع رسانه های کشور (e-rasaneh.ir) برگزار شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 26 مهر95 ، کد مطلب: 82270094: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
اگه بشه الگو برداری کنیم و برای سایر حوزه های صنفی و تشکیلاتی مورد استفاده قرار بدیم ، خیلی خوب می شه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین