پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
دبیر کل فدراسیون صنعت آب می‌گوید «شرایط امروز موجبات نزاع‌های منطقه‌ای را در داخل کشور فراهم می‌کند، مسئله زاینده‌رود نمود بارز آن است، البته این‌ها ظاهر قضیه است به مرور جنگ و نزاع‌ها در شهر‌ها و استان‌ها بیشتر خواهد شد و یک ابرچالش را در کشور شاهد خواهیم بود. متاسفانه اکنون در حدود ۲۲۰ شهر چالش آب داریم و حتی آب شرب هم با مشکل مواجه است، اما همچنان همه وعده‌های توسعه بر پایه آب است».

شعار سال: سیدعلیرضا شریعت گفته «در هر منطقه‌ای که دولت ورود کرد و حرف از خودکفایی زد، و بنا را بر این گذاشت که به هر قیمتی در تمام استان‌ها کشاورزی توسعه داده شود و کارخانجات پرآب‌بر در مناطق کم‌آب احداث شود، اوضاع آب بحرانی شد. موضوع آب ابرچالشی است که در آینده نزدیک منجر به نزاع‌ و مهاجرت از مناطق مرکزی به مناطق دارای آب مثل شمال کشور شده و این مناطق نیز دچار چالش خواهند شد».
 
وی حکمرانی آب در کشور را «به‌شدت ضعیف» توصیف کرده و درباره عملکرد وزارت نیرو توضیح داده «اکنون تنها ماموریت وزارت نیرو توزیع آب شده است و چون این نگاه وجود دارد، این وزارتخانه به‌دنبال این است که از هر جای کشور آب تولید کند. کما اینکه بحث انتقال آب از دریای خزر و عمان مطرح است. ما همیشه آخرین راهکار را به‌عنوان اولین راهکار مطرح می‌کنیم، در حالی که در تمام دنیا انتقال آب حوضه به حوضه آخرین راهکار است. وزارت نیرو در بوق و کرنا کرده که از دریای عمان و خزر آب منتقل می‌کنیم، این توقع در مردم ایجاد شده که اگر آب کم بیاید وزارت نیرو به هر نحو تولید و توزیع می‌کند، این وزارتخانه کنترل منابع آب کشور را رها کرده و فقط برای اینکه بتواند پاسخگو باشد توزیع‌محور شده تا آب را به هر نحوی دست مردم و کشاورز برساند».

دبیر کل فدراسیون صنعت آب از عملکرد جهاد کشاورزی و وزارت صنعت نیز انتقاد کرده و گفته «امروز مهم‌ترین مسئله سوء‌مدیریت در بخش آب است؛ جهاد کشاورزی بزرگترین مصرف‌کننده آب است اما پاسخی به مراجع ذی‌صلاح نمی‌دهد. وزارت صمت نقش بزرگی در معضل کم‌آبی دارد اما پاسخگو نیست. ما ۸۸ درصد آب تجدیدپذیر را در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم و تا زمانی که این موضوع در کلان کشور وارد نشود و همه دستگاه‌ها درگیر نشده و پاسخگو نباشند، هیچ مشکلی حل نمی‌شود».
 
شریعت هشدار داده «در دنیا جنگ بر سر آب است ولی ما هنوز به فکر تولید نفت و افزایش قیمت آن هستیم، در حالی که در آینده نزدیک نفت به کمترین میزان قیمت می‌رسد و آب در مبادلات اقتصادی و سیاسی جایگزین نفت می‌شود».


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری میدان  ، تاریخ انتشار:2 تیر   1400، کدخبر: ،www.meidaan.com،78594

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین