پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
تهران- ایرنا- پس از حدود ۱۰ سال انتظار سامانه رینگ آبرسانی تهران به بهره‌برداری رسید تا اهالی غرب تهران از طریق آب تصفیه‌شده سد امیرکبیر در تصفیه‌خانه ششم تهران و اهالی شرق پایتخت از طریق آب تصفیه‌شده سد لار در تصفیه‌خانه‌های چهارم و پنجم از نعمت آب گوارا و باکیفیت بهره‌مند شوند.
شعارسال: عملیات اجرایی رینگ آبرسانی به تهران در دی سال ۱۳۹۱ به طول ۱۸۰ کیلومتر شامل تصفیه‌خانه‌های جلالیه، کن، تهران‌پارس، سوهانک، ماملو و تصفیه‌خانه شمال‌غرب تهران به همراه شبکه آبرسانی این تاسیسات که دورتادور پایتخت را تحت پوشش قرار می‌داد آغاز شد و سرانجام پس از فراز و نشیب‌ها اکنون دولت تدبیر و امید بخش‌های شمال، شمال‌غربی، غرب و جنوب‌غربی آن را در قالب هفت تصفیه‌خانه را اجرایی کرد.

بهره برداری از این سامانه رینگ آبی باعث شد تا مردم ساکن شرق و غرب تهران آبی یکسان از نظر کیفیت و کمیت داشته باشند و طعم گوارای این آب را بچشند.

سامانه آبرسانی غرب از محل تصفیه‌خانه ششم آب تهران به نواحی غربی شهر تهران شامل مناطق ۵، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ در راستای ارتقای کمی و کیفی آب شرب و بهداشتی انجام شد. سامانه دیگری که مردم شهر جدید پرند را به نعمت آب گوارا رساند سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد بود این شهر جدید که در کیلومتر ۳۰ آزادراه تهران - ساوه قرار داشت نیازمند آبرسانی جامع برای توسعه بود.

از دیگر سامانه‌های آبرسانی، سامانه شرق نیز آب سد لار را به تصفیه‌خانه سوم و چهارم آب تهران می‌رساند تا اهالی شرق پایتخت از آب آشامیدنی با کیفیت برخوردار شوند.




هدف از اجرای سامانه آبرسانی به شرق تهران انتقال سه هزار لیتر بر ثانیه آب تصفیه‌شده از محل تصفیه‌خانه پنجم تهران به نواحی شمال‌شرق و شرق تهران و انتقال چهار هزار لیتر بر ثانیه آب خام از محل سد لار به تصفیه‌خانه سوم و چهارم در شرایط اضطراری است. این امر باعث می‌شود تا آب با کیفیت یکسان در اختیار مشترکان قرار گیرد و در خشکسالی‌های احتمالی امکان انتقال آب از غرب به شرق وجود دارد.

اجرای طرح رینگ آبرسانی پایتخت با اتصال تصفیه‌خانه‌های هفت‌گانه آب تهران، ثمراتی از جمله کاهش برداشت از منابع آب‌زیرزمینی و تعدیل فرونشست زمین، توزیع عادلانه منابع آب سطحی، از مدار خارج‌شدن ایستگاه‌های پمپاژ آب و کاهش مصرف انرژی در شبکه توزیع آب را به همراه دارد.

طرح رینگ آبرسانی شهر تهران، اواخر سال گذشته در قالب پنجشنبه‌های افتتاح رئیس‌جمهوری و هفته بیست و ششم #هرهفته‌الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسید و روز پربرکت و به یادماندنی برای تهران رقم خورد، زیرا با افتتاح این طرح‌ها که ارزش روز آن‌ها در مجموع ۱۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شد، تمامی تصفیه‌خانه‌های واقع در رینگ آبرسانی تهران وارد مدار شد.

تهران دارای هفت تصفیه‌خانه آب است که تصفیه‌خانه ششم در بالاترین نقطه این کلانشهر قرار گرفته‌است؛ عملیات اجرایی تصفیه‌خانه ششم نیز از سال ۱۳۸۶ آغاز و قرار بود با فاینانس اجرا شود، اما در نهایت از محل بودجه عمومی احداث شد و در ۲ سال اخیر با همراهی شورای اسلامی شهر تهران و سازوکار‌های دیگر، منابع قابل ملاحظه‌ای از محل قبوض مردم فراهم شد و اواخر سال گذشته به بهره برداری رسید.

تصفیه خانه‌ای به وسعت خدمت به مردم جنوب تهران

فاز دوم تصفیه‌خانه هفتم آب تهران که از دیگر دستاورد‌های این دولت بود در هر ثانیه پنج متر مکعب آب بهداشتی و سالم را به بیش از دو میلیون نفر از مردم منطقه جنوب شهر تهران و شهر‌های جنوب شرق استان تهران می‌رساند.

این تصفیه‌خانه که یکی از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور است و با استفاده از فناوری‌ها و استاندارد‌های روز دنیا در بخش بیولوژیک و گندزدایی طراحی شده شامل سه واحد بی‌هوازی، آنوکسیک و هوازی در بخش مایع است که توانایی انجام هم‌زمان حذف نیتروژن و فسفر بیولوژیک و BOD (میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی) را دارد و بخش لجن آن شامل هاضم بی‌هوازی و CHP (تولید هم‌زمان برق و حرارت) است.

تصفیه‌خانه هفتم تهران که از ابتدای سال ۹۶ با اعتباری حدود ۱۲۵ میلیون یورو آغاز شد با فرایند لجن فعال پیشرفته و قابلیت حذف ازت و فسفر (فرآیند A ۲ O) طراحی شده و پساب تولیدی آن با کیفیتی بالاتر از حد استاندارد برای تزریق به سفره‌های آب زیرزمینی، استفاده در شهرک‌های صنعتی غیر غذایی و آبیاری فضای سبز برنامه‌ریزی شده است

این تصفیه‌خانه تنها تصفیه‌خانه ویژه جنوب تهران و جنوب شرق استان تهران است که به گفته محمدرضا بختیاری مدیرعامل آبفای استان تهران، این تصفیه‌خانه ویژه مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران و نیز شهر‌های قیامدشت، پاکدشت، قرچک، ورامین و پیشوا را در بر می‌گیرد.

توسعه رینگ ۱۸۰ کیلومتری آبرسانی تهران با هفت تصفیه خانه


خارج شدن چاه‌های زیرزمینی از مدار

بر اساس گفته معاون آب و آبفای وزارت نیرو، با بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ آبرسانی تهران از جمله تصفیه‌خانه ششم و سه سامانه رینگ، ۱۵۰ حلقه چاه زیرزمینی از مدار خارج شد.

قاسم تقی‌زاده خامسی گفته است: این طرح‌ها به کاهش فرونشست و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کمک شایانی می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور نیز در باره جزییات این طرح‌های گفته است: ۵۲ کیلومتر از رینگ آبرسانی در سه سامانه آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد و سامانه آبرسانی شمال شرق اجرا شده‌است.

به گفته، حمیدرضا جانباز، این رینگ با قطر یکهزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار میلی‌متر به بهره‌برداری رسید، با اجرای این رینگ در شهر تهران با محدودیت‌های ترافیکی به سختی اجرا شد تا تهرانی‌ها آب شرب یکسانی داشته باشند.

وی در خصوص سامانه آبرسانی غرب تهران گفته است که این سامانه به طول هفت کیلومتر، آب تصفیه‌خانه ششم را به مناطق پنج، ۹، ۱۸، ۲۱، ۲۲ و شهر جدید پرند می‌رساند.

طرح‌های نیمه تمام آبی استان تهران با همت دولت تدبیر و امید در حالی به ثمر نشست و برگ زرینی در کارنامه این دولت برجای گذاشت که تحریم‌ها مهمترین سد در مقابل آب گوارای تهران بودند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۹۲۷۰۱، irna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین