شعارسال: علی محمد شیخی درباره آثار نمایشگاه «عاطفه خاک» گفت: این نمایشگاه در واقع مروری بر کارهای من از سال ۵۹ تا امروز است. محصول بیش از ۳۰ سال کار هنری من در زمینه هنر عاشورایی است. در این سالها بیش از ۱۰۰ اثر در این زمینه خلق کردهام. در این نمایشگاه سعی کردم بهترین ها را به نمایش بگذارم. در واقع آثاری را انتخاب کردم که زاویه ای جدید در این هنر را معرفی می کند.
وی با بیان اینکه در این سالها آثار دیگری در زمینه دفاع مقدس و شهدا و همچنین نقاشی طبیعت خلق کرده است درباره استفاده از رنگ های شاد در خلق نقاشی های عاشورایی بیان کرد: من در این واقعه امید به زندگی را میبینم. شاید به نظر برسد در فضای عاشورا خون و خون ریزی بیشتر دیده می شود و یا گرد و غبار اما من سعی کردم روند یک حرکت که امام حسین (ع) آغاز کردند و پیام یک واقعه را در آثارم نشان بدهم. در واقع ما نمیتوانیم تنها ۱۰ روز عاشورا را ببینیم و ماقبل و مابعد آن را نبینیم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بیشتر می خواستم مخاطب با دیدن این آثار به نوعی آرامش درونی برسد. در این ۳۰ تابلویی که به نمایش گذاشته ام شاید تنها یک اثر باشد که نشانه خون در آن می بینید. بیشتر دوست داشتم کارهایم انرژی مثبت داشته باشد. حتی وقتی زنجیر زنی را نقاشی کرده ام سعی کردم نوعی آبی فیروزه ای را در آن بگنجانم. ضمن اینکه سعی کردم از نمادهای هنر ایرانی نیز بهره بگیرم.
شیخی با اشاره به تابلوی «قمر بنی هاشم» که در این نمایشگاه روی دیوار رفته است نیز گفت: این تابلو به شکلی عیان داستانی را به شما می گوید. گرچه حضرت عباس (ع) را در بهشت می بینید اما همچنان گویی تشنگی را می توانید در این تصویر مشاهده کنید.
عضو گروه نقاشی حوزه هنری با اشاره به بن بستی که هنر عاشورایی در آن گیر کرده است نیز بیان کرد: همانطور که گفتم اکثر هنرمندان تنها خود واقعه عاشورا را می بینند و روایت می کنند در صورتی که حرکتی که امام حسین (ع) آغاز کردند نه شروعی دارد و نه پایانی. آنقدر این حرکت معنویست و زوایای مختلفی دارد که عجیب است ما در یک بن بست برای روایت آن گیر کنیم. هنرمند باید جامعه شناس و روان شناس نیز باشد و از بطن مردم بیاید.
این هنرمند در انتها گفت: چون پدر من مداح اهل بیت بود و در تعزیه نقش خوان امام حسین (ع) بود من از کودکی کتاب های مختلفی را در این زمینه خواندم و این مطالعه ها روی نگاه من بسیار تاثیر گذاشت. من حتی در آخرین کارهایم به سمت خلق آثار آبستره با این محوریت پیش رفتم و سعی کردم هنرم را همواره به روز نگاه دارم. نیاز است امروز با زبان هنر معاصر با مردم سخن بگوییم.