پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
استان کهگیلویه و بویراحمد که به سرزمین رودخانه‌های خروشان معروف است، این روز‌ها به خاطر عدم مدیریت صحیح منابع آبی با چالش‌های جدی کم آبی مواجه است.

شعار سال:کهگیلویه و بویراحمد استانی است که در جنوب شرق کشور قرار دارد و سه چهارم مساحت این استان را کوه و تنها یک چهارم آن را دشت‌های شش گانه تشکیل می‌دهد که نقش فوق العاده مهمی در کشاورزی و دامپروری و صنعت این استان محروم ایفا می‌کنند.
 
منابع آب زیرزمینی، مخازن رسوبی و مخازن کارستی (حفره‌ها و غار‌های طبیعی زیر سطحی) تنها منبع تامین آب شیرین برای مردم منطقه است. با این حال استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مانند برخی از استان‌های کشور در دهه اخیر دچار خشکسالی شده است.
 
خطر بحران کم آبی در استان
 
خطر بحران منابع آب ناشی کاهش شدید بارش و روش‌های غلط آبیاری و برداشت بی‌رویه از منبع آب زیرزمینی آینده نگران کننده‌ای را پیش روی ما ترسیم می‌کند. تا آن جا که افت سطح آب زیرزمینی مشکلاتی همچون خشک شدن بعضی از چاه‌های آب و تمام قنوات، کاهش دبی رودخانه‌های بزرگ و خشک شدن رودخانه‌های کوچک، تنزل کیفیت آب، افزایش هزینه پمپاژ و نشست زمین را در پی داشته است.


کمبود بارش در کهگیلویه و بویراحمد باعث شد تا حجم آب ذخیره شده در پشت سد‌های این استان کاهش چشمگیری پیدا کند و بیش از ۱۲۰ روستا و منطقه عشایری در این استان با تنش آبی روبه‌رو شوند.
 
در کنار کمبود بارش عدم توجه به مصرف بهینه آب و بی‌توجهی به ممنوعیت کاشت محصولات آب‌بر باعث شده تا علاوه بر کمبود آب آشامیدنی در اکثر مناطق استان به ویژه مناطق روستایی، رودخانه بشار در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به حالت نیمه خشک درآید.
 
بر این اساس طبق اعلام استانداری کهگیلویه وبویراحمد، امسال ۱۷۰روستای این استان با تنش آبی مواجه خواهند بود. این در حالی است که میانگین بارندگی سالانه در استان در سال عادی ۶۶۱ میلی‌متر معادل ۳ برابر میانگین بارندگی در کشور است؛ عددی که امسال ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این استان پرآب را در زمره استان‌های خشک کشور قرار داده است.
 
کاهش بارندگی به حدی است که ماه‌های گذشته ستاد بحران استان با حضور کمیته‌های آب، برق، اطلاع‌رسانی، کشاورزی، امنیتی و نیروی انتظامی تشکیل شده شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه در پی کاهش نزولات آسمانی و کم بارشی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد ۶ شهر از جمله یاسوج و بیش از ۲۱۰ روستا در مناطق سردسیری و گرمسیری استان در وضعیت تنش آبی قرار دارند، می‌گوید: جمع‌آوری انشعاب‌های غیرمجاز، مدیریت مخازن آب، ترمیم خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع در همه روستاها، الزام مشترکان به صرفه‌جویی در مصرف و نصب تانکر ذخیره آب از راهکار‌های شرکت آب و فاضلاب برای مقابله با تنش آبی در استان است.
 
پیش از این اعلام شده بود که احتمال تنش آبی در ۱۵۰ روستا قابل پیش‌بینی است. این عدد بنابر اعلام آبفا بیش از ۲۰۰ روستاست و حالا معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام می‌کند که ۱۷۰ روستا با تنش آبی مواجه هستند.
 
باید مشترکان پرمصرف مشمول جریمه شوند
 
در این رابطه حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌افزاید: این استان جزو ۱۰ استانی بوده که با تنش آبی در کشور روبه‌رو است و می‌طلبد که در مصرف آب مدیریت لازم صورت گیرد.
 
به گفته کلانتری برای ۱۰ سال آینده باید در اندیشه تأمین آب آشامیدنی سالم پایدار در مرکز استان باشیم و باید مشترکان پرمصرف مشمول جریمه شوند.
 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌های سال زراعی استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است، می‌افزاید: این میزان به نسبت بلند مدت کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.


با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور است. اما عدم مدیریت صحیح منابع آبی در این استان باعث شده تا همواره در بخش‌های مختلف کمبود آب مردم این استان را چالش‌های جدی روبه‌رو کند.
 
رسول فرهادی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان می‌کند: امسال به دلیل کم بارشی شاهد بروز خشکسالی کم سابقه در سطح کشور و این استان هستیم که باید طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در راستای حفاظت و صیانت از منابع آبی و تلاش برای سازگاری با کم آبی را در دستور کار قرار دهیم.
 
استان کهگیلویه و بویراحمد با آغاز فصل تابستان و وجود گرمای زیاد و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی برخی از شهر‌های و روستا‌های استان در طول شبانه روز با مشکل کمبود شدید آب روبرو هستند.
 

مدیریت صحیح و منطقی مصرف آب در زمینه‌های مختلف از جمله خانگی، کشاورزی و صنعت و توجه دست اندرکاران امر برای توزیع مناسب این موهبت الهی در نقاط مختلف استان می‌تواند در جهت رفع این مشکل موثر واقع شود.
 
وی یادآورمی شود: ۳ هزار و ۴۱۱ حلقه چاه با حجم تخلیه ۱۸۵ میلیون متر مکعب برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی دارای پرونده در استان داریم و در مجموع یک هزار و ۲۳۷ حلقه چاه غیرمجاز با حجم تخلیه ۶۵ میلیون متر مکعب نیز شناسایی شده است.
 
فرهادی با اشاره به اینکه در ۵ سال اخیر ۴۰۸ حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه‌جویی ۱۱ میلیون متر مکعب پر و مسلوب المنفعه شده‌اند ادامه می‌دهد: از این تعداد ۹۱ حلقه معادل ۲۲ درصد کل چاه‌های پر شده در سال ۱۳۹۹ با حجم صرفه‌جویی ۲ میلیون متر مکعب، مسلوب المنفعه شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 13  شهریور   1400، کدخبر:961046 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین