پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی به زودی در کشور اجرا می‌شود، گفت: این طرح به تشخیص اولویت‌ها و گام برداشتن در جهت آن‌ها کمک می‌کند.
 شعار سال: محمدرضا شاملو در جلسه افتتاح دفتر تسهیل‌گری طرح توسعه پایدار منظومه روستایی شهرستان بروجن با اشاره به طرح منظومه‌های روستایی، اظهار داشت: عمده فعالیت‌های بنیاد مسکن عمرانی است، اما همواره نگاه توسعه دارد، تهیه و اجرای طرح‌های هادی مسکن روستاییان و اجرای مقاوم سازی منازل، بازسازی مناطق آسیب دیده، تامین زمین برای مسکن در روستا‌ها و تهیه و اجرای طرح‌های گردشگری برای مناطق روستایی و طرح سند دار کردن املاک از اقدامات بنیاد مسکن است.

وی بیان داشت: طبق بررسی چهار دهه گذشته، سرمایه گذاری زیادی در روستا‌ها انجام گرفته است، اما خروجی آن‌ها در مناطقی متناسب با این سرمایه‌گذاری‌ها نبوده است، متاسفانه با وجود سرمایه‌گذاری‌ها برخی از روستا‌ها تخلیه شده و مهاجرت اتفاق افتاده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: گا‌ها در روستایی برق و مدرسه ایجاد شده است، اما پس از مدتی خالی از سکنه می‌شود، تقریباً پس از ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی، بنیاد مسکن با همکاری صاحب نظران توسعه روستایی با تحلیلی از وضعیت عمومی روستا‌ها دریافت که یکی از مشکلات جامعه روستایی در پراکنده‌کاری است.

وی اظهار داشت: همه خود را متولی روستاییان می‌دانند و در حال تلاش هستند، اما همپوشانی کمتر است، در تصمیمات تعیین پروژه‌ها گا‌ها به جای یک تصمیم‌گیری کارشناسی، پیگیری‌های محلی اثرگذار است و با منابع موجود و حجم درخواست آن نمی‌توان با منابع گذشته کار کرد و باید تجدید نظر شود بر این اساس طرح منظومه‌های روستایی مطرح شد.

شاملو با اشاره به اینکه در طرح توسعه منظومه‌های روستایی بنیاد مسکن محور همه کار‌ها نیست، افزود: در این طرح بنیاد مسکن به هیچ وجه به وظایف دستگاه‌های دیگر ورود پیدا نمی‌کند چرا که این کار خطا است، باید فعالیت در روستا‌ها یک انسجام داشته باشد و در واقع اولویت‌ها بر اساس یک سری مطالعات و شاخص‌ها انجام شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه طرح پایدار منظومه روستا‌ها در حال تصویب است، بیان داشت: این طرح به تشخیص اولویت‌ها و گام برداشتن در جهت آن‌ها کمک می‌کند، اینکه بدانیم کدام پروژه‌ها اولویت است و چه اتفاقی باید بیفتد تا به آن اهداف مشخص در طرح برسیم بسیار لازم است، طرح با مشارکت مردم صورت می‌گیرد و بنیاد مسکن در کنار مردم فعالیت دارد.

شاملو با تاکید بر ظرفیت غنی فرهنگی و محصولات کشاورزی، تصریح کرد: اینکه دائما روستا‌ها را محروم می‌خوانیم اصلا نکته مثبتی نیست بلکه روستا‌های ما از فرهنگ غنی و ظرفیت‌های اقتصادی بالایی برخوردار هستند که از این ظرفیت‌ها در جایی استفاده نشده و مغفول مانده است که این ناشی از مشکلات در سطح کلانتر کشور بوده که در توسعه آن اختلال ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیارعالی روستا‌ها و عدم استفاده و بهروری خوب از آن‌ها، مطرح کرد: گردشگری روستایی امروز در دنیا یکی از عناوین مهم اقتصادی شمرده می‌شود، باید از شیوه‌های نوین استفاده کرد تا گردشگران در روستا حداقل یک شب بمانند و از ظرفیت‌ها و محصولات آن استفاده کنند.

شاملو در پایان خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن آمادگی بهسازی روستا‌های هدف گردشگری را دارد و تلاش است، طبق قانون سنددار کردن محدوده روستا‌ها وظیفه بنیاد مسکن و خارج از محدوده روستا‌ها به عهده جهادکشاورزی است، در شهرستان بروجن هر روستایی که سند دار نشده باید ظرف سه ماه آینده تشکیل پرونده شوند و تمام روستا‌های شهرستان بروجن سنددار شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تسنیم، تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۵۸۰۸۲۴، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین