پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
رییس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها تنها به نفع برگزارکنندگان است.

شعار سال: علی کرانی بابیان این‌که برگزاری نمایشگاه هزینه زیادی دارد، عنوان کرد: بعد از اتمام نمایشگاه؛ این‌همه هزینه‌ها هیچ برگشتی ندارد و از توان سازندگان و تولیدکنندگان استفاده نمی‌شود.

کرانی اظهار کرد: اعتقادم این است که نمایشگاه برای استانی مثل خوزستان، که یک ساختار صنعتی دارد و باید نمایشگاه‌های تخصصی داشته باشد، بسیار مفید است) به‌خصوص نمایشگاه نفت که پایتخت نفتی کشور، که استان خوزستان است(رییس هیئت‌مدیره انجمن تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی خوزستان بابیان اینکه نمایشگاه محل عرضه و تقاضاست، ادامه داد: متأسفانه در خوزستان تنها بحث تقاضا مطرح است. بسیاری از تولیدکنندگان توانمند استان در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند اما آن‌طور که بایدوشاید به آن‌ها توجه نمی‌شود و تولیدات آن‌ها به کار گرفته نمی‌شود .

کرانی در ادامه با اشاره به حضور فعال سازندگان و واحدهای تولیدی در سال گذشته نمایشگاه نفت و گاز عنوان کرد : وقتی شاهد این هستیم که قراردادها یا به سازندگان خارج از استان داده می‌شود یا به‌صورت تکراری به افراد شناسایی‌شده، داده می‌شود؛ لذا این موضوع برای خوزستان و صنایع کوچک شبهه برانگیز است.

کرانی با ابراز گلایه از شرکت‌های عظیم نفت و گاز و پتروشیمی ، افزود: واحدهای تولیدی ما در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند اما از توان آن‌ها استفاده نمی‌شود و این‌همه هزینه، هیچ برگشتی ندارد و تنها سود آن در جیب برگزارکنندگان می‌رود .

وی در پاسخ به اینکه موضوع نمایشگاه و اساس آن، ساخت و تولید و حمایت قطعات داخلی است و سال‌های گذشته هم دفاتر بازرگانی به‌صورت واسطه‌ای حضور داشتند، انجمن سازندگان چه موضعی در این خصوص گرفته، افزود: سال گذشته در همین خصوص چند بار گله کردم و بر اساس تعریف نمایشگاه تأکید کردم با توجه به اینکه ساخت تجهیزات حفاری نفتی محتوای نمایشگاه است قطعاً باید کسانی شرکت‌کننده باشند که در ساخت فن و تخصص داشته باشند.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان ادامه داد: اعتقاددارم تعداد ده یا بیست نفر در نمایشگاه حضور پیدا کنند ولی سازنده باشند نه اینکه ما فقط نمایشگاه را پرکنیم و بگوییم نمایشگاهی برگزار کردیم و تعداد زیادی هم شرکت کردند.

وی بابیان اینکه سال گذشته عمدتاً سازندگان حضور نداشتند عنوان کرد: شرکت‌کنندگان عمدتاً بازرگان بودند، امسال هم انتظارم این است که نمایشگاه شکل واقعی به خود بگیرد . باید به سمتی برویم که درخور نام نمایشگاه تجهیزات حفاری و نفت باشد.

کرانی گفت: اگر شرکت‌های بزرگ غرفه بگیرند و از طرفی هم بازرگانان در نمایشگاه حضور پیدا کنند درنهایت بخش کوچکی از آن ساخت و تجهیزات باشد ؛ به نظر می‌رسد آینده این نمایشگاه، آینده خوبی نخواهد بود .

کرانی در پاسخ به اینکه چند درصد قطعه سازان با مناطق نفت‌خیز کار می‌کنند و چند درصد با شرکت ملی حفاری ، و اینکه چرا نمایشگاه نفت و حفاری را از هم تفکیک کرده‌اند، گفت: تفکیک نمایشگاه صنایع نفت و حفاری از هم کار بسیار اشتباهی است ، این باعث می‌شود ظرفیت‌ها تضعیف شود و سازندگان را با این روش کوچک و تحقیر می‌کنند .

کرانی افزود: من به‌عنوان سازنده تجهیزات صنعت نفت و حفاری تمایل داشتم تولید خود را در یک نمایشگاه عرصه کنم اما وضع به‌گونه‌ای است که باید نیمی از تولید را در یک نمایشگاه و نیم دیگر آن را در نمایشگاه دیگری عرضه کنم و خودبه‌خود ظرفیت یک سازنده تضعیف می‌شود. ضمن این‌که در چنین شرایطی ، هیچ سازنده‌ای حاضر نیست همزمان در یک ماه در دو نمایشگاه شرکت کند.

کرانی ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان و سازندگان هزینه‌های زیادی را برای ورود در نمایشگاه متقبل می‌شوند اما بعد شاهد این هستیم که تمام دستورهای خرید شرکت‌های بزرگ از خارج از استان است و اگر هم سفارش داخل استان باشد، سفارش‌ها اضطراری و بسیار کوچک آن‌هاست .

به‌طور مثال انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز که 150 عضو دارد ، آیا حدود 10 درصد کارها در اختیارشان است؟ متأسفانه چنین چیزی نیست!

کرانی ادامه داد: شرکت ملی حفاری به لحاظ شرایط موجود، سازندگان استان خوزستان را به‌مراتب بیشتر موردحمایت قرار داده و کار به آن‌ها داده و اتفاقاً امتیاز حفاری هم در این است که همیشه با توجه به شرایط حفار بودنش سعی می‌کند کالای خود را در کنار خودش نگه دارد ، خوشبختانه دیدگاه مدیریت حفاری در این سال‌های اخیر، دیدگاه بزرگی بوده و سازندگان توانسته‌اند خود را ارتقاء بدهند و اگر حفاری توانسته کالای خودش را در کنار خودش داشته باشد یعنی همان چیزی که اقتصاد مقاومتی می‌گوید اما متأسفانه چنین شرایطی را برای سازندگان خوزستانی متصور نشده‌اند.

وی بابیان این‌که علاقه‌مند هستیم نگاه ملی داشته باشیم، اظهار کرد: وقتی می‌بینیم که استان ما سطح بیکاری‌اش در صدر کشور نسبت به استان‌های دیگر قرار دارد و یک بیکار در شهر ما حکایت یک بمب را دارد، نگاهمان باید تغییر کند و این نگاه را باید داشته باشیم که چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی عنوان کرد: سازندگان خوزستانی تلاش می‌کنند محصولات باکیفیت و موردنیاز شرکت‌های بزرگ را تأمین کنند اما به‌طور مثال مناطق نفت‌خیز جنوب حتی 20 درصد از این ظرفیت را هم استفاده نمی‌کند، یا پتروشیمی به‌جرئت می‌گویم از این ظرفیت‌ها، شاید 5 درصد هم استفاده نکند.

کرانی بابیان این‌که انرژی سودی برای خوزستان ندارد افزود: تمام انرژی‌ها را در خوزستان داریم اما سهم ما از این انرژی این است که به زیرساخت‌ها آسیب برساند، تنفس را برای ما سخت‌تر کند، کرانی را در استان به وجود می‌آورد و خیلی مسائل دیگر...

وی با انتقاد از کیفیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نفت گفت: به‌طور مثال مسئولان نمایشگاه بین‌المللی نفت که هرساله د ر تهران این نمایشگاه را برگزار می‌کنند آیا برای یک‌بار از سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان نظرخواهی کرده‌اند؟ باید برای سازندگان خوزستانی ارزش قائل شوند و نظرخواهی کنند.

این سازنده در ادامه با تأکید بر این‌که انجمن سازندگان تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی تخصص‌های مختلفی را در خود دارد و می‌تواند بازویی برای برگزارکنندگان نمایشگاه‌های تخصصی باشد، تصریح کرد: ما در کنار شرکت‌های نفت و حفاری و پتروشیمی هستیم اما عملاً هیچ نقشی در این صنایع نداریم.

رییس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در پایان بابیان این‌که این انجمن در این نمایشگاه شرکت نکرده، عنوان کرد: باید برای سازنده خوزستانی بیش از این ارزش قائل بود و اجازه دهند متخصصان بخش صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هم در برگزاری این نمایشگاه‌ها نقش داشته باشد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پايگاه خبري تحليلي كابان، تاریخ انتشار: 23 آبان 1395، کد مطلب: -:www. kabannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین