پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
در حالی که جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد عمومی و حوزه‌های کاری خود وابستگی و ارتباط بالایی با دستگاه اجرایی دارد، از طرف معاون اول بعنوان متولی شناسایی رفع تعارض منافع در دستگاه‌های دولتی تعیین شده است. مسئولیتی که مورد انتقاد طیفی از کارشناسان واقع شده است. کارشناسان معتقدند که ورود به بحث شناسایی موقعیت‌های تعارض منافع و ارایه طریق در خصوص آن، نیازمند کارگروه‌های مشارکتی با حضور کارشناسان مستقل بیرون حاکمیتی، سازمان‌های مردم نهاد تخصصی، داتنشگاه‌ها و پژوهشکده‌های دارای ماموریت حاکمیتی و مواردی همانند است. چرا آقای مخبر، این وظیفه را بر عهده شورای انجمن‌های علمی کشور ننهاده است؟
شعار سال: محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌جمهور، در بخشنامه شماره ۱۰۰۲۸۹/۵۸۱۵۴ مورخ ۳/۹/۱۴۰۰ به اعضای محترم هیئت دولت، جهاددانشگاهی را به‌عنوان متولی شناسایی موقعیت‌ها و راهکار‌های رفع تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی تعیین و تأکید کرد که کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری همه‌جانبه و تنگاتنگ با نهاد یادشده برای شناسایی موقعیت‌های تعارض‌آمیز در سازوکار‌های مرتبط با وظایف و اختیارات دستگاه مربوط هستند.

در بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور به اعضای محترم هیئت دولت آمده است:

با سلام، با توجه به اینکه در سازوکار‌های مربوط به ارائه خدمات عمومی، امکان بروز موقعیت‌های تعارض‌آمیز میان منافع شخصی ارایه‌کنندگان خدمت و منافع عمومی وجود دارد و عدم پیشگیری و کنترل این موقعیت‌ها، کارآمدی و یکپارچگی سازمان‌های حاکمیتی را تضعیف نموده و بستر سوء استفاده از نهاد‌های عمومی و شکل گیری فساد در آن مجموعه‌ها را فراهم می‌آورد، ضروری است علاوه بر تدابیر مندرج در قوانین و مقررات در خصوص کنترل تعارض منافع و در اجرای برنامه‌های دولت سیزدهم در پیشگیری و مقابله با فساد، مصادیق موقعیت‌های تعارض منافع در دستگاه‌ها به طور سازمان یافته، شناسایی و راه‌حل‌های عملی برای اصلاح فرایند‌ها و موقعیت‌های تعارض آمیز و فسادزا به کار گرفته شود.

در این راستا و به منظور تمرکز دربازنشانی موقعیت‌های تعارض منافع در خدمات عمومی و حسب دستور رئیس جمهور محترم، به «جهاد دانشگاهی» که دارای توانمندی سازمانی، علمی و تجربی انباشته در این زمینه است، مأموریت داده می‌شود تا موقعیت‌ها و راهکار‌های مورد نظر برای رفع تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی را شناسایی و گزارش‌های ماهانه روند اجرای آن را به نماینده ویژه رئیس‌جمهور در پیشگیری و مقابله با فساد و معاون اول رئیس جمهور ارائه نماید.

برای تحقق فوری این هدف و مأموریت، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری همه‌جانبه و تنگاتنگ با نهاد یادشده برای شناسایی موقعیت‌های تعارض‌آمیز در سازوکار‌های مرتبط با وظایف و اختیارات دستگاه مربوط می‌باشند و ارزیابی کمی ارایه شده از سوی جهاددانشگاهی در مورد همکاری دستگاه در شناسایی موقعیت‌ها، مصادیق و راهکار‌های تعارض منافع در دستگاه مربوط، در ارزیابی عملکرد سالانه دستگاه‌های اجرایی مدنظر قرار خواهد گرفت.

همچنین، در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در نیز در تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه میان جهاددانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تدوین سند جامع «مقابله با تعارض منافع» برعهده این نهاد قرار داده شده بود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار:۱۱ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۱۷۹۸۱، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین