پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
با افزایش قیمت دلار، باز هم شاهد گران شدن بلیت پرواز هستیم. منطق اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم در این خصوص به نوبه خودش جالب است. می‌گوید مردم بلیت گران را نخرند؟ انگار به انگار که در حوزه ایرلاین‌های کشور شاهد نوعی بازار شبه انحصاری هستیم. می‌گوید که ۶۰ درصد هزینه‌های پرواز ارزی است؟ واقعا این ۶۰ درصد را ایشان از کجا آورده اند ما نمی‌دانیم؟ باید از ایشان پرسید که آیا مردم می‌دانند سوخت هواپیما با چه مبلغی تحویل ایرلاین می‌شود و سوخت چند درصد هزینه پرواز است؟ باید از ایشان پرسید که آیا مردم از حقوق کادر پرواز اطلاع دارند و وضعیت پرداخت ریالی آن و اینکه حقوق پرسنل چند درصد هزینه پرواز است؟ از وضعیت دریافت خدمات فرودگاهی چطور؟ تنها چیزی که بنظر وابستگی مستقیم ارزی دارد بحث تامین قطعه است. حتی خود هواپیما‌های مورد استفاده هم جای، اما و اگر دارد که در صورت لزوم در خصوص آن هم توضیح خواهیم داد. با این شرایط، سازمان تعزیرات قصد ورود نباید داشته باشد؟
شعار سال: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه اگر قیمت بلیت هواپیما بالاتر از قیمت‌های اعلام شده است، مردم بلیت را نخرند یا این تخلف را در لحظه گزارش کنند، گفت: مردم می‌توانند خودشان کنترل کننده قیمت‌ها باشند و بلیت گران را خریداری نکنند.

مقصود اسعدی سامانی درباره گران فروشی بلیت هواپیما در بازار و عدم رعایت کاهش قیمت متوسط ۱۵ درصدی بلیت از سوی برخی از دفاتر فروش اظهار داشت: در ابتدا باید این نکته را یادآور شوم که افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل پروتکل‌های پذیرش ۶۰ درصدی مسافران در هواپیما نبوده است و اینگونه نبوده که به دلیل برطرف شدن محدودیت پذیرش مسافر در هر پرواز، قیمت بلیت هواپیما را کاهش دهیم. افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش قیمت ارز بود.

نرخ بلیت هواپیما شناور است
وی گفت: نرخ بلیت هواپیما شناور است و این امکان وجود دارد در شبکه توزیع با توجه به تاریخ فروش و میزان تقاضا با هر نرخی به فروش برود در برخی از ایام نرخ بلیت هواپیما حتی ۵۰ درصد کمتر از سقف نرخ به فروش می‌رود.

وی ادامه داد: پس از اعلام قیمت‌های جدید با متوسط ۱۵ درصد کاهش قیمت، در ایامی شاهد آن بودیم که قیمت بلیت مسیر تهران – مشهد حتی به ۵۰۰ هزار تومان هم رسید.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره فروش بلیت بالاتر از نرخ‌نامه جدید افزود: شرکت‌های هواپیمایی در این مدت حتی یک ریال هم بالاتر از سقف قیمتی اعلام شده، بلیت فروشی نداشتند. اما اگر در شبکه توزیع این تخلف صورت می‌گیرد باید این موضوع را دستگاه‌های نظارتی پیگیری کنند. کنترل این موضوع از دست ما خارج است و اساسا نظارت بر فروش بلیت در فاتر فروش جزو وظایف شرکت‌های هواپیمایی نیست.

اسعدی سامانی گفت: توصیه ما به مسافران این است که از سایت شرکت‌های هواپیمایی به صورت مستقیم اقدام به خرید بلیت هواپیما کنند. اگر قصد خرید از سایر سایت‌ها را دارند قبل از خرید حتما، قیمت بلیت را با نرخنامه جدید مقایسه و تطبیق دهد. اگر قیمت بلیت ارایه شده بالاتر از قیمت‌های اعلام شده است، مردم بلیت را نخرند یا این تخلف را در لحظه گزارش کنند.

مردم می‌توانند خودشان کنترل کننده قیمت‌ها باشند!
وی تاکید کرد: مردم می‌توانند خودشان کنترل کننده قیمت‌ها باشند و بلیت گران را خریداری نکنند. در حال حاضر تعدد شرکت‌های هواپیمایی بالا است و در هر مسیر هم چندین پرواز از چند ایرلاین وجود دارد بنابراین اگر پرواز شرکتی گران است به پرواز شرکت دیگری می‌توانند مراجعه کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هوایپمایی درباره فروش انبوه بلیت به شرکت‌ها و دفاتر فروش اظهار داشت: اکثر شرکت‌های هواپیمایی بلیت را به صورت سیستمی به فروش می‌رسانند و تنها برخی از شرکت‌ها بلیت را در اختیار چارتر کننده‌ها قرار می‌دهد. در تمام دنیا چارترکنندگان بلیت هواپیما را در پکیج و بسته‌های مسافرتی شامل هتل، تور سفر و ... به فروش می‌رسانند، اما در کشورمان موضوع چارتر متفاوت است که باید اصلاح شود و بهتر این است که چارترکنندگان بلیت را در پکیج سفر به فروش برسانند.

وی در پاسخ به این سوال که با افزایش نرخ دلار شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما خواهیم بود، تاکید کرد: بستگی به شرایط دارد اگر نرخ ارز افزایش یابد بر روی بلیت هواپیما اثرگذار خواهد بود. باید به این پرسش پاسخ دهیم که می‌خواهیم شرکت هواپیمایی فعال داشته باشیم یا نه؟ هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و این هزینه‌های ارزی به ۶۰ درصد هم می‌رسد.

سامانی با بیان اینکه اگر نتوانیم این هزینه‌ها را بپردازیم هواپیما‌ها زمین گیر می‌شوند، گفت: در حال حاضر از ۳۳۳ فروند ناوگان هوایی کشور، ۱۷۴ فروند هواپیما زمین‌گیر است. این میزان هواپیمای غیرفعال به دلیل عدم امکان جایگزینی بوده است؛ بنابراین اگر با این تفکر بخواهیم صنعت را اداره کنیم به طور قطع ناوگان مستهلک می‌شود. افرادی که برای نرخ‌ها تصمیم می‌گیرند باید این موضوعات را در نظر بگیرند و باید شرایطی برای بازسازی سرمایه مستهلک شده را فراهم کنند.

اسعدی سامانی همچنین درباره ارایه غذای گرم در پرواز‌ها گفت: طبق مقررات استفاده از ماسک در طول پرواز الزامی است. از سوی دیگر در تمام دنیا ایرلاین‌ها الزامی برای ارایه کترینگ وجود ندارد و در دنیا در مسیر‌های کوتاه کترینگ ارایه نمی‌شود و می‌توان هزینه کترینگ را از بلیت کم کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۳۳۵۹۴، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین