پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۰۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
هاشمی رفسنجانی فکر می‌کرد که توسعه با تجمیع ثروت و قدرت در دست یک طبقه خاص مورد اطمینان حادث می‌شود و بدون ثروت و قدرت تجمیع شده، نمی‌توان توسعه را تحقق بخشید (رویکرد تکاثری). این رویکرد بشکل آشکارا با رویکرد انقلاب و توانمندسازی جمعی مردم و احقاق حقوق مردم مستضعف، در تضاد بود (رویکرد کوثری). هاشمی با حلقه سازی از افراد دور خود، اقدام به دنباله گیری رویکرد توسعه تکاثری خود نمود و کم کم زاویه فکری آشکار در بحث کشور داری با هم رزمان انقلابی خود پیدا کرد. سوال اینجاست که آیا هاشمی از خروجی کار خود بدلیل مشاوره‌های نادرست ارایه شده به وی مطلع نبود یا ظرفیت لازم در شهروند جامعه انقلابی، برای حرکت توسعه‌ای نمی‌دید؟ هر چه که بوده، ثمره اجرای تفکر هاشمی رفسنجانی شد، ضریب جینی بالا و شکاف اغنیا و فقرا. شد طبقه ممتاز خود ویژه بین حداکثر طلب غیرپاسخگو.
شعار سال: دکتر مجید حسینی منتقد آموزشی مدعی است که سال ۱۳۶۸ که رفسنجانی پشت تریبون نماز جمعه قرار گرفت یک حرفی زد: گفت بچه پولدار که خودش معلم خصوصی می‌گیرد، چرا برایش مدرسه غیرانتقاعی تاسیس نکنیم. به یک عده هم که نمی‌رسد سهمیه می‌دهیم. الان که در خدمت شما هستیم ۵۰ درصد مدارس کشور خصوصی اند (این که اعلام می‌کنند ۱۴ درصد دروغ است) و ۱۹ جور سهمیه در کنکور داریم. عبارت Class Consolidation یعنی بتونی شدن طبقات. یعنی از طریق تعریف ساختار‌های خاص، صرفا یک طبقه مشخص امکان ارتقا به مقامات بالاتر دارند.

تعداد بازدید : 20

هاشمی معتقد بود توسعه توسط یک طبقه قدرتمند و ثروتمند پیش می‌رود. الان ایران صاحب بزرگترین نقدینگی منطقه است. با ضریب جینی ۴۱ /. یعنی اختلاف طبقاتی ایران حتی از کشور‌های سرمایه داری و لیبرالی نظیر آمریکا هم بیشتر است.

آن طبقه هاشمی الان قانونا به شدت انباشت ثروت کرده، اما حاضر نیست مالیات آن انباشت ثروت را بدهد تا ما ۱۸ هزار کلاسی که در سیستان و بلوچستان کم داریم بسازیم. سال گذشته پزشکان ۷ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند. تازه بر اساس قانون مالیاتی‌ای که خودش عمیقا ناعادلانه است. یعنی عملا مالیاتی نمی‌دهند. این یعنی عملا سرکوب ساختاری حقوق عمومی کشور.

بر اساس توضیحات ارایه‌ شده، بنظر شما سیاست‌های توسعه‌ای هاشمی رفسنجانی درست بود یا غلط؟ آیا وقت آن نرسیده که روی پتانسیل‌های عمومی کشور بشکلی همه گیر و عادلانه سرمایه گذاری شود؟

تعداد بازدید : 16

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی مکتوبات
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین