پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
«توجیه کردن» به یک عمل متعارف در بین سیاسیون ایران تبدیل شده است که هرازچندگاهی شاهد آن هستیم توجیه برخی اقدامات واضح و نادرست با عصبانیت شدید افکار عمومی مواجه بوده است. هدف از نگارش این مطلب سخنان روز گذشته جناب رئیسی مبنی بر رد انتصابات فامیلی در دولت و همچنین ادعای بهترین نوع تشریفات دیپلماتیک در سفر به روسیه است، اما تجربه نشان داده که این مسائل تنها به این دولت نمی‌رسد.

شعار سال: «توجیه کردن» به یک عمل متعارف  در بین سیاسیون ایران تبدیل شده است که هرازچندگاهی شاهد آن هستیم توجیه برخی اقدامات واضح و نادرست با عصبانیت شدید افکار عمومی مواجه بوده است. هدف از نگارش این مطلب سخنان روز گذشته جناب رئیسی مبنی بر رد انتصابات فامیلی در دولت و همچنین ادعای بهترین نوع تشریفات دیپلماتیک در سفر به روسیه است، اما تجربه نشان داده که این مسائل تنها به این دولت نمی رسد.
 
حالا اگر ساواکی ها هم روی آنتن زنده تلویزیون بنشینند هدف از تاسیس آن را حفظ امنیت ملی می خوانند و شکنجه ها را نیز توجیه می کنند. همان طور که برخی اقدامات فرقه ای و شنیع  مخالفان نظام ( مثل ازدواج ها و طلاق فرقه رجوی) در ان سوی آب ها شهره عام شده و هنوز مورد تایید آن جماعت قرار دارد.
 
در دولت های مستقر بعد انقلاب هم این توجیهات به انواع و اقسام مختلف ادامه داشته است. به طور مثال طرفداران هاشمی نباید ادعا کنند آن مرحوم در زمان ریاست جمهوری اعتقاد به مبحث آزادی بیان داشت، ولی این ادعا را می کنند. کار توجیه به جایی رسیده است که به طور مثال یاران نزدیک احمدی نژاد و خاتمی بغل کردن مادر چاوز و دست دادن با دختران ایتالیایی را تکذیب می کنند،  آن هم با همه فیلم‌ها و عکس‌هایی که منتشر شده است.
 
توجیه کردن با خود دروغ به همراه دارد و دروغ در هر فرهنگ و سنتی گناهی نابخشودنی است. در آمریکا بیل کلینتون برای ارتباط با مونیکا لوینسکی ( منشی کاخ) مورد استیضاح قرار نگرفت، بلکه به خاطر دروغش برای تکذیب این ارتباط مورد اتهام قرار گرفت و مجبور به عذرخواهی شد. آن وقت در ایران ما شاهد آن بودیم وزیری که مدرک دکترای جعلی آکسفوردش تایید شده بود، در صحن مجلس مدعی بود باید به جای من آمریکا را استیضاح کنید.
 
در مثالی دیگر وزیر کشور برای توجیه حضور دانش آموزان در مدارس می گوید « هیچ گزارشی از ابتلا به کرونا بخاطر حضور در کلاس درس نداریم» احتمالا آقای وزیر هنوز نمی داند که کرونا چه ویروسی است و چه مصیبت هایی بر مردم تحمیل شده است و سرعت انتقالش در محیط بسته چگونه است که حتی یک نمونه ابتلای دانش اموزان در مدارس را تکذیب می کند. شاید نحوه گزارش دادن به وزیر مشکل دارد که به نظر می رسد هرچه سریعتر باید افرادش را تغییر دهد، زیرا امکان ندارد که کرونا در مدارس ورود نکرده است.
 
در این شرایط که مردم دل و دماغی ندارند و اوضاع اقتصادی هم تعریفی ندارد، این توجیهات هم نورعلی نور است. روحانی با همان گفتن این که «من روز جمعه فهمیدم بنزین گران شده» پرونده خودش را بست و افکار عمومی را عصبانی تر کرد. رئیسی و دولتش باید درس بگیرند که طوری عمل نکنند که یک عده مجبور باشند هرروز برای کار نکرده آن ها هم  قصیده سرایی و حماسه سرایی و بسیاری را با خشم مواجه کنند. برای سفری که حتی یک دست دادن ناقابل هم در آن وجود نداشت عزت بسازند و یا مجبور باشند روز روشن بگویند نه همچنان شب است!

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری حکایت گیلان ، تاریخ انتشار: 6 بهمن1400، کدخبر: ، www.hekayatgilan.ir،7896

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین