پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۳۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت کار برگزار شد که طی کارکنان معترض مشکلات خود را به وزیر کار و معاون وزیر توضیح دادند. خبر رسیده که برخی از معترضان به حراست احضار شده‌اند و برای یک نفر نیز نامه عدم نیاز زده شده است. اگر سخنان رئیس جمهور را در در مراسم تجلیل از الگو‌های برتر جامعه کارگری دنبال کرده باشید، در آن برنامه ابراهیم رئیسی به حجت عبدالملکی وزیر کار دستور داد که امنیت شغلی کارگران باید یکی از مهمترین وظایف وزارتخانه باشد، حالا یک روز پس از آن دستور، شیوه اجرای آن در خود وزارت کار این بوده که کارکنان معترض وزارتخانه اخراج شوند!
شعار سال: هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت کار برگزار شد که در آن جلسه کارکنان گفته بودند سیاست‌های جدید نه به درد مردم و کارگران خواهد خورد نه کمکی به کشور خواهد کرد و همزمان کارمندان وزارتخانه را روز به روز فقیرتر کرده است. مثلا در بخشی از اعتراضات گفته بودند که «با تصمیمات شما ابتدا خود کارکنان وزارتخانه دارند نابود می‌شوند. انتصاباتی انجام داده‌اید که نه تنها تحولی نبوده بلکه وضعیت را بسیار بدتر کرده است. شما حتی یک ساعت تجربه کاری در حوزه وزارتخانه ندارید و به دلیل همین بی‌تجربگی و عدم استفاده از نیرو‌های متخصص ما در سخت‌ترین دوران کاری خودمان در وزارتخانه قرار داده‌اید و به جای آن مدام از کمیته امداد مدیر می‌آورید! مگر اینجا نیروی تخصصی ندارد که وزارت کار را به کمیته امداد تبدیل کرده‌اید؟»

حجت عبدالملکی بعد از این جلسه در توییتی، تصاویر خود از جلسه با کارکنان وزارتخانه را منتشر کرد و نوشت: «امروز توفیق شد ساعاتی را با کارکنان ستاد وزارت مردم گفتگو کنم؛ گلایه‌های به حقی داشتند و البته قدیمی، از بی‌عدالتی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد در کشور؛ ماه‌هاست به پشتوانه حمایت رئیس‌جمهور، پیگیر پایان یافتن این بی‌عدالتی هستم.»

 بررسی نتیجه اقدامات وزیر در حل مشکل کارکنان که با تعدادی از آن‌ها گفتگو کرده است و در کمال تعجب نتیجه این بوده که برای برخی از کارکنان پرونده حراستی تشکیل شده و برخی نیز نامه عدم نیاز زده شده است.

حراست برخی از نیرو‌هایی که جلوی وزیر کار صحبت کرده‌اند را احضار کرده است

یکی از کارکنان وزارت کار می‌گوید: حراست برخی از نیرو‌هایی که جلوی وزیر صحبت کرده‌اند را خواسته است. او می‌گوید قبل از اعتراضات هم ما پیش‌بینی داشتیم که این اتفاق رخ می‌دهد و برای ما پرونده درست می‌کنند، اما واقعا وضعیت معیشتی و کاهش مزایای رفاهی ما به اندازه‌ای بود که موضوع تشکیل پرونده برایمان اهمیتی نداشت، ولی اینکه بخواهند به خاطر اعتراض، نامه عدم نیاز بزنند، غیرمنطقی است. شما فکر کنید خودشان می‌گویند جلسه بگذاریم و حرف‌هایتان را بزنید، بعد که مشکلات را می‌گوییم اینطور برخورد می‌کنند.

صبوری شنیدن یک انتقاد را هم ندارند، اما اسم خودشان را «وزارت مردم» گذاشته‌اند

او توضیح می‌دهد: وزیر کار حتی بعد از جلسه توییت زد که «کارکنان درخواست‌های به حقی داشتند و بی عدالتی وجود دارد.» خب اگر خودتان می‌گویید بی‌عدالتی وجود دارد، پس چرا پرونده‌سازی می‌کنید و نامه عدم نیاز می‌زنید؟ آیا این تناقض در رفتار نیست که شما در توییتر و مصاحبه جوری دیگر حرف بزنید و در واقعیت کار دیگری بکنید؟ مگر ما چه گفته بودیم؟ گفتیم به والله مشکل داریم و با این ارقام نمی‌توانیم زندگی کنیم. اصلا با تندترین و خشمگنانه‌ترین شکل هم حرفمان را زده باشیم، آیا این مجوزی است که چنین کنند؟ یعنی حتی صبوری شنیدن یک حرف را هم ندارند، بعد اسم خودشان را «وزارت مردم» گذاشته‌اند.

در فضایی امنیتی جلسه انتخاب اعضای کمیته رفاهیات برگزار شد

یکی از دیگر از کارمندانی که در جلسه اعتراض حضور داشته می‌گوید: بعد از جلسه قرار شد کمیته‌ای به نام رفاهیات تشکیل شود و قرار است چهار نفر در آن کمیته حضور داشته باشند و به این ترتیب خود کارکنان یک تشکل قانونی داشته باشند که درخواست‌هایشان از طریق آن به دست تصمیم‌گیران برسد و ترتیب اثر آن پیگیری شود. جلسه امروز برگزار شد و جو امنیتی شدیدی حاکم بود؛ به عنوان مثال دیروز در سالن همایش جلسه‌ای با حضور کارکنان برای انتخاب اعضای هیات پیگیری رفاهیات تشکیل شد که خانم رفیعی و آقای مسلم‌خانی و آقای غفوری و آقای کازرونی رای آوردند. به خاطر همان فضای امنیتی، بخش عمده کارکنان نیامده بودند که ظاهرا تهدید شده بودند.

نامه عدم نیاز چند نفر از همکاران معترض امضا و به کارگزینی ارسال شده است

او درباره اخراج به خاطر اعتراض کارکنان اینگونه توضیح داده است: نامه عدم نیاز چند نفر از همکاران ما امضا شده و به کارگزینی ارسال شده است. نامه چند نفر هم روی سیستم قرار گرفته و آماده امضاست. این نامه‌ها از دفتر اشتغال به کارگزینی رفته است. دقیقا مشکل ما همین است که این‌ها حتی روال کاری در وزارتخانه‌ای که خودشان مسئول هستند را نمی‌دانند و بلد نیستند که معرفی به کارگزینی اساسا غیرقانونی است و آن‌ها حق چنین کاری ندارند و اگر قرار به اخراج باشد، فقط هیات تخلفات اداری می‌تواند رسیدگی کند، نه اینکه هر مدیری بیاید و نیرو‌های وزارتخانه را اخراج کند!

این کارمند وزارت کار می‌گوید: ما به آقای عبدالملکی نامه زده‌ایم و گفته‌ایم روی نامه‌های اخراج کارکنان، دستور کان‌لم‌یکن بزند و دیگر چنین کار‌هایی نکند، اما هنوز جواب نیامده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از رویداد ۲۴، تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۰۵۴۸۸، www.rouydad۲۴.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
0
شایعه است. باور نکنید شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین