پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸
به گفته مدیر تجاری مخابرات، دلیل توسعه نیافتن شبکه فیبر نوری در سال‌های گذشته علاوه بر کوتاهی دولت‌ها، عدم نیاز مردم به اینترنت ثابت بوده است.
شعار سال: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، هموراه بر به پوشش ۸۰ درصدی خانوار‌ها به فیبر نوری، تاکید دارد. چرا که شبکه فیبر نوری به عقیده مسئولان، شبکه‌ای امن، پایدار، پرسرعت و ارزان‌تر است.

همچنین، براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوار‌ها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکار‌ها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند. تا دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد.

با وجود این شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد. با این حال امکان توسعه اینترنت فیبر نوری در کشور وجود دارد؟

«شبکه فیبر نوری نیاز مردم نبود»
زارعیان، مدیرتجاری و امور مشتریان مخابرات کشور از دلیل عدم توسعه فیبر نوری می‌گوید: «در ابتدا اینکه در سال‌های گذشته به دلیل ضعف تولید محتوا و ضعف کاربرد ارتباطات در امور مختلف اصولا نیاز به اینترنت پر سرعت چندان در ایران مطرح نشد.»

او در این باره توضیح می‌دهد: «تولید محتوا به این معنی که محتوای داخلی فاخر مانند فیلم‌های خوب و اطلاعاتی که مردم را تشویق بکند به استفاده از اینترنت پر سرعت در ایران یا نداشتیم یا خیلی کم داشتیم به همین دلیل بسیاری از مشترکان ما با اینترنت موبایل کار خود را راه می‌انداختند؛ بنابراین در اینجا احساس نمی‌کردند که به یک اینترنت پرسرعت‌تر، امن‌تر و پایدارتر نیاز دارند.»

مدیر تجاری شرکت مخابرات کشور در پاسخ به این پرسش رسانه که چرا اینترنت فیبر نوری طرفدار ندارد، می‌گوید: «احساس نیاز به اینترنت ثابت در مردم کمتر ایجاد شده و تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب صورت نگرفته. همچنین توزیع و توسعه هم بر مبنای نیاز نبوده است.»

«دولت‌های پیشین نگاه توسعه‌ای نداشتند»
یکی از انتقاداتی که وزارت ارتباطات دولت سیزدهم نسبت به عملکرد دولت قبل دارد این است که دولت دوازدهم آنطور که باید سرمایه‌گذاری و اقدامات موثر برای توسعه زیرساخت‌های اینترنت بخش ثابت را انجام نداده‌است.

مدیرتجاری مخابرات بیان می‌کند: «به نظر کارشناسان، بیش از ۶۰ درصد مصرف اینترنت متعلق به شبکه‌های اجتماعی است که عموما خارجی هستند. حدود ۲۰ درصد در بخش‌های آموزشی، علمی و فرهنگی است و ۲۰ درصد باقی مانده دیگر مصارف است؛ بنابراین کسانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند به سرعت کم موبایل، قانع هستند.»

او با انتقاد از عملکرد دولت‌های پیشین در حوزه زیرساخت‌ها؛ ادامه می‌دهد: «طی ده سال گذشته، دولت نگاه توسعه‌ای به بخش ثابت نداشت و سرمایه لازم را برای این بخش تدارک ندید. سیاست‌گذاری باید به نحوی انجام می‌شد که شرکت‌های بخش خصوصی درآمد لازم برای سرمایه‌گذاری را داشته باشند.»

زارعیان اعتقاد دارد که دو نوع سیاست‌گذاری نامناسب، باعث شد شبکه فیبر نوری توسعه پیدا نکند. یکی ثبات تعرفه‌ها طی ۲۰ سال و دیگری سهم بالای دولت از درامد اپراتور‌ها که مانع سرمایه‌گذاری شد. این عوامل باعث شد که نگاه به توسعه فیبر‌نوری نگاهی ضعیف باشد و اقدام جدی صورت نگیرد.

او بیان کرد: «شرکت مخابرات توسعه فیبرنوری را از سال ۹۵ در برنامه‌های خود گذاشت و یک میلیون بستر را فراهم کرد. اما به دلیل عدم حمایت دولت و تعرفه‌های کم؛ نتواست این توسعه را ادامه بدهد.

تا پایان سال فیبر نوری چقدر توسعه می‌یابد؟
مدیر تجاری مخابرات از برنامه‌های وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت ثابت و شبکه فیبر نوری می‌گوید: «در دولت سیزدهم رویکرد وزرات ارتباطات توسعه فیبرنوری و پهنای‌باند است. اما طبیعی است که سرمایه قابل توجهی می‌خواهد و زمان زیادی می‌برد. البته نیاز مردم هم برای توسعه فیبرنوری مهم است.»

زارعیان از عملکرد وزارت ارتباطات در توسعه فیبرنوری ابرازی امیدواری کرد و توضیح می‌دهد: «در حال حاضر چیزی قابل پیش‌بینی نیست. اما وزارت ارتباطات چند برنامه را برای توسعه فیبرنوری در نظر دارد. اگر این برنامه‌ها به ا‌پراتور‌ها ابلاغ شود، ما به عنوان شرکت مخابرات برنامه توسعه را دنبال می‌کنیم و در بخش ایجاد زیرساخت‌ها برای سه سال حداقل پنج میلیون فیبرنوری را توسعه می‌دهیم.»

طبق اعلام این مدیرتجاری مخابرات؛ شرکت مخابرات ایران در حال حاضر ۲۰۰ هزار و بقیه اپراتور‌ها حدود ۵۰۰ هزار مشترک فیبر نوری در سراسر کشور دارند. استان تهران بیشترین ضریب نفود را دارد و اصفهان در رتبه دوم قرار گرفته‌است.

همچنین؛ او پیش‌بینی می‌کند که حداقل سرمایه مورد نیاز برای دسترسی به ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری، ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد باشد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تجارت نیوز ، تاریخ انتشار:۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ...... ، www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین