پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۶۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه «فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها» از جمله اقدامات راهبردی این وزارتخانه طی یک سال گذشته و در دولت سیزدهم است.
شعار سال: رشته‌های شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی یا فیبر نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران به کار گرفته شده، ADSL بوده است و فناوری مبتنی بر فیبر نوری یا FTTx هم سهمی کمتر را به خود اختصاص داده بود.

اگرچه شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهر‌های مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده، اما در داخل شهر‌ها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور به تجهیزات قدیمی متکی بوده که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.

این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوار‌ها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکار‌ها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد.

بر همین اساس در گزارشی که اخیرا توسط وزارت ارتبطات و فناوری اطلاعات منتشر شده، آغاز پروژه راهبردی «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» از جمله اقدامات راهبردی این وزارت خانه در یک سال آغازین فعالیت خود اعلام شده است. این طرح از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و همچنان در مرحله اجرا قرار دارد و درصد پیشرفت آن براساس خانوار‌های تحت پوشش از ۲۴ میلیون خانوار، ۸ درصد اعلام شده است.

طبق اطلاعات اعلامی، پروژه راهبردی «فیبر نوری منازل و کسب وکارها» قرار بود تا پایان مرداد سال ۱۴۰۱ نزدیک به دو میلیون خانوار را در کشور تحت پوشش قرار دهد؛ لازم به ذکر است این عدد در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از ۵۰۰ هزار خانوار بود.

در همین رابطه طرح‌های توسعه پوشش فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها FTTX، تهیه و تصویب بسته حمایتی برای توسعه ارتباطات ثابت، فراخوان مشارکت اپراتور‌های ارتباطی در توسعه فیبر نوری از جمله اقداماتی است که در پیشبرد پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها نقش مؤثری داشته‌اند که تعدادی از آن‌ها همچنان در مرحله اجرایی قرار دارند.

پیش از این عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم گفته بود این وزارتخانه در تلاش است که یک شبکه پرسرعت، باکیفیت و امن مبتنی بر فیبر نوری را مردم کشور فراهم کند و بر بستر آن، انواع خدمات متنوع و با کیفیت را ارائه دهد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه طبیعی است که کار‌های بزرگ موانع بزرگی هم دارد، ولی نباید از این موانع ترسید، بیان کرده بود: از همان ابتدایی که ما مطرح کردیم به دنبال راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت مبتنی‌بر فیبر نوری برای منازل و کسب‌وکار‌ها هستیم، خیلی‌ها آن را نشدنی خواندند، البته شاید احساس این بود که دولت با این پروژه بزرگ همراهی نکند. اما شاهد بودید که دولت با جدیت پای کارآمد و موانع بزرگ یک‌به‌یک کنار زده شد.

زارع پور همچنین اطمینان داده بود که در لایه‌های بالا و در سطح هیأت دولت مشکلی از بابت همراهی با این پروژه وجود نداشته باشد، اما در لایه‌های پایینی طبیعی است که هنوز شاهد برخی عدم همراهی‌ها باشیم و هرچند معتقدم که جای نگرانی وجود ندارد و این موانع هم ان‌شاالله حل خواهند شد. او همچنین تأکید کرده بود که این پروژه یک طرح راهبردی و ملی است و نباید صرفا به آن به عنوان یک پروژه ارتباطی نگاه کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری وب زوم، تاریخ انتشار:۱ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر:۱۲۳۸۴، www.webzoom.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
0
فعلا تو همین اینترنتی که هست اختلال ایجاد نکنید، فیبر نوری رو هم توسعه بدین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین